• نام فارسی

    پالم بادبزني

  • نام فارسی رایج

    پالم واشنگتن

  • نام علمی

    WASHINGTONIA ROBUSTA

  • بومی منطقه

    غرب سونورا و باخا در کالیفرنیا

  • نام های دیگر

    واشینگتونیا ربوستا,Mexican Fan Palm , Mexican Washingtonia

نـــــــور
رطـوبت
مراقبت
آبــیاری

معرفي گياه نخل واشنگتن

از خانواده نخلها دو رقم واشینگتونیا و لاتانیا به نخلهای بادبزنی مشهورند. نخل (پالم) بادبزنی از خانواده‌نخلهاست تیره Aracaceae که برگهای پنجه‌آی و بزرگ دارد. برگچه‌ها در بخش تحتانی متصل به یکدیگرند. برگها غالبا رشد عمودی دارند و رشته‌های تار مانند و سفیدی به صورت کرک در اطراف برگ نمایان میشوند.

این نخل نسبت به سایر نخیلات گرمسیری به سرما مقاومت بیشتری دارد و در مناطقی که سرمای ملایمی دارند (نواحی دریای کاسپین، گیلان و مازندران) در فضای باز کشت میشوند و تنها در چندین دهه گذشته زمستان سخت سال ۸۶ تعدادی از آن را صدمه زد.

این نوع درخت نخل بومی غرب سونورا و باخا در جنوب کالیفرنیا و شمال غربی مکزیک است. ارتفاع آن به 25 متر (82 فوت) و به ندرت تا 30 متر (98 فوت) می رسد . طول برگ آن تا 1 متر (3.3 فوت) و گسترد و پهنای آن نیز تا 1 متر میرسد.

مراقبت و نگهداري پالم واشنگتن

نور

این نخل، مانند سایر نخل ها به مکان های روشن با نور مستقیم آفتاب نیاز دارد البته می تواند در برخی از مواقع سال، مناطق نیمه سایه را هم تحمل کند.

آبیاری

این گیاه، نیاز به آبیاری مرتب و البته نه چندان زیاد دارد و با توجه به دمایی محیط، به خصوص در مناطق گرمسیری، نباید اجازه داد که خاک خیلی خشک شود.

دما

از -5 تا 22 درجه سانتيگراد

رطوبت

كمي مرطوب

تمیزنمودن برگ

گل دهی

طول گل آذین آن تا 3 متر (9.8 فوت) و دارای تعداد زیادی گل های کوچک کم رنگ نارنجی صورتی است. میوه آن کروی و به رنگ آبی، سیاه و سفید است و 6-8 میلی متر (0.24-0.31) قطر دارد و در بعضی مناطق دارای ارزش خوراکی است

تغذیه

برای نخل بادبزنی کوددهی یکبار در سال کافیست. البته بهتر است این تغذیه در اواخر تابستان و اوایل پاییز و با کود حاوی پتاس باشد.

هرس

 به مرور زمان و با رشد این گیاه، برگ های پایین زرد می شود و باید آن ها را از نزدیک تنه قطع کرد.

تکثیر

راحت ترین راه تکثیر این گیاه، استفاده از پاجوش هایی است که در قسمت پایین گیاه تولید می شود و روش دیگر کاشت بذر میباشد

تعویض گلدان

اغلب نخلها را به این دلیل که ریشه‌های آنها در محل طوقه متمرکز است میتوان به مدت طولانی در گلدانها نگهداری کرد.

بهتر است گلدانها را در فصول گرم به محیط باز انتقال داده و در سایه-آفتاب درختان بزرگ قرار داد تا برگهای قوی و جدید تولید کنند و مقاومت بیشتری کسب کنند

خاک

خاک مطلوب این گیاه مخلوط یک قسمت خاک برگ + یک قسمت تورب (یکی از انواع پیت) است

عوارض و درمان

نکات و ملاحظات

پوشش گیاهان فضای باز در زمستان برای حفظ جوانه انتهایی درخت که در قسمت میانی برگ ها قرار دارد صورت می گیرد که این امری ضروری است. نوع پوشش برای این دسته از گیاهان دارای اهمیت زیاد است. پوشش پلاستیکی موجب تراکم رطوبت و پوسیدگی جوانه انتهایی می شود به همین دلیل بهتر است به جای نایلون از گونی یا برگ های خشک استفاده شود. اگر از پوشش نایلونی استفاده می کنید حتما آن را سوراخ کنید تا هوا به اندازه کافی وارد شود.