• نام فارسی

    آکانتو کالیسیوم ثیونانثوم

  • نام انگلیسی

    Acanthocalycium thionanthum

  • نام علمی

    Acanthocalycium thionanthum

  • بومی منطقه

    آرژانتین

  • نام های دیگر

    Echinopsis thionantha , Lobivia thionantha

نـــــــور
رطـوبت
مراقبت
آبــیاری

معرفی آکانتو کالیسیوم ثیونانثوم

این گیاه از خانواده کاکتوسها می باشد که شکل ظاهری آن کروی و دارای شیار و با تیغ های برجسته است با گل هایی به رنگ زرد و صورتی و قرمز.

مراقبت و نگهداری آکانتو کالیسیوم ثیونانثوم

نور

به نور زیاد (حتی آفتاب مستقیم) نیاز دارد.

آبیاری

در تابستان که فصل رشد این کاکتوس می باشد به آبیاری پیوسته نیازمند است ولی بین آبیاری به خاک آن فرصت خشک شدن بدهید.در زمستان به آبیاری بسیار کمی نیاز دارد.

دما

تا -12 درجه سانتیگراد را تحمل می کند.

گل دهی

گل هایی به رنگ زرد و صورتی و قرمز دارد.

تغذیه

در تابستان از کود پتاسیم دار استفاده کنید.

تکثیر

از طریق بذر در بهار و یا تولید پا جوش توسط خود گیاه

تعویض گلدان

خاک

خاکی که زه کشی خوبی داشته باشد و دارای منافذ زیادی باشد.

عوارض و درمان

آبیاری بیش از حد بوده است. اولین کاری که برای درمان این مشکل باید انجام داد این است که آبیاری کاکتوس را متوقف کنید ، بعد از آن می بایستی خاک و گلدان کاکتوس را عوض نمایید . بعد از اینکه کاکتوس را از خاک درآوردید بهتر است یک هفته آن را در هوای آزاد و سایه قرار دهید تا مقداری از آب خود را از دست دهد و سپس آن را دوباره  بکارید . اگر ریشه کاکتوس پوسیدگی داشت قسمت های دارای پوسیدگی را جدا نمایید .  زخم ها و ترک خوردگی های روی کاکتوس که بر اثر زیاد آب دادن بوجود آمده اند برروی کاکتوس می مانند و هیچ راهی برای از بین بردن آن ها نیست .

آبیاری بیش از حد بوده است. این پوسیدگی کم کم از ریشه گیاه شروع می شود و تمامی کاکتوس را فرا میگیرد و باعث نابودی کاکتوس می شود . این مشکل نیاز به درمان فوری دارد. برای درمان این مشکل باید کاکتوس را از گلدان بیرون آورید و خاک دور ریشه را جدا کنید ، با دقت ریشه گیاه را بررسی کنید و قسمت های پوسیده ریشه را جدا کنید . اگر پوسیدگی فقط در ریشه بود و قسمت های پوسیده را جدا کردید کاکتوس را دوباره بکارید و یک هفته به آن آب ندهید ولی اگر پوسیدگی به تنه کاکتوس رسیده بود تا قسمت پوسیده تنه را ببرید و قسمت پوسیده را کاملا جدا کنید .پس از اینکه کاکتوس را 2 روز در هوای آزاد گذاشتید و قسمت زخم شده خشک شد کاکتوس را بکارید و تا ده روز آبیاری نکنید تا دوباره ریشه بزند . سپس کم کم آبیاری متعادل به نسبت فصل و نوع کاکتوس را شروع کنید و مواظب باشید که دیگر در آبیاری کاکتوس های خود زیاده روی نکنید .

گیاه دچار کم نوری است . گلدان را به صورت تدریجی و طی چند روز به جای پرنور منتقل کنید. اگر کاکتوس را یکباره از جای کم نور به پر نور منتقل کنید گیاه دچار آفتاب سوختگی میشود.

گیاه در معرض نور کم است. اگر زود متوجه شده باشید که کاکتوس شما به علت کم نوری تغییر شکل داده باید آن را کم کم به نور زیاد ببرید . اگر به یکباره کاکتوس را از جای کم نور به جای پر نور منتقل نمایید کاکتوس دچار آفتاب سوختگی می شود . باید طی چند هفته هر روز مقداری کاکتوس را به نور مناسب نزدیک کنیم . وقتی نور مناسب به کاکتوس برسد کاکتوس رشد عادی خودرا آغاز می کند . کاکتوس دیگر شکل و شمایل اولیه خود را پیدا نمیکند ولی حداقل از این به بعد رشد و شکل اصلی خود را پیدا می کند . شاید لازم باشد کاکتوس را با نخ به جایی ببندید یا شاید مجبور باشید قسمتی که بد رشد کرده را از کاکتوس جدا کنید . بعضی مواقع می توانید یک کاکتوس تغییر شکل داده شده را به چند کاکتوس کوچکتر سالم تقسیم کنید که به رشد عادی خود در نور مناسب ادامه دهند .

گیاه دچار آفتاب سوختگی شده است. اگر کاکتوسدر مکانی کم نور بوده باشد و یکباره به مکانی پرنور منتقل کنید این اتفاق برای گیاه بوجود می آید. اگر آفتاب سوختگی کاکتوس شما در مرحله سفیدی می باشد جای امیدواری است ، شما می بایستی کاکتوس را به محل سایه منتقل کنید و آبیاری منظمی داشته باشید تا کاکتوس به حالت اولیه خود باز گردد ولی اگر کاکتوس شما آفتاب سوختگی قهوه ای دارد اثر آن دائمی بر روی کاکتوس می ماند ، فقط شما آنرا به سایه منتقل کنید و منظم آبیاری کنید .

احتمالا گیاه دچار قارچ زدگی شده است.
اول از همه گیاه را از مجموعه خودتون جدا کنید .سریع انرا از خاک دربیاورید سعی کنید ریشه های پوسیده را با دست جدا کنید و ریشه های سالم را نگهدارید.برای درمان از یک قارچ کش (مانند محلول بنو میل)استفاده کنید. کل گیاه را که از خاک بیرون اوردید بزیر محلول قارچ کش بزنید .چند ثانیه نگهدارید ودوباره بیرون بیاورید با دقت تمام ریشه های پوسیده را جدا کنید و محل ریشه ها رو با همان محلول بشویید و  البته مواظب ریشه های سالم باشید.  دوباره گیاه را کاملا در محلول فرو ببرید و بیرون بیاورید حالا گیاه را در جایی که سایه هست بدور از نور افتاب بگذارید بماند. اجازه دهید 4روز در همان حال بماند(البته اگه گیاه کوچک باشه مدت کمتری نیاز دارد). بعد از4روز گیاه را در یک خاک نرم(خاکی  که برای کاکتوس های خیلی کوچک استفاده میشود)  بکارید  حالا که کاکتوس بیمار را مجدد در خاک کاشتید4 روز به گیاه فرصت بدید بعد از 4روز کمی اب به خاک اسپری کنید خیلی کم بعد بگذارید4روز بگذرد .

گیاه دچار یخ زدگی شده است. زمانی که یک کاکتوس دچار آسیب یخ زدگی می شود هیچ راهی برای بهبود و یا اصلاح محل یخ زدگی وجود ندارد. عموما بهترین کار برای حفظ گیاه و جلوگیری از گسترش پوسیدگی بریدن محل آسیب دیده می باشد. متاسفانه به طور معمول یخ زدگی از محل در حال رشد و از بالا به پایین رخ می دهد. برای جلوگیری از یخ زدگی در وهله اول باید کاکتوس از نظر مکانی از در معرض یخ زدگی قرار گرفتن محافظت شود. برای مثال می توان آنها را به داخل خانه منتقل کرد. بسته به شدت سرما باید از پوشش های مناسب استفاده شود. برای مثال برای روی کاکتوس های کروی می توان فنجان و یا شبیه آن در ساعات شب قرار داد و یا آنکه بخاری یا هیتر در محیط قرار داد. برخی افراد کاکتوس ها را زیر کاور های معمولی برده و زیر آن لامپ های معمولی روشن می کنند.

نکات و ملاحظات

در طي فصل رشد فعال کاکتوس بايد بيش از دوران استراحت آبياري شود. برنامه خاص و تعريف شده اي براي آبياري کاکتوس وجود ندارد و برنامه آن به گلدان، خاک، آب و هوا و عوامل مشابه بستگي دارد.
بهترين روش براي تعيين مقدار آب مورد نياز کاکتوس، اين است که گياه را مدتي با دقت زيرنظر بگيريد. هنگام آبياري سعي کنيد تمام سطح خاک خيس نشود و مراقب خروج آب نيز باشيد. دور بعدي ابياري بايد در زماني باشد که خاک کاکتوس کاملا خشک شده باشد. ساده ترين روش حصول اطمينان از خشکي خاک اين است که يک خلال دندان را با احتياط در خاک فرو کنيد، اگر خلال دندان نمناک شد، باز هم يکي دو روز صبر کنيد. گياه در فصل استراحت خود تنها چند هفته يکبار به آبياري نياز دارد.
فروشگاه باغبون