زامیفولیا (زاموفیلیا) – Zamioculcas Zamiifolia

زامیفولیا با نام علمی  Zamioculcas Zamiifolia  که نام دیگر آن Zanzibar gem یا جواهر زنگبار است و در فارسی زاموفیلیا نیز تلفظ می شود، یکی از گیاهان گلدار از تیره گل شیپوریان شامل تک گونۀ Zamioculcas Zamiifolia است. این گیاه چند ساله گرمسیری بومی نواحی شرق افریقا (جنوب کنیا تا شمال شرق افریقای جنوبی) است و نام جواهر زنگبار بدین جهت بر آن نهاده شده است. برگ های زیبای این گیاه آن را در زمرۀ یکی از گیاهان آپارتمانی پرطرفدار قرار داده است. این گونه گیاهی به تنش های محیطی بسیار مقاوم است به طوری که خشک کردن این گیاه به مراتب سخت تر از نگهداری و پرورش آن است.

  • نام فارسی

    ندارد

  • نام فارسی رایج

    زاموفیلیا

  • نام علمی

    Zamioculcas zamiifolia

  • بومی منطقه

    شرق آفریقا از جنوب کنیا تا شمال شرقی آفریقای جنوبی

  • نام های دیگر

    aroid palm, fat boy,eternity plant

نـــــــور
دما
مراقبت
آبــیاری

معرفی گیاه

زاموفیلیا گیاهی علفی و همیشه سبز است. برگهای بسیار زیبا با بافت چرمی شکل دلیل اصلی محبوبیت زاموفیلیا است. ارتفاع این گیاه به 60 تا 90 سانتیمتر می رسد. زامیفولیا دارای ساقه های زیرزمینی (ریزوم) متراکم و غده ای شکل است. رشد این ساقه ها در خاک باعث تولید برگ های نو بیرون از خاک می شود. برگ های زامیفولیا یک محور ساقه ای شکل با 6 تا 8 جفت برگچه است که در دو سوی آن می روید. برگچه ها بین 7 تا 15 سانتیمتر طول داشته و ظاهری تخم مرغی شکل و براق دارند. گل ها بر گیاه بالغ زامیفولیا ظاهر می شوند. گل زامیفولیا از گل های ریز و پر تعداد شیری رنگ بر گل آذین سنبله ای محصور در برگواره (اسپات) سبز رنگ غلاف مانند تشکیل می شود.

مراقبت و نگهداری

نور

نورغیر مستقیم برای رشد این گیاه مناسب است اما در نور و سایه کم هم این گیاه دوام می آورد.

آبیاری

هر وقت خاک زامیفولیا (زاموفیلیا) تا عمق 5 سانتی متری خشک شد به گیاه آب داده شود. در زمستان هم خوب است به طور میانگین هر 10 روز یک بار آبیاری شود.

دما

بین 22 تا 30 درجه سانتی گراد دمای مناسبی برای زاموفیلیاست و بهترین شرایط را در دمای 25 درجه دارد.

رطوبت

 به لطف داشتن برگهای چرمی خود در برابر ازدست دادن آب از برگ ها و کمبود رطوبت مقاوم است، ولی در صورت امکان قرار داشتن گیاه در محیطی با حدود 50 درصد رطوبت در رشد گیاه تاثیر بسزایی دارد

تمیزنمودن برگ

ضرورت ندارد.

گل دهی

به ندرت در خانه گل می دهد ولی به طور کلی اگر شرایط مناسب باشد در تابستان گل هایی شبیه دیگر گل های خانواده آراسه به نام اسپادیکس می دهد.

تغذیه

در سال 2 مرتبه کود مایع محلول در آب به زامیفولیا (زاموفیلیا) داده شود.

هرس

برگ های زرد شده و سوخته را چیده و ساقه را در صورت پوسیدگی با چاقو از انتها جدا کنید.

تکثیر

با قلمه برگ و یا تقسیم ریزوم (ساقه های زیر زمینی) می توان این گیاه را تکثیر نمود.

تعویض گلدان

 قانون کلی گیاهان می گوید که هرچه گلدان تنگ تر شود رشد گیاه بیشتر خواهد بود مادامی که ریشه ها از ته گلدان بیرون بزند! Zamioculcas zamiifolia نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر گلدان گیاه را بزرگ کنید رشدش به تاخیر می افتد زیرا زمان بیشتری صرف پر کردن ریشه می شود و مدتی رشد شاخه ها به تاخیر می افتد ولی در صورت بیرون زدن ریشه ها با یک گلدان بزرگ تر در بهار تعویض شود.

خاک

خاک کاکتوس گزینه بسیار مناسبی برای زامیفولیا (زاموفیلیا) است.

عوارض و درمان

تقریبا آفتی ندارد ولی پوسیدگی ریشه ناشی از آبیاری زیاد مهمترین بیماری آن است

نکات و ملاحظات

  تمام قسمت های Zamioculcas zamiifolia سمی است. از این جهت لازم است مراقب شود تا کودکان به هیچ وجه برگ های گیاه را در دهان خود نکنند.

زامیفولیا (زاموفیلیا) – Zamioculcas Zamiifolia

کلمات کلیدی پیشنهادی برای جستجو و کسب اطلاعات بیشتر از سایر مراجع:

زامیفولیا | زاموفیلیا | جواهر زنگبار

Zamiifolia | Zamioculcas zamiifolia | Zanzibar gem