فیکوس الاستیکا – Ficus elastica

فیکوس الاستیکا با نام علمی Ficus elastica گیاهی از راسته گلسرخ سانان و از تیره موراسه است که تنوع گونه ای آن بالغ بر 800 گونه است. زادگاه اولیه این گیاه نواحی استوایی آسیاست و در مناطق جنوبی کشور ما نیز به خوبی در فضای باز رشد می کند. این درختچه زیبا که قابلیت نگهداری در محیط های آپارتمانی را به خوبی دارد، در هوای آزاد تا بیش از 30 و در شرایط خاص حتی 60 متر رشد می کند. فیکوس الاستیکا دارای برگ هایی پهن و براق و نوک تیز به رنگ سبز و ابلق است که همانند بافت چرمی به نظر می آیند و به تناوب در طول ساقه می رویند. این گیاه عمدتا بخشی از زندگی خود را بر روی گیاهان دیگر سپری می کند.

  • نام فارسی

    انجیر (عامیانه: انجیل)

  • نام فارسی رایج

    فیکوس الاستیکا

  • نام علمی

    Ficus elastica

  • بومی منطقه

    جنوب و جنوب شرقی آسیا و استرالیا

  • نام های دیگر

    Fig Tree, Weeping Fig, Benjamin Tree, Java Fig

نـــــــور
دما
مراقبت
آبــیاری

معرفی گیاه

فیکوس الاستیکا گیاهی است از خانواده موراسه که در اصل زادگاهش آسیای استوایی است. گیاهی که در شرایط آپارتمانی به خوبی رشد می کند. برگ های فیکوس الاستیکا پهن و براق ومانند بافت چرم یا لاستیک هستند. با ریزش برگهای پیر در قاعده ساقه گیاه حالت بد منظره ای به خود می گیرد که در این حالت می توان آن را از نزدیکی سطح خاک قطع کرد تا گیاه جوان شود. این درختچه زیبا معمولاً در محیط گلخانه ای و آپارتمان ها نگهداری می شود. فیکوس الاستیکا منبع کائوچوی هندی یا آسامی است. این درختچه زینتی خانگی در اغلب نقاط ایران به صورت گلخانه ای پرورش داده می شود ولی در مناطق جنوبی کشور به راحتی در فضای باز رشد می کند. این گونه در کشور هندوستان به ویژه در ناحیه آسام می روید.

مراقبت و نگهداری

نور

این گیاه به نور بیشتری نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی نیازمند است اما تابش مستقیم آفتاب را تحمل نمی‌کند، در واقع باید گفت معمولا بهترین نور در حالتی است که گلدان زیر سایه‌بان جنوبی قرار گیرد که آفتاب به گلدان گیاه برسد اما به برگ‌های گیاه آفتاب نتابد و برگ‌ها در سایه (‌نور کامل‌) باشند.

آبیاری

با آب ولرم درتابستان دو مرتبه در هفته و در زمستان یک باردر هفته.

دما

حداقل درجه حرارت در زمستان 15 درجه سانتیگراد و در تابستان حداکثر 24 درجه می باشد

رطوبت

غبارپاشی ترجیحا روزانه در صبح و عصر.

تمیزنمودن برگ

غبارپاشی برای تمیز نمودن برگ ها کافی ست .از براق کننده های شیمیایی تا حد ممکن استفاده نشود.

گل دهی

تغذیه

در فصل بهار و تابستان هر ماه یک بار تغذیه مصنوعی با کود شیمیایی محلول در آب، مخصوص گیاهان زینتی (روش استفاده طبق دستور روی بسته) برای گیاه لازم است .

هرس

_

تکثیر

گرفتن قلمه فیکوس الاستیکا حداقل با یک برگ در بهار و ریشه دار کردن آنها در درجه حرارت 24 تا 27 درجه سانتیگراد البته در بهار معمولا همه قلمه ها ریشه می دهد

تعویض گلدان

تا وقتی Ficus elastica سبک و جوان است هرساله نیاز به تعویض گلدان دارد. بعد از بزرگ و سنگین شدن گیاه می توانید هر سال خاک های سطحی گیاه را تعویض کنید.

خاک

کمپوست برای فیکوس الاستیکا مناسب است.

عوارض و درمان

گیاه را از بقیه گیاهان آپارتمانی خود جدا کنید.شپشک است و با سم کونفیدور طبق دستور سمپاشی شود .

با پنبه آغشته به سم حشره کش جذبی لکه ها را خیس کنید و یا هر دو هفته یکبار طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.

عامل این بیماری قارچ است،خیس نمودن لکه ها با پنبه آغشته با آب صابون درمان این بیماری است.

آبیاری بیش از اندازه بوده،فاصله بین دو آبیاری را زیادتر کنید،اگر خاک گلدان باتلاقی شده زهکش را باز کنید.

کنه قرمز ریز عامل آن است،با سم حشره کش نفوذی هر دو هفته یکبار تا رفع علائم گیاه را سم پاشی کنید،تامین رطوبت در کاهش آفت موثر است.

تماس با شیشه سرد پنجره باعث آن است،گلدان را از تماس با شیشه رها کنید.

نور کم است،گلدان را به روشنایی ببرید،کم آبی هم باعث این عارضه است،آبیاری را تنظیم کنید،بعضی مواقع سرد شدن ناگهانی اتاق و آبیاری با آب سرد علت ریزش برگ سبز است.

هوای محیط گرم و خشک است،آبیاری را بیشتر کرده و غبارپاشی روزانه را فراموش نکنید.

ریشه ها را بازدید کنید،ممکن است نیاز به گلدان بزرگتر باشد،در غیر این صورت تغذیه مصنوعی هر دو هفته یکبار و تعویض خاک های سطحی گلدان با خاک نو در رفع این عارضه کمک موثری می کند

نکات و ملاحظات

وقتی Ficus Elastica به شرایط محیطی که در آن است عادت کرد از جابه جایی آن جدا پرهیز کنید.

فیکوس الاستیکا – Ficus Elastica

کلمات کلیدی پیشنهادی برای جستجو و کسب اطلاعات بیشتر از سایر مراجع:

فیکوس الاستیکا | فیکوس الاستیک | ficus elastica