فیلودندرون بالا رونده – Climbing Philodendron

فیلودندرون بالا رونده یا گوش گرگی با نام علمی  Philodendron erubescensکه از خانواده Araceae  یا شیپوری و بومی کشورهای آمریکای جنوبی و جنگل های استوایی است. مدل رشد این گیاه از نوع بالا رونده است و در جنگل ها میتواند روی تنه درختان رشد کند و آنها را پوشش دهد. در محیط های داخلی نیز باید از تکیه گاه چوبی که با خزه پوشیده شده باشد استفاده کرد تا ریشه های هوایی گیاه بتوانند در آن رشد کنند. نگهداری از این گیاه راحت است و فقط باید توجه داشت که آبیاری زیاد موجب زرد شدن انبوهی از برگ ها می شود و همچنین فیلودندرون بالا رونده محیط هایی با نور نیم سایه و نور غیر مستقیم را میپسندد

  • نام فارسی

    ونافار

  • نام فارسی رایج

    فیلودندرون بالارونده ، گوش گرگی

  • نام علمی

    Philodendron erubescens

  • بومی منطقه

    کلمبیا

  • نام های دیگر

    WEATHEART VINE , PARLORIVY , HEARTLEAF PHILODENDRON

نیاز به نور خورشید
نیاز به رطوبت
نیاز به مراقبت و رسیدگی
نیاز به آبیاری (رطوبت خاک)

معرفی گیاه

گیاهی بالارونده از خانواده گل شیپوریان ( آراسه) است . به تکیه گاه چوبی پوشانده از خزه نیاز دارد تا ریشه های هوایی اش در آن رشد کنند . باید خزه های تکیه گاه را با غبارپاشی یا آبیاری از بالا مرطوب نگه داشت . برگ هایش به رنگ سبز تیره و در قسمت زیرین متمایل به ارغوانی هستند . برگ ها شکلی متغیر دارند و در هنگام جوانی بیضی کشیده اند . با ظهور پیچ و خم هایی در آنها به شکل ویلون در می آید .

مراقبت و نگهداری

نور

کنار پنجره و نور غیر مستقیم برای آن مناسب است ، نیم سایه نیم آفتاب را می پسندد . تابش مستقیم آفتاب به گیاه آسیب می رساند .

آبیاری

بین دو آبیاری باید خاک گلدان خشک شود .

دما

در زمستان حداقل 13 درجه سانتی گراد و در تابستان حداکثر تا 24 درجه سانتی گراد را تحمل می کند .

رطوبت

با آب ولرم هفته ای 2 بار غبارپاشی شود .

تمیزنمودن برگ

با پارچه و یا اسفنج مرطوب روی سطح برگ ها را تمیز نمایید. از مواد براق کننده نباید استفاده کرد.

گل دهی

_

تغذیه

با کود های مایع و یا جامد محلول در آب های مخصوص گل های زینتی طبق دستور هر دو هفته یکبار تغذیه شود .

هرس

_

تکثیر

از روش گرفتن قلمه پاشنه دار 10 سانتی متری در فصل تابستان قابل تکثیر است .

تعویض گلدان

گیاه جوان در حال رشد به تعویض گلدان سالیانه احتیاجی ندارد . در صورت بزرگ بودن گلدان و عدم امکان تعویض ، اقدام به خالی کردن 7-5 سانتی متر از سطح خاک و تعویض آن با خاک نو و غنی نمایید .

خاک

خاک کمپوست برای آن مناسب است .

عوارض و درمان

علت آن سرمای هواست ، گلدان را به مکانی گرم تر انتقال دهید .

علت آن می تواند تشنگی گیاه ، خشکی یا گرمی هوا باشد . شرایط را بررسی کنید و در صورت نیاز گیاه را به مدت 15 دقیقه درون تشتی پر آب بگذارید و یا غبارپاشی را شروع کنید و گلدان را به مکانی سرد تر انتقال دهید .

علت آن می تواند کمبود نور و یا نیاز به تغذیه باشد ، گلدان را به مکانی روشن تر انتقال داده و طبق دستور هر دو هفته یکبار با کود های مخصوص تغذیه نمایید .

علت آن غبارپاشی مقابل تابش آفتاب است . این عمل را در صبح یا عصر در سایه انجام دهید ، زیرا قطرات آب به جا مانده روی سطح برگ ها مانند ذره بین عمل می کند .

عامل آن کنه ریز قرمز است . گیاه را طبق دستور هر دو هفته یکبار با سم کنه کش سمپاشی کنید . (غبارپاشی در کاهش آفت تاثیر دارد)

علت آن کمبود عناصر غذایی خاک است ، طبق دستور هر دو هفته یکبار تغذیه شود .

عامل آن حشره آفت است ، با سم حشره کش نفوذی طبق دستور هر دو هفته یکبار گیاه را سمپاشی نمایید و یا با برسی مخصوص یا پنبه آغشته به محلول سم لکه ها را مسموم کنید .

علت آن باتلاقی شدن خاک گلدان است ، آب زیر گلدانی را خارج کرده و بگذارید سطح خاک گلدان بین دو آبیاری خشک شود .

نکات و ملاحظات

گیاه در در جایی قرار دهید که نور کافی داشته باشد.