رز صحرایی (آدنیوم) – Adenium obesum

رز صحرایی (آدنیوم) یا  desert rose با نام علمی Adenium obesum یکی از گیاهان گلدار و گوشتی خانگی و تزئینی از راسته گل سپاسی سانان و تیره خرزهره ایان است که بومی مناطق جنوبی و شرقی آفریقا و کشور عربستان است و در فیلیپین و تایلند با نام اسب صحرا نیز شناخته می‌شود. این گیاه به علت داشتن گل های درشت و زیبا، مقاومت بالا و نگهداری راحت بسیار مورد توجه است. رز صحرایی جایزه سلطنتی باغ و باغبانی را نیز از آن خود کرده است. ریشه و ساقه رز صحرایی دارای شیره سمی است که در آفریقا از سم آن برای شکار استفاده می شود، با این وجود گل های آدنیوم برای پروانه ها و سایر حشرات بسیار جذاب است.

  • نام فارسی

    رز صحرایی

  • نام فارسی رایج

    آدنيوم

  • نام علمی

    Adenium obesum

  • بومی منطقه

    جنوب و شرق آفریقا و کشور عربستان

  • نام های دیگر

    adenium, Adenium obesum, desert rose, Sabi star, kudu, mock azalea, impala lily, اسب صحرا

نـــــــور
رطـوبت
مراقبت
آبــیاری

معرفي گیاه

گیاه آدنیوم یا رزصحرایی  به صورت بوته ای بوده و مناسب برای کاشت در باغها، نگهداری در منزل و نگهداری در گلدان به شکل بنسای است. آدنیوم گیاهی همیشه سبز، گوشتی و گلدار است که ارتفاعی بین 1 تا 3 متر دارد و گستردگی آن بین 2 تا 4 متر است. سرعت رشد این گیاه متوسط است و بین 2 تا 5 سال زمان نیاز است تا به رشد کامل خود برسد. این گیاه در ساقه خود آب ذخیره می کند و در شرایط بی آبی از آن استفاده میکند. یرگ های رز صحرایی بافتی چرم مانند دارند، طول آنها بین 5 تا 15 سانتیمتر است و عرضی در حدود 0.3 سانتیمتر دارند. برگ های این گیاه معمولا در بالای ساقه شکل می گیرند. گل ها بزرگ و شیپوری شکل هستند و طول آنها بین 2 تا 5 سانتیمتر و قظرشان بین 4 تا 6 سانتیمتر است. فصل شکوفایی گل ها از اواخر زمستان تا اواسط بهار بوده و به رنگ های قرمز، صورتی و سفید مشاهده می شوند.

مراقبت و نگهداری

نور

رز صحرایی متعلق به مناطق بیابانی است لذا باید در معرض آفتاب کامل قرار گیرد. آدنیوم به 4 تا 5 ساعت تابش مستقیم آفتاب در طول روز نیازمند است.

آبیاری

آبیاری در تابستان به صورت روزانه انجام شود. بهتر است آبیاری طوری انجام شود که همواره خاک مرطوب باقی بماند.

دما

دمای بین 10 تا 35 درجه برای نگهداری این گیاه دمایی مطلوب به شمار می آید.

این گیاه نباید در معرض سرمای شدید قرار گیرد زیرا باعث از بین رفتن گیاه و ریختن برگ های آن خواهد شد.

رطوبت

بهتر است آبیاری طوری صورت گیرد که همواره خاک مرطوب باقی بماند.

تمیزنمودن برگ

به دليل سمي بودن برگها بايد با دستكش و يك تكه پارچه مرطوب تميزكاري برگها انجام شود.

گل دهی

رز صحرایی در مناطق بومی خود در اواخر زمستان تا بهار گل های شیپوری شکل و بزرگی  می دهد. البته برای گلدهی در آپارتمان حتما بایددر دمای زیر 10 درجه به مدت 22 ماه نگهداری شود تا نیازسرمایی آدنیوم برطرف شود.

تغذیه

درطول فصل رشد ماهی یکبار با کود کامل که دارای  فسفر و پتاس بالا می باشد به گیاه بدهید توجه داشته باشید ازت بالا باعث مستعد شدن به مگس سفید می شود.

هرس

یکی از مسائلی که تولیدکنندگان به آن کمتر توجه می کنند هرس است. به طوری که گیاه  به صورت تک شاخ رشد کرده و گلدهی کمی دارد ولی در صورت پینچ (چیدن جوانه انتهایی) آن چند شاخه شده وگلدهی افزایش می یابد. همچنین می توان گیاهان پیری که برگ های آنها ریخته شده را با هرس شدید دوباره جوان کرد. در گونه هایی که با پیوند افزوده شده اند، با هرس شدید می توان گیاه را به گلدهی وادار نمود.

تکثیر

تکثیرتجاری این گیاه به وسیله بذر در ایران متداول است ولی پیوند، قلمه ساقه و ریشه و حتی خوابانیدن هوایی هم در برخی کشورها مرسوم است. گل های رز صحرایی (desert rose) دگرگرده افشان هستند یعنی باید به وسیله حشرات یا دستی گرده افشانی شوند تا بذر دهند.

تعویض گلدان

هر دو سال یک بار در فصل بهار رز صحرایی (آدنیوم) به یک گلدان سایز بزرگتر منتقل شده و حتما خاک قبلی نیز باید تعویض شود. ریشه ها هم لازم است هرس شوند.

خاک

خاک شنی، ماسه ای، لومی سبک و خوب زهکشی شده. خاک Adenium obesum بهتر است مرطوب باشد و کمی قلیایی. pH خاک مورد استفاده برای این گیاه باید بین 6 تا 8 باشد.

عوارض و درمان

رطوبت محيط بالاست

وجود رطوبت زياد هميشگي در خاك

نکات و ملاحظات

هشدار: رز صحرایی یا همان آدنیوم یک گیاه سمی است و لازم است مراقبت شود که در دسترس کودکان وحیوانات خانگی قرار داده نشود. در گزارش های علمی آمده است که لمس گیاه desert rose (با نام علمی Adenium obesum) باعث تحریکات پوستی شده و در صورت بلع، این گیاه باعث مسمومیت می شود.

رز صحرایی (آدنیوم) - Adenium obesum (desert rose)

کلمات کلیدی پیشنهادی برای جستجو و کسب اطلاعات بیشتر از سایر مراجع:

رز صحرایی | آدنيوم | اسب صحرا

Adenium obesum | desert rose