• نام فارسی

    ندارد

  • نام فارسی رایج

    زرشک زینتی

  • نام علمی

    Berberis Thunbergii

  • بومی منطقه

    ژاپن و شرق آسیا

  • نام های دیگر

    Japanese barberry,Thunbergs barberry ,red barberry

نـــــــور
رطـوبت
مراقبت
آبــیاری

معرفي گياه زرشك زينتي

این گیاه در قرن هفتم میلادی شناخته شده است و پیدایش آن از نظر زمین شناسی به دوره Eucen مربوط میشود .

زرشک زینتی بومی ژاپن و نقاط معتدل نیمکره شمالی می باشد ودر ایران در مناطقی مانند خراسان ، اطراف تهران  ، قسمتهایی از آذربایجان ، اصفهان ، کرمان و همچنین کرج و چالوس می روید .

این گیاه به دو نوع دانه دار و بی دانه تقسیم می شود: زرشک دانه دار بیشتر به صورت زینتی کشت می شود ولی نوع بی دانه آن از نظر تجارتی دارای اهمیت می باشد.

زرشک زینتی درختچه ایست تیغدار به طول ۱ تا ۵ متر. چوب آن به رنگ قرمز، قهوه‌ای یا زرد است. اين گياه نهاندانــه دولپه اي میباشد و گلبرگ ها جدا میباشند .در کم آبی طاقت زیاد دارد برگ زرشک تخم مرغی شکل و سر نیزه مانند و مزه آن ترش است که در برخی درختان صاف و در برخی دیگر دندانه دار است برگ ها در سطح رویی بدون روزنه می باشند گل زرشک به صورت خوشه ای و هر گل دارای شش کاسبرگ ،شش گلبرگ ،شش پرچم و تخمدان و برچه است و رنگ این گلها نیز زرد رنگ است میوه زرشک به صورت نا شکوفا و خوشه ای می باشد که بسیار زیبا از شاخه آویزان می شود که نخست سبز و کم کم زرد و هنگامی که کاملاً رسید سرخ و بسیار خوشرنگ می شود . انتهای بهار و ابتدای تابستان فصل شکوفه دادن بوته زرشک است، غنچه‌های زرد رنگ زرشک در فصل پاییز رنگ قرمز گیلاسی به خود می‌گیرند.این گیاه به منظور ایجاد پرچین می تواند کاشته شود و یا به عنوان تک بوته ی تزئینی.

مراقبت و نگهداري زرشك زينتي

نور

برای نشان دادن همه ی محاسن خود به آفتاب کامل نیاز دارد

آبیاری

با این که همه ی زرشکها در برابر خشکی تحمل نشان می دهند،آبیاری منظم تابستانه آنها را پر جاذبه میکند

دما

تا دمای 15- درجه را تحمل میکند

رطوبت

مرطوب

تمیزنمودن برگ

گل دهی

گلهای زرد درخشان در طول ماههای بهار شکوفا می شوند.

تغذیه

براي تغذيه مناسب  انواع خاک های لومی ، رسی ، گچی با زهکشی خوب می باشد ولی معمولاً خاک های گچی را ترجیح می دهد

هرس

بطورکلی برخی از پرورش دهندگان،آنرا با قیچی سرزنی به شکل گرد آرایش میکنند،ولی زرشکها اصولا به هیچ نوع هرسی نیاز ندارند.بهترین وقت قیچی زدن شاخه ها اواخر زمستان است،اما مرتب کردن در هر موقعی از سال مجاز است.

تکثیر

گونه های دارای ساقه راست می توانند از طریق بذر برویند،به شرطی که حبه های قرمز روی بوته برسند و بذرها را از آنها در آورند و تازه در خاک بکارند.قلمه های گرفته شده در اواسط تا اواخر زمستان نیز به سهولت ریشه می دهند.

تعویض گلدان

خاک

در بسیاری از خاکها به خوبی می روید ولی بهترین رشد را در خاک تقویت شده با مواد آلی دارد

عوارض و درمان

نکات و ملاحظات