نخل ققنوس (نخل فونیکس) – Phoenix Palm

نخل ققنوس یا  Phoenix Palm با نام علمی Phoenix roebelenii که  نخل فونیکس،  خرما قدکوتاه یا  خرما مینیاتوری نیز نامیده می شود، نوعی نخل زینتی از تیره نخل است که بومی مناطق جنگلی شرق آسیا از جنوب غربی چین تا شمال لائوس و ویتنام بوده و از آنجا که زیستگاه اولیه آن نواحی گرمسیری است حساسیت زیادی به سرما دارد. این گیاه که در مناطق گرمسیری به عنوان درخت یا درختچه­ای زینتی در فضای باز نگهداری می شود را در مناطق دیگر نیز به عنوان گیاهی آپارتمانی می توان پرورش داد.

  • نام فارسی

    نخل ققنوس، خرما قدکوتاه، خرما مینیاتوری

  • نام فارسی رایج

    نخل ققنوس (نخل فونیکس)

  • نام علمی

    Phoenix roebelenii

  • بومی منطقه

    جنوب شرق آسیا

  • نام های دیگر

    Pigmy Date Palm, Phoenix canariens, Phoenix roebelenii, Phoenix Palm, نخل فونیکس

نـــــــور
رطـوبت
مراقبت
آبــیاری

معرفی گیاه

نخل ققنوس یا نخل فونیکس (Phoenix roebelenii) گیاهی است کند رشد با برگهایی به شکل پر که طول آنها بین 60 تا 120 سانتی متر است. گیاهی بومی مناطق گرمسیری است. این گیاه، به مکانی کاملا آفتابگیر و آب و هوای نسبتا مرطوب و همچنین خاک همیشه مرطوب ( اما نباید زیاد به آن آب داد زیرا باعث می شود برگهای آن زرد شوند.) که معمولا خاک برگ استفاده می شود، نیاز دارد. همچنین می توان با غنی کردن خاک این گیاه با کود مایع، هفته ای یک بار به رشد این گیاه کمک کرد. با کشت بذر نخل فونیکس، در فصل بهار می توان آنرا تکثیر کرد که این بذر ها بعد از دو ماه سبز می شوند.

مراقبت و نگهداری

نور

نخل فونیکس (Phoenix Palm) برای رشد خود به مکانی با محیط آفتابگیر و نور متوسط احتیاج دارد.

آبیاری

خاک گلدان نخل فونیکس (Phoenix Palm) را مرطوب نگه دارید اما پیوسته آبیاری نشود و گیاه را در آب غوطه ور نکنید.

دما

دمای بین 24 تا 27 درجه سانتی گراد برای رشد نخل ققنوس (Phoenix roebelenii) مناسب است. اصولا دمای زیر 10 درجه سانتی گراد برای رشد این گیاه مناسب نیست.

گل دهی

معیار زیبایی این گیاه برگ های آن است.

تغذیه

برای تقویت نخل ققنوس (Phoenix roebelenii) از کودهای کامل محلول در آب که دارای انواع مواد اصلی و میکروالمنت ها باشد هر ده روز یک باراستفاده شود. در فصل های سرد هر ماه یک باراستفاده شود. یک قاشق کوچک کود را در یک لیتر آب حل نمایید و به صورت آبیاری به نخل فونیکس (Phoenix Palm) بدهید ومقداری از محلول را روی برگ های گیاه اسپری کنید.

هرس

برای هرس کردن برگ های کوچکتر ساقه های Phoenix roebelenii را که بیرنگ هستند قطع کنید. این برگ ها روی ساقه اصلی رشد می کنند.

تکثیر

نخل فونیکس (Phoenix roebelenii) به وسیله کاشت بذر (هسته) و یا پاجوش تکثیر می شود. جدا کردن پاجوش آسان ترین روش برای تکثیر این گیاه است. ازدیاد از طریق کاشت بذر در اوایل بهار در حرارت ۲۱-۱۸ درجه سانتی گراد است، بذرها بعد از ۲ ماه سبز می‌شوند.

تعویض گلدان

در صورتی که اندازه گلدان مناسب باشد نیازی نیست.

خاک

ترکیب خاکبرگ و تورب برای نخل ققنوس (Phoenix Palm) بسیار مناسب است.

عوارض و درمان

هوای سرد موجب سیاه شدن و همچنین ریزش برگهای Phoenix Palm می شود.  این گیاه دمای 5- درجه سانیتگراد را برای چند ساعت می تواند تحمل کند اما اصولا دمای زیر 10 درجه سانتیگراد برای رشد این گیاه مناسب نیست. گیاه را در گلدان بکارید و در زمستان در مکان محافظت شده قرار دهید . طی فصول سرد دمای 20-17 درجه سانتیگراد و در طی فصول گرم دمای 27-24 درجه سانتیگراد برای این گیاه مناسب است.

روندی کاملا طبیعی است، (زیرا با رشد گیاه و در صورتی که مواد غذایی به طور مرتب به گیاه نرسد. مواد لازم از برگهای پیر به برگهای جوان منتقل میشوند و برگهای پیر به مرور زرد شده و ریزش میکنند.

احتمال افراط در آبیاری و برعکس خشکی دیدن گیاه فراوان است. اجازه دهيد سطح خاک گلدان در فاصله بين دو آبياري خشک و سپس آبياري نماييد، زهکش را بازديد فرماييد، آب زير گلداني را خارج نماييد و برای تقویت گیاه از کودهای کامل محلول در آب که دارای انواع مواد اصلی و میکروالمنت ها باشد هر ده روز یکباراستفاده کنید.

گیاه در آب غوطه ور است. میزان آبیاری را کم کنید.

زیاد به گیاه آب داده شده است.

نکات و ملاحظات

نخل ققنوس (Phoenix palm) یا همان نخل فونیکس اگرچه یک گیاه گرمادوست و آسیب پذیر در برابر سرماست، اما اگر در محیط خیلی گرم قرار گیرد به واسطۀ ساختار خاصی که دارد مکانی مناسب برای رخنه و تکثیر عنکبوت ها خواهد شد. بنابراین اگر در لابلای برگ های Phoenix roebelenii عنکبوت مشاهده کردید، احتمالا باید در محل قرار گیری این گیاه تجدید نظر کنید.

نخل ققنوس – PHOENIX PALM - Phoenix roebelenii - نخل فونیکس

کلمات کلیدی پیشنهادی برای جستجو و کسب اطلاعات بیشتر از سایر مراجع:

نخل ققنوس | نخل فونیکس | خرما قدکوتاه | خرما مینیاتوری

Phoenix | Phoenix roebelenii | Pigmy Date Palm