بامبو (لاکی بامبو) – lucky bamboo

بامبو با نام علمی Bambusa Vulgaris که در زبان فارسی از آن به خیزران یا نی نام برده می شود گیاهی چند ساله از تیرۀ گندمیان است که بومی آسیاست. اما بامبو هایی که امروزه در بازار به عنوان یک گیاه خانگی یا آپارتمانی به فروش می رسند و به لاکی بامبو (lucky bamboo) یا بامبوی خوش قدم شهرت دارند در اصل نوعی از این گیاه به نام بامبوی نواری (با نام علمی Dracaena sanderiana) هستند که گونه ای از گیاهان بوته‌ای با ساقه باریک و انعطاف‌پذیر به شمار می آیند. این گیاه معمولا در کف جنگهای بارانی رشد می‌کند و بومی کشور کامرون در مناطق گرمسیر غرب آفریقاست.

  • نام فارسی

    بامبو

  • نام فارسی رایج

    لاکی بامبو

  • نام علمی

    DRACAENA SANDERIANA

  • بومی منطقه

    کامرون و مناطق گرمسیری غرب آفریقا

  • نام های دیگر

    گیاه مرداب , Ribbon Dracaena , Belgian Evergreen , Ribbon Plant

نـــــــور
رطـوبت
مراقبت
آبــیاری

معرفی گیاه

امروزه پرورش این گیاه در نواحی جنوب شرق آسیا به ویژه کشور تایلند بسیار رایج است. مردمان تایلند معتقدند که خوش شانسی می آورد و نگهداری آن با تعداد مختلف معانی خاصی دارد. آنها معتقدند که نگهداری تعداد دو شاخه، نشانه عشق و ازدواج است. سه شاخه نشانه خوشبختی، پنج شاخه نشانه سلامتی، هفت شاخه نشانه پولدار شدن و ثروت و نه شاخه نشانه خوش یمنی در تمام امور زندگی است.

lucky bamboo با شرایط آپارتمانی بسیار سازگار است زیرا نور غیر مستقیم برای آن بهتر از نور مستقیم است. نور مستقیم موجب زرد شدن و سوختن برگ‌های آن می‌شود. اگرچه این گیاه در خاک بهتر رشد می‌کند ولی عمدتا به صورتی که ریشه‌های آن در آب قرار دارد فروخته و نگهداری می‌شود. در این شرایط آب گیاه باید هر دو هفته یک بار تعویض شود. آب معدنی و آب شهری تصفیه شده با فلوئور کم یا آب آکواریوم تصفیه شده برای آن مطلوب تر است. برای زیبایی بیشتر با بهره گیری از نیروی جاذبه زمین و تنظیم جهت نور می‌توان در طول زمان حالت پیچشی به گیاه داد. ارتفاع این گیاه بوته‌ای به یک و نیم متر می‌رسد، طول برگ های آن ۱۵ تا ۲۵ سانتی‌متر و قطر آن یک و نیم تا ۴ سانتی‌متر است و معمولاً در قطعات کوچک و در آب قلمه زنی می‌شود.

مراقبت و نگهداری

نور

lucky bamboo نور مستقیم را نمی پسندد و بهتر است از پنجره 2 تا 5 متر فاصله داشته باشد و بعد از سازگار شدن با محیط بهتر است از جا به جایی آن پرهیز شود چون بسیار عاشق ثبات است و با جا به جایی ممکن است برگ های آن زرد شود.

آبیاری

اجازه دهید کلر آب برود سپس فقط تا چند بند آخر lucky bamboo در گلدان آب بریزید. اگر آب با کلر باشد رنگ برگ ها زرد می شود. هر 15 روز 1 بار آب lucky bamboo را عوض کنید یا روش ساده تر تقریبا هر چند روز یک بار که آب آن کمی بخار می شود مقداری آب به گلدان اضافه کنید.

دما

بین 18-25 درجه سانتی گراد رشد می کند.از قرار دادن آن در معرض باد کولر ونسیم خودداری نماییدودر مجاورت شومینه و بخاری قرار ندهید.

رطوبت

متوسط.چون اکثرا در آب نگهداری می شود بخارحاصل از آب کافی ست.

تمیزنمودن برگ

به وسیله ی پارچه یا اسفنج مرطوب برگ ها را تمیز کنید.

گل دهی

تغذیه

هر ماه چند قطره از کودهای مخصوص lucky bamboo در آب گلدان ریخته شود.

هرس

میتوانید جوانه های جانبی لاکی بامبو را برای شکل دهی زیباتر ببرید.

تکثیر

آسان ترین روش بریدن جوانه های جانبی در فصل تابستان و قرار دادن آنها در آب است.

تعویض گلدان

هروقت احساس کردید گلدان لاکی بامبو برای ریشه ها کوچک بوده و دیگر مناسب نیست آن را تعویض کنید.

خاک

اگر در خاک نگه می دارید باید از خاک مخصوص استفاده کنید که آب را در خود نگه می دارد.از خاک ژله ای نیز می توان استفاده کرد.

عوارض و درمان

بیشتر به دلیل قرار گیری جلوی نور مستقیم آفتاب، شوری، املاح آب و همچنین می تواند از کمبود کلسیم و پتاسیم باشد پس مرتب از قطره بامبو استفاده کنید( به ازای هر شاخه بامبو ۲ قطره بچکانید)

بدلیل کمبود رطوبت یا آلودگی آب می باشد، رطوبت رابا اسپری آب روی برگها افزایش دهید.

گیاه قارچ گرفته محل آلودگی را با چاقو بتراشید و برای مدتی داخل محلول قارچکش قرار دهید یا اگر آلودگی عمقی باشد از بالای محل پوسیدگی ببرید و دوباره داخل آب بگذارید.

مربوط به کنه می باشد سمپاشی کنید و رطوبت محیط را هم زیاد کنید .

آفتاب مستقیم عامل آن است یا غبارپاشی جلو آفتاب، شرایط را بازبینی کنید.

کمبود نور یا مواد غذایی می باشد با قطره مخصوص تغذیه کنید.

هوا خیلی سرد است،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

نکات و ملاحظات

lucky bamboo به دو صورت نگهداری می شود. لاکی بامبوهای داخل آب و لاکی بامبوهایی که در خاک نگهداری می شوند.

لاکی بامبو - Lucky Bamboo

کلمات کلیدی پیشنهادی برای جستجو و کسب اطلاعات بیشتر از سایر مراجع:

بامبو | لاکی بامبو | bamboo | lucky bamboo