• نام فارسی

    آلوئه آریستاتا

  • نام انگلیسی

    Aloe aristata

  • نام علمی

    Aloe aristata

  • بومی منطقه

    آفریقای جنوبی

  • نام های دیگر

    Lace Aloe ,Torch Plant , Bearded Aloe

نـــــــور
رطـوبت
مراقبت
آبــیاری

معرفی آلوئه آریستاتا

ساکولنتی متشکل از برگ های متحد المرکز می باشد که تشکیل یک رُزت(غنچه) را می دهند. این ساکولنت که در دسته ی آلوئه های کوتاه قامت قرار دارد گاهی قبل از گلدهی با هاورتیا اشتباه گرفته می شود. دارای برجستگی هایی تیغ مانند و نرم در حاشیه ی برگ ها می باشد.و گل به صورت خوشه ای بر روی سنبله ای که از میان برگ ها بیرون می آید بوده و هر خوشه 20 گل زنگوله ای شکل به طول 4 یا 5 سانتی متر دارد که نارنجی قرمز رنگ هستند و به صورت آویزان و رو به پایین باز می شوند. گلدهی معمولا در اواخر بهار و اوایل تابستان اتفاق می افتد.

شامل 20 تا 30 برگ کوچک به طول 7 تا 12 سانتی متر و عرض 1 تا 1/8 سانتی متر می باشد. رنگ برگ ها سبز یا سبزخاکستری بوده و بر روی لبه و سطح آن ها برجستگی هایی تیغ مانند و نرم وجود دارد.

مراقبت و نگهداری آلوئه آریستاتا

نور

به نور زیادی نیاز داشته و بهتر است در بهار و تابستان در هوای آزاد و نیم سایه نگه داری شود.

آبیاری

این ساکولنت رطوبت زیاد را نمی پسندد و دربرابر خشکی بسیار مقاوم است و در تابستان هفته ای یکبار آبیاری کافیست و در زمستان آبیاری را می توان تا ماهی یکبار کاهش داد.

دما

تحمل سرمای زمستان را دارد ولی ترجیحا در جای گرم نگه داری شود.

گل دهی

گل زنگوله ای شکل به طول 4 یا 5 سانتی متر دارد که نارنجی قرمز رنگ هستند

تغذیه

کود دهی معمولی احتیاج دارد با کود ورمی.

تکثیر

تکثیر این ساکولنت بیشتر از طریق کاشتن پاجوش هایی که تولید می کند انجام می شود.

تعویض گلدان

خاک

خاک مقوی و دارای زه کشی عالی که شن زیادی داشته باشد. استفاده از سنگریزه در کف گلدان هم توصیه می شود.

عوارض و درمان

آبیاری بیش از حد بوده است. اگر میبینید ساکولنت شما ظاهر ناسالمی دارد ابتدا آبیاری را کاهش دهید و ببینید گیاه چه واکنشی نشان میدهد وقتی ریشه ها از رطوبت زیاد خاک میمیرند گیاه طوری خود را نشان میدهد که انگار به آب احتیاج دارد مثلا برگها چروکیده و شل میشوند و گیاه رشد جدیدی نمیکند این علائم میتواند از نشانه های فساد ریشه باشد. در حقیقت گیاه به آب احتیاج دارد (چون برگها چروک شده اند) ولی ریشه ی زنده ای ندارد که بتواند آب را جذب کند و به برگها برسد. در این شرایط (با توجه به فصل) میتوانید به آرامی گیاه را از گلدان درآورده و سلامت ریشه ها را بررسی کنید ، اگر ریشه ها زنده هستند و خاک هم خشک است معلوم است گیاه به آب احتیاج دارد و گیاه باید بعد از آبیاری واکنش نشان دهد ولی اگر ریشه ها مرده اند ( قهوه ای و پوسیده شدند) و خاک هم خیس هست گیاه شما در خطر است!

گیاه در معرض نور کم است. اگر زود متوجه شده باشید که ساکولنت شما به علت کم نوری تغییر شکل داده باید آن را کم کم به نور زیاد ببرید . اگر به یکباره ساکولنت را از جای کم نور به جای پر نور منتقل نمایید ساکولنت دچار آفتاب سوختگی می شود . باید طی چند هفته هر روز مقداری ساکولنت را به نور مناسب نزدیک کنیم . وقتی نور مناسب به ساکولنت برسد ساکولنت رشد عادی خود را آغاز می کند .

گیاه دچار آفتاب سوختگی شده است. اگر ساکولنت در مکانی کم نور بوده باشد و یکباره به مکانی پرنور منتقل کنید این اتفاق برای گیاه بوجود می آید. اگر آفتاب سوختگی کاکتوس شما در مرحله سفیدی می باشد جای امیدواری است ، شما می بایستی کاکتوس را به محل سایه منتقل کنید و آبیاری منظمی داشته باشید تا ساکولنت به حالت اولیه خود باز گردد ولی اگر ساکولنت شما آفتاب سوختگی قهوه ای دارد اثر آن دائمی بر روی ساکولنت می ماند ، فقط شما آنرا به سایه منتقل کنید و منظم آبیاری کنید .

گیاه دچار یخ زدگی شده است. زمانی که یک ساکولنت دچار آسیب یخ زدگی می شود هیچ راهی برای بهبود و یا اصلاح محل یخ زدگی وجود ندارد. عموما بهترین کار برای حفظ گیاه و جلوگیری از گسترش پوسیدگی بریدن محل آسیب دیده می باشد. متاسفانه به طور معمول یخ زدگی از محل در حال رشد و از بالا به پایین رخ می دهد. برای جلوگیری از یخ زدگی در وهله اول باید ساکولنت از نظر مکانی از در معرض یخ زدگی قرار گرفتن محافظت شود.

نکات و ملاحظات

برای رشد بهتر گونه هایی که دارای برگهای گوشتی هستند سعی کنید خاک گلدان را نمناک نگه دارید و به آنها کم آبی ندهید. ساکولنت ها آب اضافی را در برگها ، ریشه ها و ساقه های خود ذخیره میکنند تا در طول دوره های گرم و بدون بارش خود را نجات دهند.

اگر افرادی به شما گفته اند که ساکولنت ها و کاکتوس ها خیلی به آب احتیاج ندارند بدانید این افراد در اشتباهند و در حقیقت با این حرف به مرگ گیاه شما دامن زده اند.