• نام فارسی

    ندارد

  • نام فارسی رایج

    گل ناز آفتابی

  • نام علمی

    Portulaca grandiflora

  • بومی منطقه

    آرژانتین ، جنوب برزیل و اروگوئه

  • نام های دیگر

    rose moss, sun plant, portulaca,پورتولاکا

نـــــــور
رطـوبت
مراقبت
آبــیاری

معرفی گل ناز آفتابی

گل ناز خرفه ای یا ناز آفتابی گیاهی است یکساله  و سریع الرشد. دارای برگ های گوشتی و استوانه ای شکل و نیز ساقه های گوشتی براق و شکننده و پوشیده از کرک است و روی زمین پهن می شود . ارتفاع گل ناز تا ارتفاع 10-15 سانتی متر ولی گسترش عرض آن به  45 سانت نیز می رسد . گل ناز بسیار متنوع است و دارای انواع کم پر و پُر پر می باشد . انواع کم پر آن دارای 5 گلبرگ و انواع پُر پر شبیه گل رز مینیاتوری است . گل های آن شب ها بسته اند و روز ها با نور آفتاب باز می شوند . روز هایی که هوا ابری است گل ها بسته باقی می مانند . این گیاه چون گسترش عرضی زیادی دارد در مدت کوتاهی زمین را می پوشاند . یکی از گل های مناسب جهت تپه و سراشیبی ها است . گل ناز یكی از مهمترین گلهایی است كه در باغهای قدیمی كشت می ‌شد و معمولاً برای كاشت آن محل خاصی را در نظر می گرفتند. بذر آن بسیار ریز است. كشت آن بوسیله بذر انجام می شود و شبیه به چمن كاری است. این گیاه در پارکها، باغهای صخره ای، چمن کاريها، ميادين و بلوارها برای تزیین، رایج است. این گونه گیاهی از اواسط تابستان تا اواسط پاییز گل می دهد .

مراقبت و نگهداری گل ناز آفتابی

نور

این گیاه برای رشد خوب به آفتاب مستقیم و کافی در روز نیاز دارد .

آبیاری

این گیاه به خشکی مقاوم است  ولی برای داشتن گل به آبیاری مرتب روزانه احتیاج دارد.

دما

دمای ایده آل این گیاه 20 درجه سانتی گراد می باشد.

رطوبت

گل دهی

از اواسط تابستان تا اواسط پاییز گل میدهد.

تغذیه

هرس

تکثیر

ساده ترین روش ازدیاد و تکثیر این گیاه از طریق بذر می باشدکه بذر آن در فصل پاییز در کپسولهای کوچکی تشکیل میشود و کاشت بذر از ماه فروردین تا خرداد در خاک سبک صورت میگیرد.

تعویض گلدان

خاک

خاک سبک شنی یا خاک باغچه برای رشد گل کاغذی مناسب است.

عوارض و درمان

از آفات و بيماريها رایج آن شته می باشد که به گياه جوان خسارت وارد مي نمايد و حساس به مرگ گياهچه مي باشد

نکات و ملاحظات

گل ناز دارای ارقام متعدد میباشد و بعضاً دارای گل هایی با دو گلبرگ اضافی میباشد و در رنگ بسیار تنوع دارد. گل ناز به طور گسترده در آب و هوای معتدل به عنوان یک گیاه زینتی پرورش داده میشود.

فروشگاه باغبون