• نام فارسی

    انجیل

  • نام فارسی رایج

    فیکوس بنجامین

  • نام علمی

    Ficus benjamina

  • بومی منطقه

    جنوب و جنوب شرقی آسیا و استرالیا

  • نام های دیگر

    Fig Tree,Weeping Fig, Benjamin Tree, Java Fig

نـــــــور
دما
مراقبت
آبــیاری

معرفی گیاه بنجامین بلک

یکی از موفق ترین و زیبا ترین گیاهان آپارتمانی در سازش با محیط مکان های سرپوشیده است،در هوای آزاد ارتفاع آن به ۵ متر میرسد،نسبت به کم آبی به خصوص در هوای سرد حساس است و به خزان برگها مبتلا میشود،نور باید کافی ولی غیر مستقیم باشد، کارهای هنری جالبی نظیر بافتن ساقه ها به شکل گیس روی آن انجام میشود و زیبایی آن را دو چندان میکند،گیاهان جوان تر احتیاج به قیم دارند،ارتجاع پذیری و آویزان بودن گونه ابلق بیشتر و توسعه ریشه در آنها کمتر از گونه سبز رنگ است،به همین علت ابلق ها را همیشه روی برگ سبزها پیوند میزنند.

مراقبت و نگهداری فیکوس بنجامین

نور

به نور بیشتری نیاز دارد،اما تابش مستقیم نور آفتاب در تابستان به خصوص از پشت شیشه به برگها صدمه وارد میکند.

آبیاری

آب باید فاقد املاح باشد،استفاده از آب ولرم برای گیاه مطلوب تر است،در تابستان حداقل هفته ای دو بار و در زمستان هفته ای یکبار ابیاری کافی است.

دما

حداقل درجه حرارت در زمستان ۱۵ درجه سانتی گراد و در تابستان حداکثر ۲۴ درجه می باشد.در صورت آبیاری روزانه تا ۳۰ درجه هم میتواند تحمل کند!!

رطوبت

غبارپاشی ترجیحا روزانه در صبح و عصر.

تمیزنمودن برگ

غبارپاشی برای تمیز نمودن برگ ها کافی ست .از براق کننده های شیمیایی تا حد ممکن استفاده نشود.

گل دهی

تغذیه

در فصل بهار و تابستان هر ماه یکبار تغذیه مصنوعی با کود شیمیایی محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی (روش استفاده طبق دستور روی بسته )برای گیاه لازم است .

هرس

تکثیر

روش قلمه گیری در اواخر بهار.

تعویض گلدان

تا گیاه سبک و جوان است هرساله نیاز به تعویض گلدان دارد.بعد از بزرگ و سنگین شدن گیاه می توانید هر سال خاک های سطحی گیاه را تعویض کنید.

خاک

کمپوست برای گیاه مناسب است.

عوارض و درمان

گیاه را از بقیه گیاهان آپارتمانی خود جدا کنید.شپشک است و با سم کونفیدور طبق دستور سمپاشی شود .

با پنبه آغشته به سم حشره کش جذبی لکه ها را خیس کنید و یا هر دو هفته یکبار طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.

عامل این بیماری قارچ است،خیس نمودن لکه ها با پنبه آغشته با آب صابون درمان این بیماری است.

آبیاری بیش از اندازه بوده،فاصله بین دو آبیاری را زیادتر کنید،اگر خاک گلدان باتلاقی شده زهکش را باز کنید.

کنه قرمز ریز عامل آن است،با سم حشره کش نفوذی هر دو هفته یکبار تا رفع علائم گیاه را سم پاشی کنید،تامین رطوبت در کاهش آفت موثر است.

تماس با شیشه سرد پنجره باعث آن است،گلدان را از تماس با شیشه رها کنید.

نور کم است،گلدان را به روشنایی ببرید،کم آبی هم باعث این عارضه است،آبیاری را تنظیم کنید،بعضی مواقع سرد شدن ناگهانی اتاق و آبیاری با آب سرد علت ریزش برگ سبز است.

هوای محیط گرم و خشک است،آبیاری را بیشتر کرده و غبارپاشی روزانه را فراموش نکنید.

ریشه ها را بازدید کنید،ممکن است نیاز به گلدان بزرگتر باشد،در غیر این صورت تغذیه مصنوعی هر دو هفته یکبار و تعویض خاک های سطحی گلدان با خاک نو در رفع این عارضه کمک موثری می کند

نکات و ملاحظات

برگ‌های این گیاه بسیار زیبا هستند و جزو گیاهان آپارتمانی زیبا و پرطرفدار محسوب می‌شود، اما اگر قصد خرید آن را دارید باید بگوییم که نگهداری آن کار ساده‌ای نیست. بنجامین نسبت به تغییرات محیطی مقاومت کمی دارد و بسیار حساس است. با کوچک‌ترین جابه‌جایی برگ‌های آن می‌ریزد؛ بنابراین باید از جابه‌جایی گلدان جلوگیری کنید. به این گیاه هم نباید زیاد آب بدهید و اجازه دهید بین دو آبیاری خاک سطحی گیاه خشک شود. اگر در نگهداری گیاهان آپارتمانی تازه‌کار هستید، پرورش این گیاه برای شما مناسب نیست و برای افراد با تجربه توصیه می‌شود.

فروشگاه باغبون