• نام فارسی

    ندارد

  • نام فارسی رایج

    نخل ماداگاسکار

  • نام علمی

    pachypodium Lamerei

  • بومی منطقه

    جزیره ماداگاسکار و جنوب آفریقا

  • نام های دیگر

    _

نـــــــور
رطـوبت
مراقبت
آبــیاری

معرفی نخل ماداگاسکار

اگر به دنبال گیاه تزئینی برای منزل با قابلیت تصفیه هوای محیط داخلی و تولید اکسیژن میگردین ما نخل ماداگاسکار را به شما معرفی میکنم. این گیاه یک نوع ساکولنت به حساب می آید و در واقع گیاهی به شدت مقاوم در برابر سهل انگاری ها است که نابود کردنش واقعا سخت تر از نگهداری آن است. در انتهای ساقه برگهایی وجود دارند که از بین آنها گلهای گیاه ظاهر میشوند. این گیاه در فصل خواب یعنی نیمه دوم سال برگهای خود را از دست میدهد و به خواب زمستانی میرود و باید تو این مدت آبیاری را نصف و کودهی را متوقف کنید  تا دوباره با شروع بهار و افزایش نور و دما برگ ها سبز میشوند و گیاه دوباره شروع به رشد میکند، آن زمان آبیاری رو افزایش دهید.

مراقبت و نگهداری

نور

نخل ماداگاسکار گیاهی بیابانی و خیلی مقاوم است. میتواند ساعت ها نور مستقیم آفتاب را تحمل کند. فقط کسانی که نور زیاد در محل نگهداری این نخل دارند سراغ این گباه بروند. در محیط کم نور برگهای جدید آن سیاه میشوند و میریزند و رشد گیاه نیز متوقف میشود. بهترین محل برای ماداگاسکار آفتاب مستقیم جلوی پنجره جنوبی اتاق پذیرایی یا اتاق خواب میباشد .

آبیاری

نخل ماداگاسکار به خشکی مقاومت خوبی دارد و در صورت آبیاری زیاد شیوع بیماری پوسیدگی ریشه بسیار افزایش می‌یابد. بهترین زمان آبیاری هنگامی است که سطح خاک گلدان خشک شده باشد. می‌توان گفت که تقریباً هر ۱۰-۷ روز این گیاه به آبیاری نیاز دارد. در طی زمستان نیز می‌توان از فواصل آبیاری را بیشتر کرد و تنها در حدی خاک را آبیاری کرد که از خشکی کامل آن جلوگیری شود. برخی پرورش دهندگان اعتقاد دارند که استفاده از آب تصفیه شده به رشد و کیفیت بهتر این گیاه کمک می‌کند.

دما

این گیاه بیابانی از ۱۰ درجه تا ۴۰ -۵۰ درجه سانتی گراد را میتواند تحمل کند.

رطوبت

این گیاه  روزانه به اسپری کردن نیاز دارد . سعی کنید از آبی استفاده کنید که نسبتا ولرم باشه و تمام گیاه از جمله برگ ها را اسپری کنید .

تمیزنمودن برگ

غبارپاشی برای تمیز نمودن برگ ها کافی می باشد .از براق کننده های شیمیایی تا حد ممکن استفاده نشود.

 

گل دهی

فقط گیاهان بالغ در حدود ۱.۵ متر به بالا گل میدهند آن هم در فصل بهار تا تابستان.

تغذیه

در فصل رشد کود ورمی کومپوست روی سطح خاک بریزید تا به مرور مواد غذایی آزاد شوند.

هرس

_

تکثیر

تکثیر این نخل راحت نیست. معمولا با بذر تکثیر میشود بذر هم حدود یک ماه طول میکشد تا سبز شود . بذر ها را باید یک روز در آب گرم غوطه ور کنید تا راحت تر سبز شوند ولی بعضی ها به محض سبز شدن تنه جوش روی ساقه سریع از فرصت استفاده کرده و آن را قلمه میزنند باید بگزارید یکی دو روز ته قلمه خشک شود بعد در ماسه شسته شده  خیس در جایی سایه بدون آفتاب قرار دهید. قلمه ریشه هم در فصل خواب گیاه میتوان تهیه کرد.

تعویض گلدان

هر زمان ریشه گیاه از گلدان بیرون زد زمان جابجایی گلدان است.

خاک

بهترین خاک برای این گیاه خاک کاکتوس و یا یک خاک سبک است که زود آب را رد کند.ترکیب ماسه ، خاک برگ ، کود و  شلتوک برنج ، خاک باغچه ترکیب خوبی  برای این گل است.

عوارض و درمان

دلیل آن آبیاری کم است میزان آبیاری را افزایش دهید.

دلیل آن آبیاری کم است میزان آبیاری را افزایش دهید.

آبیاری بیش از اندازه بوده،فاصله بین دو آبیاری را زیادتر کنید،اگر خاک گلدان باتلاقی شده زهکش را باز کنید.

گیاه دچار بیماری قارچی شده است از سم قارچ کش استفاده کنید.

شپشک آرد آلود است و باید گیاه سمپاشی شود.

با مشاهده هر قسمت پوسیده، باید آن قسمت را از گیاه جدا کرد. متأسفانه زمانی که نواحی نزدیک به سطح خاک می‌پوسند نمی‌توان گیاه را نجات داد و چاره‌ای جز صرف نظر کردن از این گیاه نیست.

نکات و ملاحظات

تمامی قسمت های نخل ماداگاسکار در صورت خورده شدن سمی هستند . در زمان جا به جای گیاه تنه را با دستمال یا روزنامه ببندید که به دستانتان آسیب نرساند .