آنتوریوم (گل فلامینگو) – Anthurium (Flamingo Flower)

آنتوریوم  یا  گل فلامینگو (Flamingo Flower) با نام علمی Anthurium andraeanum  که به نام های   Painter’s Palette ،  Laceleaf  و   درفش گیاه  یا  گلدُم (Tailflower) نیز شناخته می شود گونه ای از یک گیاه غیرمتعارف و عجیب استوایی با برگ های زیبای مخملی از راستۀ آراسه، تیرۀ گل شیپوریان و سردۀ درفش گیاه و بومی کلمبیا و اکوادور است. نام این گیاه برگرفته از دو واژۀ یونانی «Anthos» به معنی گل و «Aura» به معنی دُم گرفته شده و از این روی به Tailflower  یا گلدُم (درفش گیاه) نیز نامیده شده است. براساس مطالعات هوای ناسا Tailflower  از گیاهانیست كه در از بين بردن فرمالدئيد، زايلن، تولوئن و آمونياك هوا مؤثر اند.

  • نام فارسی

    گل فلامینگو، درفش گیاه، گلدُم

  • نام فارسی رایج

    آنتوریوم

  • نام علمی

    Anthurium andraeanum

  • بومی منطقه

    کلمبیا و اکوادور

  • نام های دیگر

    Tailflower, Anthurium andreanumو Painter’s Palette, Flamingo Flower, Laceleaf, گل فلامینگو, درفش گیاه, گلدُم

نیاز به نور خورشید
نیاز به رطوبت
نیاز به مراقبت و رسیدگی
نیاز به آبیاری (رطوبت خاک)

معرفی گیاه

آنتوریوم، گل فلامینگو (flamingo flower) یا گلدُم (Tailflower) با نام علمی Anthurium andraeanum  گیاهی زیبا از خانواده درفش گیاه است که مزیت آن در گل آرایی ناشی از دُمگل بسیار بلند و طول عمر زیاد گلِ بریدۀ آن است. از مزایای دیگر این گیاه طولانی بودن دوران گل دهی است که به حدود سه ماه می رسد. هوای گرم و مرطوب و خاک سبک از نیاز های اساسی این گل زیباست. در گل آرایی به سبک ژاپنی موارد استفاده فراوان دارد. صفحه رنگی که به عنوان گل جلب نظر می نماید در حقیقت براکت های رنگی و براق است که گل آذین روباهی شکل به نام اسپادیکس در انتهای آن قرار دارد.

در صورتی که شرایط محیطی مانند نور، درجه حرارت و رطوبت برای آنتوریوم مساعد باشد زیبایی منحصر به فرد آن به حدی است که در نگاه اول با گل مصنوعی اشتباه می شود. شایان ذکر است تمام اجزای گیاه  Tailflower  سمی است. این گیاه حاوی ساپونین ها و کریستال های اکسالات کلسیم است که به صورت سوزن های ریز قادر به نفوذ به غشاهای مخاطی هستند و باعث تحریکات دردناک می شوند.

مراقبت و نگهداری

نور

آنتوریوم (Anthurium andraeanum) از تابش اشعه مستقیم آفتاب رنج می برد. بهترین نور برای آن نور غیرمستقیم کنار پنجره است.

آبیاری

در بهار و تابستان هفته ای دوبار به میزان زیاد آبیاری نمایید. خاک گلدان را همیشه مرطوب نگه دارید. آبیاری در زمستان هفته ای یکبار کافی است.

دما

تامین درجه حرارت 21 درجه سانتی گراد در تمام طول سال برای آنتوریوم (Anthurium andraeanum) لازم است. هرچند درجه حرارت تا 30 درجه را در صورتی که رطوبت به حد مطلوب باشد تحمل می نماید. حد اقل درجه حرارت در زمستان 16 درجه سانتی گراد است.

رطوبت

گل فلامینگو (flamingo flower) به رطوبت زیادتری احتیاج دارد. در بهار و تابستان هر روز باید غبارپاشی کرد. و در زمستان هفته ای دوبار غبار پاشی نیاز است.

تمیزنمودن برگ

برگ ها را با پارچه یا اسفنج خیس پاک کنید.

گل دهی

گل فلامینگو (flamingo flower) در شرایط محیطی مناسب بیش از سه ماه از سال گل می دهد.

تغذیه

هر دوهفته یک بار با کود مخصوص گیاهان زینتی و مطابق دستور روی بسته گیاه تغذیه شود.

هرس

آنتوریوم (Anthurium andraeanum) نیاز به هرس کردن ندارد.

تکثیر

گل فلامینگو (flamingo flower) از طریق کاشت بذر و تقسیم بوته پس از بزرگ شدن گیاه تکثیر می شود.

تعویض گلدان

پس از اتمام دوران گلدهی در زمستان اقدام به تعویض گلدان نمایید.

خاک

مخلوطی از خاک برگ، خاک چوب و ذغال بهترین محیط رشد ریشه برای درفش گیاه یا گلدُم (Tailflower) است.

عوارض و درمان

خاک خیلی فقیر است. در این شرایط درفش گیاه (Tailflower) احتیاج به تغذیه مصنوعی طبق دستور دارد.

نور کافی نیست. گیاه را به محل پر نور تری منتقل نمایدد و مواظب اشعه مستقیم آفتاب باشید. این عارضه ممکن است مربوط به آبیاری زیاد از اندازه باشد. در زمستان هفته ای یک بار آبیاری برای آنتوریوم (Anthurium andraeanum) کافیست.

احتمال حمله قارچی به آنتوریوم (Anthurium andraeanum) وجود دارد. با محلول قارچ کش نفوذی گیاه را طبق دستور سمپاشی نمایید. در صورتی که برگ ها خیلی دچار آسیب شده اند آنها را حذف نمایید.

خاک از مواد غذایی خیلی غنی است. گلدان ها را در زمستان تعویض و خاک مناسب برای آنتوریوم (Anthurium andraeanum) استفاده کنید.

هوا سرد و مرطوب است. گلدان های درفش گیاه (Tailflower) را به محل گرم تری منتقل نموده و در فاصله بین دوآبیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود سپس آبیاری کنید. اگر برگ ها در حالی که سبز هستند میپیچند هوا سرد و خشک است. گیاه را به محل گرمتری منتقل و آبیاری کنید.

هوا خیلی سرد است، امکان دارد که برگ های درفش گیاه (Tailflower) در زمستان با شیشه سرد در تماس بوده باشند، شرایط را مساعد نمایید.

عامل آن صدمات فیزیکی است. گیاه را از محل پر تردد دور و برگ های صدمه دیده را از قاعده قطع کنید.

با سم حشره کش موجود در بازار هفته ای یک بار گل فلامینگو (flamingo flower) را سمپاشی کنید تا حشرات از بین برود.

نکات و ملاحظات

گل فلامینگو (flamingo flower) برای همه پستانداران سمی است به طوریکه خوردن یک قطعه از آن می تواند باعث تحریک شدید دهان و گلو شود. تماس با انسان باعث آریتمی، تاول زدن و در صورت مصرف باعث ترشح بزاق، مشکل در بلع و استفراغ می شود.

آنتوریوم (گل فلامینگو) - Anthurium (flamingo flower)

کلمات کلیدی پیشنهادی برای جستجو و کسب اطلاعات بیشتر از سایر مراجع:

آنتوریوم | گل فلامینگو | درفش گیاه

Anthurium | Anthurium andraeanum | tailflower

Flamingo Flower | Painter’s Palette | Laceleaf