• نام فارسی

    ندارد

  • نام فارسی رایج

    آهار

  • نام علمی

    Zinnia spp

  • بومی منطقه

    مکزیک

  • نام های دیگر

    گل آهاری,zinnia,youth-and-old-age

نـــــــور
رطـوبت
مراقبت
آبــیاری

معرفي گل آهار

زادگاه آن مکزیک است. گیاهی است یک ساله با برگ های به نسبت پهن، دراز و نوک تیز که تا حدودی خشن بوده و به صورت متقابل و بدون دمبرگ هستند. رنگ برگ های آن کمی به خاکستری می گراید. دارای انواع کم پَر و پُرپَر است. رنگ گل ها متنوع بوده، به طوریکه مجموعه آن منظره بسیار جالبی ایجاد می کند. برخی رقم ها دارای گلبرگ های دو رنگ و در برخی گلبرگ ها کمی پیچیده هستند. دارای رقم های پاکوتاه با ارتفاع ۳۰ سانتی متر و رقم های پابلند با ارتفاع ۸۰ سانتی متر و نیز انواع گل درشت و گل ریز است و به طور کلی گیاهی با تنوع زیاد است. این گل از زیباترین گل های بهاره و تابستانه بوده در حاشیه کاری، باغچه و به عنوان گل بریدنی استفاده می شود.

مراقبت و نگهداري آهار

نور

گل آهار به نور فراوان خورشید نیازمند است. برای کاشت این گل در خانه می توانید پس از کاشت در گلدان، آن را به مکانی نورگیر پشت پنجره منتقل کنید.

آبیاری

برای آبیاری گیاه نباید اجازه داد خاک به طور کامل خشک شود بخصوص در ایام تابستان با گرمی هوا و افزایش دما نیاز گیاه به آب بیشتر می شود ، البته نباید خاک گیاه همیشه غرق آب باشد که باعث پوسیدگی گیاه خواهد شد ، آبیاری در فواصل زمانی مناسب باعث گلدهی بهتر گیاه خواهد شد .

دما

۲۸ درجه سانتيگراد

رطوبت

هرچند که برای رشد مطلوب خاک آن رطوبت کافی را میبایست داشته باشد، باید توجه داشت که آب و هوای بارانی و بسیار مرطوب برایش مضر است.

تمیزنمودن برگ

گل دهی

فصل گل دادن از خرداد تا فصل سرما ادامه خواهد داشت .

تغذیه

گل آهار به کود خاصی نیاز ندارد و در یک خاک خوب باغچه نیز رشد می کند .

هرس

تکثیر

بذر آن هم در خزانه وهم  به صورت مستقیم در زمین اصلی کشت می گردد.زمان کاشت بذر بعد از رفع خطر یخبندان در اوایل فروردین یا اوایل اردیبهشت است.درکشت مستقیم نیاز به تنک دارد  که وقتی گیاهچه  ۲-۳ برگی شد این عمل انجام می شود .اگر تنک انجام نشود باعث خوابیدگی  گیاه می گردد.

تعویض گلدان

خاک

خاک لوم غنی و بخوبی زهکشی شده .

عوارض و درمان

استفاده از قارچ کش به صورت پیشگیرانه می تواند در کنترل آن مؤثر باشد. Z. angustifoliaبه سفیدک مقاوم است.

قارچ های پینیوم و فیتوفتورا باعث پوسیدگی ریشه این گیاه شوند که علامت آن سیاه شدن ریشه و پایین ساقه است. در شرایط زه کشی نامطلوب همراه با آبیاری زیاد این حالت بیشتر اتفاق میافتد. استفاده از قارچ کش های اتازول یا متالاکسیل در خاک یا محلول پاشی گیاه با Fosetyl-Alمی تواند در کنترل بوته میری و پوسیدگی ریشه ناشی از این قارچ ها مؤثر باشد. فوزاریوم و رایزوکتونیا نیز می تواند باعث سیاه شدن ریشه و پایین ساقه و کاهش سبز شدن بذر، توقف رشد، زرد شدن، پژمردگی و مرگ گیاهان مسن تر شوند.

نکات و ملاحظات

گل آهار به صورت یک ساله کاشته می شود. بذر آنرا در اردیبهشت ماه در خزانه می‌كارند و در تیر ماه آنرا نشاء كار می‌كنند. این گل از گیاهانی است كه بذر آن مستقیماً در محل اصلی یعنی حاشیه‌های گل‌كاری كاشته می‌شود و رشد آن بسیار زیاد است.