کاکتوس و ساکولنت

کاکتوس و ساکولنت نام عمومی دو دسته از گیاهان زینتی مشهور و پرطرفدار است که در واقع دو دستۀ جدا از هم و در یک سطح نیستند.

به عنوان یک مثال مشابه شاید در خیلی از فروشگاه های فروش دستگاه های دیجیتال به دو دسته معروف کامپیوتر و لپ تاپ برخورد کرده باشید. همه می دانند که لپ تاپ خود نوعی کامپیوتر است، اما این که به طور معمول به عنوان یک دسته جداگانه در دسته بندی محصولات از آن یاد می شود دلیلش شهرت خاص این نوع از کامپیوتر است که به دلیل کاربرد فراوان در نظر مشتریان از سایر کامپیوترها تفکیک شده و به عنوان یک دسته در کنار کامپیوتر و نه زیرمجموعه آن دسته بندی می شود.

در اصل کاکتوس نیز نوعی از انواع ساکولنت هاست که به دلیل شهرت فراوان، ویژگی های خاص و تنوع زیاد، معمولا خود به عنوان دسته ای از گیاهان مطرح می شود و شاید گاهی شهرت آن در مقایسه با دیگر ساکولنت ها اگر بیشتر نباشد، کمتر هم نیست. به هرحال هر کاکتوسی در واقع یک نوع ساکولنت است اما هر ساکولنتی لزوما یک کاکتوس نیست.

وجوه اشتراک کاکتوس و ساکولنت زیاد است. از جمله اینکه این گیاهان زینتی از سازگارترین و مقاوم ترین گیاهان به شرایط نگهداری به حساب می آیند. به عنوان نمونه مقاومت بسیار خوبی در برابر شرایط کم آبی دارند. کاکتوس و ساکولنت ها از گیاهان آبدار و اصطلاحا گوشتی هستند که نیاز کمی به آب دارند زیرا به دلیل توانایی خاص خود در نگهداری آب این امکان را دارند که مدت بیشتری در مقایسه با سایر گیاهان بدون نیاز به آبیاری به حیات خود ادامه دهند.

البته این هم تصور درستی نیست که اگر یک گیاه مثلا نسبت به کمبود آب مقاوم است آن را گیاه مقاومی بدانیم که نیاز به مراقبت ندارد. چرا که همین موضوع می توان نقطه ضعف دیگری نظیر آسیب پذیری در برابر آبیاری زیاد را موجب شود. تحقیقات آماری نشان می دهد که یکی از دلایل رایج برای مرگ گیاهان گلدانی، آبیاری بیش از اندازه است.

از نقاط اشتراک کاکتوس و ساکولنت که بگذریم، به عنوان یک ویژگی خاص می توان گفت کاکتوس ها  آن دسته از ساکولنت ها هستند که روی بدنه خود نوعی برآمدگی موسوم به آرئول (areole) دارند. از انتهای این برآمدگی تیغ های تیز، گل ها و ساقه های جانبی رویش می کند. سایر ساکولنت ها اگرچه گوشتی و آبدار هستند اما اغلب فاقد تیغ روی بدنه هستند. با این وجود ساکولنت هایی نیز وجود دارند که تیغ دارند. در این موارد تیغ ها معمولا به صورت تکی و منظم می رویند اما در کاکتوس تیغ ها اغلب بیش از یکی در هر آرئول رشد می کند.

کاکتوس و ساکولنت ها برای رشد خوب نیاز به نور زیاد دارند. علاوه بر این در برابر تابش مستقیم نور خورشید هم مقاومت خوبی دارند. بنابراین برای نگهداری در داخل آپارتمان می توان گفت پشت پنجره های مشرف به جنوب و شرق ساختمان مکان مناسبی برای نگهداری این گیاهان است.

کاکتوس و ساکولنت - فروشگاه باغبون