افرا قرمز (افرای سرخ، افرا ژاپنی قرمز) – Red Maple (Acer rubrum)

افرا قرمز (افرای سرخ) یا Red Maple  با نام علمی Acer rubrum  که  افرا ژاپنی قرمز، Japanese Maple  ،Water Maple  ،Soft Maple  و  Swamp (باتلاق) نیز به آن گفته می شود، گونه ای زینتی از درختچه (سردۀ) افـرا از راستۀ ناترک سانان و تیرۀ ناترکیان و یکی از رایج ترین و گسترده ترین درختان برگریز نواحی شرقی و مرکزی آمریکای شمالی است که فراوان ترین گونه در میان درختان بومی شرق آمریکای شمالی به شمار می آید. گل ها، گلبرگ ها، شاخه ها و دانه های آن همه در طیفی از رنگ قرمز با درجات مختلف قرار می گیرند، هرچند مهمترین ویژگی زیبایی شناختی این درخت شاخ و برگ های برجسته و درخشان آن در فصل پاییز است.

  • نام فارسی

    افرا قرمز (افـرای قرمز)، افرای سرخ، افرا ژاپنی قرمز

  • نام فارسی رایج

    افرا قرمز

  • نام علمی

    Acer rubrum

  • بومی منطقه

    آمریکای شمالی، ژاپن، چین، شرق مغولستان، جنوب شرقی روسیه و شمال ایران

  • نام های دیگر

    افرا قرمز، افرای سرخ، افرا ژاپنی قرمز، Red Maple، Swamp، Acer rubrum، Japanese Maple ،Water Maple ،Soft Maple

نـــــــور
رطـوبت
مراقبت
آبــیاری

معرفي گياه

Red Maple با نام علمی Acer rubrum یا  افرا ژاپنی قرمز دارای برگ‌های قرمز ارغوانی به ارتفاع حداکثر ۵ متر می‌باشد و در شرایط آب و هوایی مرطوب رشد می‌کند. افرا قرمز سایه پسند بوده و در پارکها جهت پر کردن فضای خالی درختان بلند مناسب است. این نوع افـرا دارای برگ‌های قرمز ارغوانی به ارتفاع حداکثر ۵ متر بوده و در شرایط آب و هوایی مرطوب رشد می‌کند. افرا قرمز سایه پسند بوده و در پارکها جهت پر کردن فضای خالی درختان بلند مناسب است.

Acer rubrum با طیف گسترده ای از شرایط سایت سازگار است. این گیاه را می توان در حال رشد در باتلاق ها ، در خاک های خشک ضعیف و تقریباً در هر نقطه بین آن یافت. از سطح دریا به حدود 900 متر (3000 فوت) رشد می کند. به دلیل داشتن شاخ و برگ جذاب و زیبا، اغلب از آن به عنوان درخت سایه برای مناظر استفاده می شود. افرای سرخ در جنگل های جوان بسیار پر آشوب ، به ویژه جنگل هایی که اغلب در آن وجود دارد، می تواند نوعی گیاه ناخواسته (علف هرز) یا حتی تهاجمی تلقی شود.

افرا ژاپنی قرمز یکی از بهترین گیاهان برای اجرای فضای سبز است. این گیاه زیبا با تنوع رنگی فراوان مورد استقبال باغبانان است. فقط در زمان استفاده از افـرا باید به حساسیت این گیاه به یخبندان ، آفتاب سوختگی و بادهای شدید دقت کرد. این درخت معمولا در حاشیه جنگل ها و زیر سایه درخت های بزرگتر رشد می کند و به شرایط آب و هوایی معتدل عادت دارد. یکی دیگر از موارد استفاده از این گیاه تهیه شربت افـرا است که دارای خاصیت دارویی می باشد این شربت خاصیت ضد اکسیدانی و ضد التهابی دارد که تاثیر مستقیم آن مبارزه با سرطان و دیابت است.

مراقبت و نگهداری

نور

ازآنجا که Red Maple  در منطقه بومی خود در شرایط سایه/آفتاب رشد می کند و در تابستان آفتاب باعث سوزش برگهای لطیف آن می شود، باید آن را در محلی کاشت که در عین سایه/آفتاب بودن (مثلا کنار دیوار شمالی یا شرقی) از بادهای خشک و شدید هم در امان باشد.

آبیاری

درختان Red Maple خصوصا در فصل های گرم سال به آبیاری بیشتری نیاز دارند. مثلا هفته ای ۳ بار آبیاری در تابستان برای این درخت کافی است ولی هرگز نباید روی برگ های آن آب ریخته شود زیرا برگ های ظریف آن به آفتاب سوختگی ویخ زدگی در تابستان و زمستان حساس است.

دما

دمای قابل تحمل برای Red Maple بین 10 تا 30 درجه سانتی گراد است.

رطوبت

Red Maple  یا Acer rubrum در محیط های مرطوب بهتر رشد می کند.

تمیزنمودن برگ

Acer rubrum نیاز به تمیز نمودن برگ ندارد.

گل دهی

زمان گلدهی Acer rubrum  فصل بهار است.

تغذیه

این گیاه نیاز چندانی به تغذیه ندارد ولی برای رشد بهتر در بهار بهتر است از کود های ۱۰-۱۰-۱۰ استفاده سود.

هرس

به طورکلی Acer rubrum نیازی به هرس ندارد و هرم خود گیاه زیبا است. در اواخر پاییز و هنگام خواب گیاه شاخه های شکسته و مرده را می توان قطع کرد.

تکثیر

سه روش برا ی تکثیر افرای سرخ  پیشنهاد می شود:

  • قلمه زدن افرای سرخ: با استفاده از قلمه های چوب نرم یا نیمه خشبی در بهار و تابستان ،آغشته کردن به هورمون ریشه زایی و زخم زنی در پایین قلمه نهایتا  قرار دادن آنها در بستر کشت.
  • تکثیر افرای سرخ  از طریق کاشت بذردر بهار یا پاییز
  • پیوند شکمی افرای سرخ روی پایه افرای سرخ بذری

تعویض گلدان

نیاز ندارد.

خاک

افرا ژاپنی قرمز به خاک های کمی اسیدی با زهکشی خوب نیازدارد. برای کاشت افرا ژاپنی قرمز در باغچه تلفیقی از خاک باغچه و کودپوسیده دامی مناسب است ولی بهترین خاک برای این گیاه ترکیب خاک کمپوست با خاک برگ و خاک باغچه (لوم) است.

عوارض و درمان

می توان برای شته از سم های فسفره استفاده نمود. بیماری های قارچی مثل بلایت و آنتراکنوز نیز به افرا ژاپنی قرمز آسیب می رسانند.

نکات و ملاحظات

  • افرا قرمز (Red Maple) برای تهیه بنسای بسیار مناسب بوده و بنسای های گران قیمت با آن تهیه می شود.
  • Red Maple در آب و هوای معتدل و مرطوب رشد بیشتری خواهد داشت.
  • در فصل تابستان نیاز به توجه بیشتری دارد و آبیاری هفته ای سه بار برای افرا قرمز مناسب است. متقابلاً در زمستان نیاز به آبیاری کمتری خواهد داشت.
  • به هیچ وجه نباید برگ‌های درخت افرا قرمز (افرا ژاپنی قرمز) را در مقابل جریان آب قرار داد. در برخی از پارک‌ها و یا باغچه‌ها، وجود انواع آب‌پاش‌ها و پاشیده شدن آب روی برگ‌های درخت موجب سوختگی و از بین رفتن برگ‌های آن خواهد شد.

افرا قرمز (افرای سرخ) – Red Maple (Acer rubrum) - افرا ژاپنی قرمز

کلمات کلیدی پیشنهادی برای جستجو و کسب اطلاعات بیشتر از سایر مراجع:

افرا قرمز | افرای سرخ | افرا ژاپنی قرمز

Red Maple | Acer rubrum | Swamp

Japanese Maple | Water Maple | Soft Maple