برگ بو – Bay Leaf

برگ بو  یا  Bay Leaf  با نام علمی Laurus nobilis  گیاهی خوشبو، همیشه سبز و اصالتاً اهل مدیترانه از راستۀ برگ بوسانان، تیرۀ برگ بوئیان و سردۀ برگ بو است که از دوران کهن در تمام مدیترانه به عنوان عطر غذا در آشپزی و نیز در تهیه داروهای گیاهی مصرف داشته و به دلیل همین قدمت تاریخی، نام های گوناگونی نیز برای آن ثبت شده است. در متون قدیمی از این گیاه به  غار، حب‌الغار، شجرالغار، دهم، دهمست، رند، عمار  و ذاقی  یاد شده و در زبان انگلیسی نیز به آن Bay Laurel، Sweet Bay، True Laurel، Grecian Laurel و  Laurel  گفته می شود. در گذشته، گذاشتن تاج تهیه شده از برگ بو، بر سر برندگان در بازی‌ ها رایج بوده است.

  • نام فارسی

    برگ بو

  • نام فارسی رایج

    برگ بو

  • نام علمی

    Laurus nobilis

  • بومی منطقه

    نواحی مدیترانه ای

  • نام های دیگر

    غار، حب‌الغار، شجرالغار، دهم، دهمست، رند، عمار، ذاقی Laurel، Bay Laurel، Sweet Bay، True Laurel، Grecian Laurel

نـــــــور
رطـوبت
مراقبت
آبــیاری

معرفي گياه برگ بو

 Bay Leaf با نام علمی  Laurus nobilis   درختچه ای همیشه سبز و دارای برگ هایی به رنگ سبز تیره و مات است که در اثر شکستگی عطر خاصی تولید می کند و از این رو به عنوان خوشبو کننده یا بوگیر می توان از آن استفاده کرد. برگ بو در شمال ایران زادآوری طبیعی دارد. اگرچه Bay Leaf برای تزئین باغ ها استفاده می شود ولی استفاده اصلی آن در آشپزی به عنوان ادویه، عطر غذا و نیز داروی گیاهی است. این درخت از مقاومت خوبی برخوردار است و در مزارع و زمین های زیادی با تنوع آب و هوایی مختلف رشد می کند، اما در مقابل سرمای زیاد حساس است.

رواج کاشت درخت Laurus nobilis در ایران به دوره قاجاربر می گردد. گفته شده است ناصرالدین شاه اولین نهال‌های برگ بو را از اروپا به ایران آورد تا در باغ کاخ گلستان کاشته شود. پس از او مظفرالدین شاه این کار را به دیگر باغ‌های سلطنتی توسعه داد. از جمله درختانی در کاخ وزارت دارایی وجود داشت که شش درخت کهنسال موجود درضلع شرقی پارک شهر تهران احتمالاً از بازماندگان همان دوران باشند. امروزه کاشت این درخت در نواحی شمالی ایران، تهران و دیگر نقاط رایج است.

مراقبت و نگهداري برگ بو

نور

بهتر است در محلی با نور آفتاب کامل یا نیمه آفتاب که نور از جنوب به شرق می تابد قرار داده شود. برگ بو را در مکان هایی که سایه است نباید قرار داد.

آبیاری

گیاه Laurus nobilis  به آبیاری تکمیلی و تغذیه در زمستان نیازی ندارد. این گیاه به خشکی مقاوم است اما نیازمند آبیاری منظم است. باید توجه داشت که بین دو آبیاری خاک خشک شده باشد تا از پوسیدگی ریشه جلوگیری شود ولی نباید اجازه داد که برای مدت طولانی خاک خشک بماند.

دما

برگ بو به راحتی در دمای 5- درجه سانتی گراد نیز دوام خواهد آورد، اما آن دسته گیاهانی که در گلدان رشد می کنند، دارای ریشه های حساس به دما هستند، بنابراین برای جلوگیری از یخ زدگی ریشه ها حتما باید به دور گلدان لایه های محافظتی پیچید.

رطوبت

گیاه Laurus nobilis  در مناطق مرطوب رشد بهتری دارد.

تمیزنمودن برگ

نیازی ندارد.

گل دهی

گل های گیاه Laurus nobilis  دارای عطری شیرین و لیمویی هستند. فصل گلدهی در بهاراست و تا تابستان ادامه دارد.

تغذیه

از آن جایی که برگ بو گیاهی است که به کندی رشد می کند به مقدار زیادی از مواد غذایی نیازی ندارد. با این حال گیاهی که در گلدان نگهداری می شود به کودهای مکمل نیازمند است. برگ بویی که در گلدان نگهداری می شود یک بار در بهار و بار دیگر در اواسط تابستان باید کوددهی شود. می توان از یک کود آلی متعادل مثل امولسیون ماهی یا کلپ استفاده نمود. این کار همچنین باعث با طراوت شدن سطح بالایی خاک می شود. توجه به این نکته ضروی است که به ریشه های کم عمق آسیب نرسد. برگ بویی که در زمین کاشته می شود اگر خاک مواد آلی داشته باشد نیازی به تغذیه ندارد و تنها کود دهی در بهار برای آن مناسب است.

هرس

اين گياه هرس پذیر است و  به علت معطر بودن آن می توان به جای شمشاد و ترون از گیاه Laurus nobilis  استفاده کرد.

تکثیر

این گیاه می تواند از طریق بذر، قلمه زدن و خواباندن در هوا تکثیر شود. قلمه زدن باید در اواخر تابستان صورت بگیرد و در یک محیط کشت بدون خاک قرار گیرد. در روش خواباندن در هوا نیاز است که شما قسمتی از درخت را خراش دهید و سپس محل را با اسفگنوم خزه بسته بندی کنید تا زمانی که ریشه ها شکل بگیرند، ساقه یا شاخه می توانند سپس بریده شده و در محل مناسبی کاشته شوند.  تکثیر از طریق بذر و خواباندن هوایی مدت زمان زیادی لازم دارند.

تعویض گلدان

ضرورتی ندارد.

خاک

گیاه Laurus nobilis  باید در خاکی که به خوبی زهکشی شده است و با مقدار زیادی کمپوست مخلوط شده نگهداری شود. برگ بو زیاد به خاک حساس نیست و در pH های ۴٫۵ تا ۸٫۳ رشد می کند.

عوارض و درمان

زرد شدن برگ های گیاه Bay Leaf  به دلایل پیری برگ و یا کمبود عناصر غذایی و یا آسیب های ناشی از دمای هوا و سرد شدن بیش از اندازه و یا کمبود بیش از اندازه آب است.

گاهی بر اثر سرمازدگی برگ های گیاه Bay Leaf  تغییر رنگ می دهند و قهوه ای و خشک می شوند که اغلب در بهار سال آینده مشکل برطرف خواهد شد اما اگر نشد و گیاه علائم بیماری را داشت، شاخه را هرس کنید تا مشکل کاهش یابد.

در زمان آبیاری، برگها نباید خیس شوند زیرا بسترمناسب  برای بروز بیماریها فراهم میشود.

نکات و ملاحظات

  • گیاه  Bay Leaf  یا  Laurus nobilis  تاثیرات شناخته شده ای در مقابله با انواع سرطان ها دارد.
  • منبع غنی ویتامین C، A، آهن، منگنز، کلسیم، پتاسیم و منیزیم است. مصرف منظم آن در غذاها به سلامت جسم کمک می کند.
  •  گیاه  Bay Leaf دارای خاصیت ضد التهابی، آنتی اکسیدان، ضد باکتریایی و ضد قارچی است. خاصیت آنتی اکسیدان بودن آن با کمک کردن به بدن در تولید انسولین کافی، می تواند در درمان بیماری هایی مانند دیابت موثر واقع شود.
  • آنزیم های موجود در گیاه  Bay Leaf با شکستن پروتئین ها و کمک به هضم غذا، علایم اختلالات گوارشی را کاهش می دهد و می توان عاملی برای درمان ناراحتی معده باشد.
  • ترکیبات موجود در گیاه  Bay Leaf  به عنوان مسکن در درمان سردرد و حتی میگرن موثر است.

برگ بو – Bay leaf -   Laurus nobilis

کلمات کلیدی پیشنهادی برای جستجو و کسب اطلاعات بیشتر از سایر مراجع:

برگ بو | غار | حب‌الغار | شجرالغار | شجرالغار | دهمست | عمار | ذاقی

Bay Leaf | Sweet Bay | Grecian Laurel | Laurus nobilis