بنفشه آفریقایی – African violets

بنفشه آفریقایی  یا  Saintpaulia ، با نام علمی  Saintpaulia ionantha ، که در زبان انگلیسی بیشتر به  African violets شهرت دارد، یکی از زیباترین گیاهان مینیاتوری گل‌دار چندساله از راسته نعناسانان (Lamiales) و تیرهٔ جسنریان (Gesneriaceae) است. واژه Saintpaulia برگرفته از نام یک نظامی آلمانی به نام سنت پائول است که شناسایی این گیاه برای اولین بار به او نسبت داده می شود. این گیاه زینتی که در تمام طول سال گل می‌دهد بومی منطقۀ تانزانیا، نواحی جنوب شرقی کنیا و کوهستان‌های انگورور در شرق آفریقا بوده و بر خلاف نامش که صرفا ناشی از شباهت ظاهری به گل بنفشه است، گیاهی از تیرۀ بنفشگان نیست.

  • نام فارسی

    ندارد.

  • نام فارسی رایج

    بنفشه آفریقایی

  • نام علمی

    Saintpaulia ionantha

  • بومی منطقه

    تانزانیا، نواحی جنوب شرقی کنیا در شرق آفریقا

  • نام های دیگر

    saintpaul, Saintpaulia ionantha, African violets

نیاز به نور خورشید
نیاز به رطوبت
نیاز به مراقبت و رسیدگی
نیاز به آبیاری (رطوبت خاک)

معرفی گیاه

بنفشه آفریقایی (African violets) گیاهی زینتی و بسیار زیباست که به لحاظ بیولوژیک نسبت به گذشت زمان و شب و روز حساسیتی نداشته و از این رو در تمام مدت سال گل دارد. نیازهای اصلی بنفشه آفریقایی شامل پنج مورد است: گرمای ثابت، آبیاری منظم و دقیق، روشنایی کافی، بالا بودن رطوبت هوا و تغذیه مرتب. تا کنون در حدود بیست گونه از این گیاه شناخته شده است که در میان آنها شش گونه از بقیه معروف ترند. گلهای زیبای این گیاه معمولاً به رنگ های متنوع بنفش، آبی و قرمز یا صورتی و سفید ظاهر می شوند.

مراقبت و نگهداری

نور

saintpaulia باید در جای روشن قرارداده شود. در تابستان به نور کامل احتیاج دارد و در زمستان بهترین جا پشت پنجره شرقی یا جنوبی و در تابستان پنجره غربی است.

آبیاری

بنفشه آفریقایی را نباید از بالا آبیاری کرد. گلدان را باید در ظرف پر از آب گذاشت و بعد از نیم ساعت گلدان را برداشته و به یک زیر گلدانی خشک منتقل کرد. حتماً از آب ولرم برای آبیار استفاده شود.

دما

به گرمای متوسط احتیاج دارد. بهترین دما در طول سال 16 درجه سانتی گراد است.

رطوبت

saintpaulia به رطوبت دائمی و پایدار احتیاج دارد. گلدان را حتما در یک زیر گلدانی پر از آب و سنگ ریزه قرار دهید. به طوریکه کف گلدان با آب داخل زیر گلدانی تماس نداشته باشد مگر مواقعی که قصد آبیاری گیاه را دارید.

تمیزنمودن برگ

با برس مخصوص برگ های گیاه را می توان تمیز نمود.

گل دهی

بنفشه آفریقایی (African violets) نسبت به گردش شبانه روز حساسیت نداشته و به همین علت در تمام مدت سال گل دارد.

تغذیه

در فصل های بهار و تابستان می توان هر دوهفته یک بار با مواد غذایی مخصوص محلول در آب گیاه را تغذیه نمود.

هرس

حذف گل های خشک شده بر زیبایی گلدان می افزاید.

تکثیر

بنفشه آفریقایی (African violets) از طریق کاشت بذر در بهار و یا قلمه برگ در تابستان تکثیر می شود.

تعویض گلدان

در صورت لزوم می توان گلدان را بهار تعویض نمود.

خاک

بهترین خاک برای بنفشه آفریقایی (African violets) خاک برگ است.

عوارض و درمان

علت آن تابش بیش از اندازه نور خورشید درتابستان است. لبه برگ ممکن است زرد و سوراخ ها بزرگتر شوند.

علت آن آبیاری گیاه با آب سرد است. همواره باید با آب ولرم گیاه را آبیاری نمود.

این عارضه ممکن است به چند دلیل باشد: خشکی هوا که علت عمده این ناهنجاری است. تابش آفتاب و آبیاری نادرست هم ممکن است از دلایل زرد شدن برگ ها باشد.کود بیش از حد هم میتواند از دیگر دلایل این موضوع باشد.

گیاه در محیط سرد بوده. اگر چه بنفشه آفریقایی میتواند دمای 10 تا 15 در جه سانتی گراد را به مدت کوتاه و به شرطی که خاک خشک باشد را تحمل کند اما حدقل دمای نگهداری از آن 15 درجه سانتی گراد است. در شب های سرد باید گیاه را از پنجره دور کرد.

گیاه به بیماری پوسیدگی طوقه دچار شده است. آبیاری بیش از اندازه و نوسان دما عامل این بیماری است. دمان این بیماری دشواراست. بهترین کار آن است که بوته را بیرون بیاندازید.

چندین دلیل وجود دارد: بیشترین احتمال نبود نور کافی به خصوص در زمستان است. خشکی هوا، سردی هوا، تعویض مکرر گلدان و کوتاهی در حذف شاخه های جانبی نیز از دلایل دیگر بی گل بودن بنفشه آفریقایی (African violets) است. انتفال گلدان به محل تازه نیز ممکن است دلیل تاخیر در گلدهی گیاه شود.

بیماری بوتریتیس یا سفیدک حقیقی دلیل این عارضه است. از ایجاد رطوبت برای گیاه خودداری کنید. قسمت های بیمار را از بوته جدا و نابود کنید. با قارچ کش های سیستمیک گیاه را سم پاشی کنید. آب ولرم بدهید و تا زمان خشک شدن بقایای سم روی گیاه، بوته را در سایه بگذارید.

نکات و ملاحظات

در شب های سرد زمستان گیاه را میان پرده و شیشه پنجره محبوس نکنید. تماس برگ ها با شیشه های سرد باعث یخ زدگی و سیاه شدن آنها می شود.

بنفشه آفریقایی-Saintpaulia-Saintpaulia ionantha-African violets

کلمات کلیدی پیشنهادی برای جستجو و کسب اطلاعات بیشتر از سایر مراجع:

بنفشه آفریقایی

African violets | Saintpaulia | Saintpaulia ionantha