• نام فارسی

    آلوئه جوونا

  • نام انگلیسی

    Tiger Tooth Aloe

  • نام علمی

    Aloe juvenna Brandham & S. Carter

  • بومی منطقه

    کنیا

  • نام های دیگر

    Tiger Tooth Aloe آلوئه دندان ببری

نـــــــور
رطـوبت
مراقبت
آبــیاری

معرفی آلوئه جوونا

این آلوئه به صورت طبقه ای و رُزت شکل تیغ داری رشد می کند. به مرور که سن گیاه بالاتر می رود برگ های پایینی می ریزند و گیاه دارای ساقه می شود. ساقه آن بیش از 30 سانتی متر رشد می کند .این ساکولنت تیغ ندارد ولی دور برگ ها زائده های تیغ مانندی رشد می کنند.

دارای گل آذین بسیار ساده که از وسط آن به صورت سنبله ای بیرون می آید و گل های صورتی تیره برروی آن میروید .

مراقبت و نگهداری آلوئه جوونا

نور

بهترین نور برای این آلوئه نور مستقیم می باشد ولی پشت پنجره پر نور جنوبی هم رشد خوبی دارد . در روز های گرم تابستان و نور زیاد رنگش به قهوه ای روشن تغییر پیدا خواهد کرد .

آبیاری

در تابستان به طور منظم پس از خشک شدن خاک آبیاری شود. در زمستان آبیاری گیاهی که در حال استراحت است باید بسیار محدود شود.

دما

گرمای زیاد را تحمل میکند اما باید در برابر سرمازدگی محافظت شود .

گل دهی

گل آذین بسیار ساده که از وسط آن به صورت سنبله ای بیرون می آید و گل های صورتی تیره برروی آن میروید .

تغذیه

اگر می خواهید گیاه بزرگتر و بهتری داشته باشید با پتاسیم این گیاه را کوددهی کنید.

تکثیر

تکثیر آن به واسطه ی کاشت پاجوش های زیادی که تولید می کند. به ندرت از طریق بذر  میتوان تکثیر نمود.

تعویض گلدان

خاک

خاکی که زه کشی خوبی داشته باشد.

عوارض و درمان

آبیاری بیش از حد بوده است. اگر میبینید ساکولنت شما ظاهر ناسالمی دارد ابتدا آبیاری را کاهش دهید و ببینید گیاه چه واکنشی نشان میدهد وقتی ریشه ها از رطوبت زیاد خاک میمیرند گیاه طوری خود را نشان میدهد که انگار به آب احتیاج دارد مثلا برگها چروکیده و شل میشوند و گیاه رشد جدیدی نمیکند این علائم میتواند از نشانه های فساد ریشه باشد. در حقیقت گیاه به آب احتیاج دارد (چون برگها چروک شده اند) ولی ریشه ی زنده ای ندارد که بتواند آب را جذب کند و به برگها برسد. در این شرایط (با توجه به فصل) میتوانید به آرامی گیاه را از گلدان درآورده و سلامت ریشه ها را بررسی کنید ، اگر ریشه ها زنده هستند و خاک هم خشک است معلوم است گیاه به آب احتیاج دارد و گیاه باید بعد از آبیاری واکنش نشان دهد ولی اگر ریشه ها مرده اند ( قهوه ای و پوسیده شدند) و خاک هم خیس هست گیاه شما در خطر است!

گیاه در معرض نور کم است. اگر زود متوجه شده باشید که ساکولنت شما به علت کم نوری تغییر شکل داده باید آن را کم کم به نور زیاد ببرید . اگر به یکباره ساکولنت را از جای کم نور به جای پر نور منتقل نمایید ساکولنت دچار آفتاب سوختگی می شود . باید طی چند هفته هر روز مقداری ساکولنت را به نور مناسب نزدیک کنیم . وقتی نور مناسب به ساکولنت برسد ساکولنت رشد عادی خود را آغاز می کند .

گیاه دچار آفتاب سوختگی شده است. اگر ساکولنت در مکانی کم نور بوده باشد و یکباره به مکانی پرنور منتقل کنید این اتفاق برای گیاه بوجود می آید. اگر آفتاب سوختگی کاکتوس شما در مرحله سفیدی می باشد جای امیدواری است ، شما می بایستی کاکتوس را به محل سایه منتقل کنید و آبیاری منظمی داشته باشید تا ساکولنت به حالت اولیه خود باز گردد ولی اگر ساکولنت شما آفتاب سوختگی قهوه ای دارد اثر آن دائمی بر روی ساکولنت می ماند ، فقط شما آنرا به سایه منتقل کنید و منظم آبیاری کنید .

گیاه دچار یخ زدگی شده است. زمانی که یک ساکولنت دچار آسیب یخ زدگی می شود هیچ راهی برای بهبود و یا اصلاح محل یخ زدگی وجود ندارد. عموما بهترین کار برای حفظ گیاه و جلوگیری از گسترش پوسیدگی بریدن محل آسیب دیده می باشد. متاسفانه به طور معمول یخ زدگی از محل در حال رشد و از بالا به پایین رخ می دهد. برای جلوگیری از یخ زدگی در وهله اول باید ساکولنت از نظر مکانی از در معرض یخ زدگی قرار گرفتن محافظت شود.

نکات و ملاحظات

برای رشد بهتر گونه هایی که دارای برگهای گوشتی هستند سعی کنید خاک گلدان را نمناک نگه دارید و به انها کم آبی ندهید. ساکیولنت ها آب اضافی را در برگها ، ریشه ها و ساقه های خود ذخیره میکنند تا در طول دوره های گرم و بدون بارش خود را نجات دهند.

اگر افرادی به شما گفته اند که ساکولنت ها و کاکتوس ها خیلی به آب احتیاج ندارند بدانید این افراد در اشتباهند و در حقیقت با این حرف به مرگ گیاه شما دامن زده اند.