• نام فارسی

    ندارد

  • نام فارسی رایج

    پپرومیا چروک

  • نام علمی

    Pepromia Caperata

  • بومی منطقه

    برزیل

  • نام های دیگر

    پپرومیا کاپراتا , قاشقی , emerald , Green_ripple Plant,Baby Rubber Plant, Pepper Face American Rubber Plant, Desert Privet

نـــــــور
رطـوبت
مراقبت
آبــیاری

معرفی گیاه پپرومیا کاپراتا

پپرومیا کاپراتا (پپرومیا چروک) گیاهی لوکس و از خانواده ی فلفل هاست. دارای بیش از ۱۰۰۰ گونه مختلف از گیاهان همیشه سبز بالارونده است . ارتفاع آن به حدود 8 تا 25 سانتی متر و گسترش آن  12 تا 15 سانتی متر می رسد. گیاه دارای برگ های زیادی است ، به رنگ صورتی کم رنگ و قلبی شکل است که از قسمت مرکزی گیاه بیرون می آیند . گلهای آن سفید رنگ و به شکل گل آذین سنبله است و طول آن ها  12 تا 15 سانتی متر می رسد و از اوایل فصل بهار تا اواخر پاییز نمایان می شوند . نگهداری از پپرومیا راحت است ولی تنها برای منازل مناسب است و برای استفاده در شرکت ها و ادارات توصیه نمی شود.

مراقبت و نگهداری

نور

نور متوسط ، غیر مستقیم و نیم سایه برای آن مناسب است . میتوانید جلوی پنجره رو به شمال و یا رو به شرق قرار دهید.

آبیاری

آبیاری از بالا برای گیاه مناسب نیست و به آن آسیب می زند بنابراین آن را از زیر گلدانی آبیاری کنید .ابتدا زیرگلدانی را پر از آب کرده و گلدان را در آن قرار دهید تا آب از سوراخ های ته گلدان به سمت بالا حرکت کند. پس از مرطوب شدن سطح خاک ( تقریبا حدود نیم تا حداکثر یک ساعت پس از آن ) در صورت باقی ماندن آب در زیر گلدانی ، آب اضافی را تخلیه کنید . حدوداً هر 5،6 روز یک بار گیاه را به این صورت آبیاری نمایید . توجه داشته باشید که خاک این گیاه نباید خشک شود اما همیشه هم نباید خیس باشد در فاصله ی بین دو آبیاری تنها قدری سطح خاک خشک شود نه کاملا خشک .

دما

بین 18 تا 25 درجه سانتی گراد برای آن مناسب است.

رطوبت

به رطوبت بالا نیاز دارد ، می توانید گلدان را درون یک سینی پر از آب قرار دهید.

تمیزنمودن برگ

_

گل دهی

_

تغذیه

کود دهی از فروردین تا مهر هر دو هفته یکبار به مقدار 2 گرم در لیتر . میتوانید از کودهای کامل البته کمتر از غلظت توصیه شده استفاده کنید.

هرس

_

تکثیر

مناسب است برگ ها را با دمبرگ ، از اواسط بهار تا اواسط تابستان جدا کرده و دمبرگ را با حفظ حدود 3 تا 5/2 سانتیمتر از طول آن با یک چاقوی تیز ببرید. پس از آن برگ های گیاه را در یک ظرف مسطح دارای کمپوست بذر و قلمه قرار دهید و سپس آبیاری نمایید . توجه داشته باشید که قسمت پهن برگ باید در تماس با خاک باشد ولی به زیر خاک فرو نرود . در دمای 20 درجه سانتی گراد و در نور کافی از قلمه های برگی نگهداری کنید . حتما برگ های پژمرده را خارج کنید . ریشه دهی تقریبا تا دو ماه زمان می برد و در محل اتصال برگ به دمبرگ ، گیاه جدید بوجود می آید . هنگامی که رشد گیاه به اندازه ی 3 تا 5 سانتی متر رسید ، آن را خارج کنید و در گلدانی جدید با قطر دهانه 9 سانتی متر دارای کمپوست گلدانی با پایه پیت کاشت کنید.

تعویض گلدان

.در صورتی که ریشه ها از ته گلدان بیرون زده باشند  ، گلدان را با یک اندازه بزرگتر تعویض کنید

خاک

خاک مناسب برای این گیاه مخلوط خاک باغچه ، پرلیت زیاد یا خاکبرگ و ماسه است.

عوارض و درمان

آبیاری گیاه زیاد بوده ، بگذارید خاک بین دو آبیاری خشک شود. ممکن است علت آن تشنگی گیاه و نیز خشکی هوا باشد ،فورا آبیاری نمایید، گلدان را به مدت 15 دقیقه درون تشت پر از آب بگذارید و به مکان خنک تری انتقال دهید .

تابش نور زیاد است، باید گلدان را به مکان کم نور تری انتقال دهید.

با غبارپاشی و استفاده از پارچه و اسفنج مرطوب برگ ها را تمیز کنید و از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.

عناصر غذایی گیاه کم است ،با کودهای مخصوص طبق دستور هر دو هفته یکبار گیاه تغذیه مصنوعی شود .

کنه ی ریز قرمز عامل آن است، گیاه را هر دو هفته یکبار با سم کنه کش سمپاشی نمایید،غبارپاشی در کاهش آفت موثر است .

عامل آن قارچ بوتری تیس است که علت آن هم هوای سرد و مرطوب است ، باید گیاه با سم قارچ کش سمپاشی و گلدان به محل گرم تری منتقل شود ، همچنین باید از غبارپاشی تا زمان رفع علائم اجتناب کرده و میزان آبیاری را کم کنید .

احتمالا خاک گلدان باتلاقی شده است، بگذارید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری خشک شود و سپس آبیاری نمایید، آبیاری های بعدی را با مقدار کمتری شروع کنید،آب زیر گلدانی را تخلیه کنید و از زهکش بازدید نمایید .

آبیاری گیاه زیاد بوده ،بگذارید سطح خاک گلدان بین دو آبیاری خشک شود پس از آن با مقدار کمتری دوباره آبیاری کنید .

نکات و ملاحظات

آبیاری حساس ترین قسمت در نگهداری این گیاه  است ، آبیاری از بالا برای گیاه مناسب نیست و به آن آسیب می زند بنابراین باید آن را از زیر گلدانی آبیاری کنید .