گل ساناز (رز مینیاتوری) – Miniature Roses (Rosa chinensis)

گل ساناز یا رز مینیاتوری با نام علمی Rosa chinensis که در زبان انگلیسی Miniature Roses نامیده می شود، همانند گل های رز معمولی از خانواده گل سرخیان است. این گل دارای گونه درختچه ای و بالارونده است. گل ساناز را هم می توان در گلدان پرورش داد و هم می توان به عنوان پرچین و حاشیه سازی در فضای باز پرورش داد. از نوع بالا رونده آن هم می توان به عنوان پوشش دیوار ها و زیبایی بخشیدن به فضاهای عمودی استفاده کرد. این گیاه دارای برگ های ریز و تقریباً بدون خار است و همچنین گل های آن از اندازه رز معمولی کوچک تر و دارای رنگ و ظاهر متفاوتی هستند.

  • نام فارسی

    رز مينياتوري

  • نام فارسی رایج

    گل ساناز

  • نام علمی

    Rosa chinensis

  • بومی منطقه

    ژاپن جنوب غربی چین در گوئیژو، هوبی ، و استان های سیچوان

  • نام های دیگر

    گل رز چینی, Rosa chinensis Minima, Mutabilis, China Rose

نـــــــور
رطـوبت
مراقبت
آبــیاری

معرفي گیاه

گل ساناز يا گل رز مینیاتوری (Miniature Roses) گیاهی چندساله از جنس رز و خانواده Rosaceae بومی جنوب غربی چین در گوئیژو، هوبی ، و استان های سیچوان است و معمولاً با نام رز چینی در جهان شناخته می شود.

Rosa chinensis از گیاهان زینتی و تجاری است که کاربرد زیادی در طراحی فضای سبز دارد، بنابراین تولید این گیاه کار بسیار ارزشمندی است. رز مینیاتوری را علاوه بر کاشت در بستر باغچه ها و یا حاشیه ها، در گلدان نیز می توان پرورش داد.

طول گیاه درختچه ای این گیاه به 1-2 متر می رسد. برگ های پر شکل، با 3 تا 5 برگچه، هر کدام 2.5 تا 6 سانتی متر طول و 1 تا 3 سانتی متر گستردگی دارند. در گونه های وحشی مانند Rosa chinensis var. spontanea، دارای گل پنج رنگ و اکثرا با گلبرگهای صورتی و قرمز و میوه قرمز با قطر 1-2 سانتی متر است. این گونه به طور گسترده ای در چین به عنوان گیاهی زینتی پرورش داده می شود.

مراقبت و نگهداری

نور

رز مینیاتوری (Miniature Roses) به طور کلی نور زیاد ميپسندد. این گل آفتاب دوست است و حداقل باید در روز 6 ساعت آفتاب دریافت کند.

آبیاری

یکی از مواردی که می بایست در هنگام نگهداری از گل ساناز رعایت کرد میزان آبیاری آن می باشد. این گل زیبا نیاز به آبیاری منظم و مرتب داشته و در طول دوران گلدهی نباید گذاشت که خاک آن خشك شود و باید همیشه آن را مرطوب نگه داشت. البته توجه به این نکته لازم است که در فصل زمستان که زمان خواب گیاه است، باید میزان آبیاری را کم کرد.

دما

دمای مناسب برای Rosa chinensis درحدود 22 درجه سانتي گراد است.

رطوبت

شرایط مطلوب این گیاه كمي خشك است.

تمیزنمودن برگ

ضرورتی ندارد.

گل دهی

رز مینیاتوری (Miniature Roses) دمای خنک را می پسندد و این شرایط موجب تولید گل با کیفیت می شود.

تغذیه

كود دهي فصلي

هرس

در طي فصل رشد گل هاي پژمرده ساناز (Rosa chinensis) را جدا كنيد تا انرژي گياه به جای توليد بذر و دانه صرف توليد گل هاي جديد شود.

تکثیر

تکثیر رز مینیاتوری (Miniature Roses) از طریق قلمه زدن صورت می گیرد. دو نوع قلمه برای این روش میتوان تهیه کرد:

  1. قلمه سبز: پس از پایان گلدهی، از ساقه سبز بدون گل میتوان قلمه را تهیه نمود. باید تمام برگها را به جز چند برگ کوچک انتهایی حذف کرده و بهتر است قبل کشت در خزانه کمی انتهای قلمه را زخمی کرد تا ریشه زایی بهتر صورت گیرد.
  2. قلمه چوبی: این قلمه بعد از ریزش برگها در پاییز تهیه میشود. تیمار اعمال شده بر این قلمه مانند قلمه سبز است و بهتر است انتهای آن نیز خراش داده شود.

در مجموع هر نوع قلمه ای که برای رز مینیاتوری (Rosa chinensis) تهیه شد باید  در بستری مناسب مثل ماسه بادی، مرطوب، روشن و به دور ازنور مستقیم خورشید کشت شود و اجازه داد تا ریشه زایی صورت گرفته و قلمه استقرار یابد و بعد به زمین اصلی انتقال می یابد.

تعویض گلدان

در صورتی که اندازه گلدان مناسب باشد ضرورتی ندارد.

خاک

خاک شنی رسی، لومی و یا خاکی که کمی رسی بوده ودارای 10 درصد مواد آلی باشد، برای گل ساناز (Miniature Roses) مناسب است. به طور کلی نیاز به خاک عمیق و حاصل خیز با زه کش مناسب دارد. به منظور زه کشی در مناطق پر باران، بستر کاشت را از سطح چمن بلندتر در نظر می گیرند.

عوارض و درمان

از جمله مواردی که موجب زرد شدن برگ گل ساناز می شود می توان به آبیاری زیاد گیاه اشاره کرد. توصیه می شود هر چند وقت یکبار آب زیر گلدانی خارج شده و همچنین فواصل بین ابیاری کمی دقت شود.

در زمان آبیاری، برگها خیس نشود زیرا بستر برای بیماریها فراهم میگردد

نکات و ملاحظات

در زمان آبیاری، برگ های این گیاه نباید خیس شود زیرا بستر مناسب برای بروز بیماریها فراهم می شود.

گل ساناز (رز مینیاتوری) - Miniature Roses (Rosa chinensis)

کلمات کلیدی پیشنهادی برای جستجو و کسب اطلاعات بیشتر از سایر مراجع:

گل ساناز | رز مینیاتوری | گل رز چینی

Miniature Roses | Rosa chinensis