برگ بیدی – Wandering Jew

برگ بیدی  یا  Wandering Jew  با نام علمی  Tradescantia pallida  که  purple secretia (راز بنفش)،  purple heart  (قلب بنفش) و purple queen  (ملکۀ بنفش) نیز نامیده می شود، نام یک گونه از راستۀ برگ بیدسانان، تیرۀ برگ بیدیان و سرده ترادسکانتیا و بومی ناحیۀ شرق مکزیک و جنوب کانادا تا شمال آرژانتین است. این گیاه به طور گسترده ای به عنوان گیاه زینتی در فضای باز، باغها و محوطه ها، به عنوان پوشش زمینی و گیاه آویز و همچنین در نواحی سردسیر یا در فصل زمستان به عنوان گیاه خانگی نگهداری می شود. برگ بیدی به عنوان گیاهچه ای که از طریق فرآیند موسوم به ترمیم گیاهی (phytoremediation) (فن آوری هایی که از گیاهان زنده برای تصفیۀ خاک، هوا و آب آلوده به آلاینده های خطرناک استفاده می کنند)، قابلیت تصفیۀ ترکیبات آلی فرار، برخی آلاینده های متداول و محرک های تنفسی را دارد، در بهبود کیفیت هوای داخلی بسیار مؤثر است.

  • نام فارسی

    برگ بیدی

  • نام فارسی رایج

    برگ بیدی

  • نام علمی

    Tradescantia pallida

  • بومی منطقه

    مکزیک، آمریکای مرکزی و کلمبیا

  • نام های دیگر

    Wandering Jew, Purple Secretia, Purple Heart, Purple Queen

نـــــــور
رطـوبت
مراقبت
آبــیاری

معرفي گياه برگ بيدي

برگ بیدی یا Wandering Jew  با نام علمی Tradescantia pallida  گیاهی است علفی، زیبا و سریع الرشد، کم توقع و ارزان، به طوری که از یک گلدان آن در یک سال متوالی می توان چندین گلدان جدید تهیه و تکثیر نمود. نگهداری و تکثیر آن ساده بوده و گیاه مناسبی برای پوشش گلدان های بزرگ و کاشت گروهی است. ساقه های آن رونده و برگ ها بیضی شکل هستند که در بعضی گونه ها سبز یک دست بوده و در بعضی دیگر ابلق با رگه های سفید و به شکل برگ بید است. از این گیاه می توان در باغچه به عنوان گیاه رونده استفاده نمود، هرچند در زمستان لازم است گیاه از کف بریده شود تا دوباره در فصل بهار سبز شود.

مراقبت و نگهداري برگ بيدي

نور

نیاز برگ بیدی یا Wandering Jew به  نور کم است. هرچند گونه های ابلق نیاز به نور بیشتری دارند. کنارپنجره بهترین شرایط نوری برای این گیاه است.

آبیاری

بین دو آبیاری لازم است خاک گیاه خشک شود. در صورتی که گیاه به صورت آویز نگهداری می شود بهتر است مقدار آبیاری کمی بیشتر شود.

دما

در زمستان حداقل دمای ۱۰ درجه و در تابستان 25 درجه سانتی گراد برای رشد برگ بیدی مناسب است. در تابستان بهتر است در بالکن در محل دارای سایه نگهداری شود. در زمستان سرد و در زمان یخبندان ضروریست گیاه در فضای داخل نگهداری شود.

رطوبت

برای تامین رطوبت نیاز به غبار پاشی ندارد.

تمیزنمودن برگ

هر سه هفته یک بار می تنوان با غبارپاشی برگها را تمیز نمود اما استفاده از مواد براق کننده شیمیایی ممنوع است.

گل دهی

Wandering Jew  از اواسط بهار تا اواخر تابستان گلدهی دارد.

تغذیه

بهتر است Tradescantia pallida  هر دو هفته یک بار با کود مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور تغذیه شود.

هرس

Tradescantia pallida  معمولاً به هرس نیازی ندارد. در صورت ضرورت می توان جوانه های انتهایی را پانسمان کرده و یا گیاه را به طور کامل هرس نمود.

تکثیر

روش تکثیر برگ بیدی (Wandering Jew)، گرفتن قلمه در کلیه فصل های سال از شاخه ها و کاشت هر ۵ عدد در یک گلدان است.

پس از انتخاب گلدان های جدید برای برگ بیدی، باید درون آنها مخلوط خاک برگ و شن ریخته شود. گلدان ها باید قبل از کاشت آبیاری شوند تا خاک آنها کاملا نشست کند. سپس سوراخ هایی در خاک ایجاد شود و قلمه های حداقل با دو جفت برگ درون آنها کاشته شود، به طوری که یک جفت برگ زیرین درون خاک قرار گیرد.

حذف جوانه های انتهایی برای تهیه قلمه و تکثیر علاوه بر تولید گیاهان و گلدان های جدید در حقیقت باعث بیدار شدن جوانه های جانبی و در نتیجه پر پشت شدن و توپی شدن گیاه می شود.

تعویض گلدان

در صورتی که ریشه های گیاه از زیر گلدان بیرون بزند باید گلدان عوض شود.

خاک

خاک مناسب برای Wandering Jew ، مخلوطی از خاک باغچه، ماسه و تورب است .

عوارض و درمان

احتمالاً دمای هوا برای Tradescantia pallida خیلی سرد است، ممکن است گیاه یخ زده باشد. در این بهترین کاری که می توان انجام داد استفاده از شاخه های سالم به عنوان منبع تکثیر است.

تغذیه مصنوعی بیش از اندازه انجام شده است،تغذیه را متوقف کنید تا رنگ ابلق ظاهر شود.

از مواد براق کننده شیمیایی نباید استفاده شود.

هوای محیط برای Tradescantia pallida  بیش از اندازه گرم و خشک است. گلدان را به محل خنک تر منتقل نمایید و تا مدتی غبارپاشی را فراموش نکنید. آبیاری را زیادتر نموده و گلدان را در معرض اشعه مستقیم آفتاب قرار ندهید.

مقدار آبیاری انجام شده زیاد بوده است. اجازه دهید سطح خاک گلدان Tradescantia pallida  مابین هر دو آبیاری خشک شود و سپس آبیاری کنید. اگر قاعده ساقه فاقد برگ و لخت است، احتمالاً گیاه پیر شده است.  در این شرایط از ساقه های سالم آن می توان به عنوان منبع تکثیر استفاده کرد. همچنین ضروری است که زهکش را نیز بازدید کنید.

آفت عامل آن است، هر دو هفته یک بار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شوند.

بهتر است غبارپاشی انجام شود، خشکی محیط عامل آن است.

Wandering Jew  نسبت به تابش مستقیم افتاب حساس است، بهتر است محل گلدان عوض شود.

کنه ریز قرمز عامل آن است. لازم است  Tradescantia pallida  با سم کنه کش طبق دستورهر دو هفته یک بار سمپاشی شود.

نکات و ملاحظات

در زمستان باید  Wandering Jew  به فضایی سرپوشیده منتقل شود تا سرما این گیاه را از بین نبرد.

برگ بیدی - Wandering Jew - Tradescantia pallida

کلمات کلیدی پیشنهادی برای جستجو و کسب اطلاعات بیشتر از سایر مراجع:

برگ بیدی | Wandering Jew | Tradescantia pallida

purple secretia | purple heart | purple queen