• نام فارسی

    ندارد

  • نام فارسی رایج

    دراسنا پرچمی

  • نام علمی

    Dracaena marginata

  • بومی منطقه

    شرق آفریقا ، ماداگاسکار

  • نام های دیگر

    اژدهای ماداگاسکار , خون سیاوشان ,  Red Edged Dracaena  , دراسینا مارگیناتا

نـــــــور
رطـوبت
مراقبت
آبــیاری

معرفی گیاه

دراسنا یا دراسینا پرچمی گیاهی زینتی است که در خانه ها، بانک ها، ادارات و دفاتر به کار می رود . دارای حدودا 40 گونه مختلف از درختچه های همیشه سبزاست.

مطالعات ناسا نشان داده است این گیاه برای کمک به حذف فرمالدئيد از هوا کمک میکند.

دراسنا دارای رشد سریع است و برگهای بلند و کشیده دارد . نگهداری از این گیاه ساده است . اکثر گونه هایش نخل مانند بوده و ریشه هایش  قطر یکسانی داشته و به رنگ زرد نارنجی می باشند. گونه marginata نسبت به شرایط مختلف آپارتمانی بسیار مقاوم است. برگ هایش سبز رنگ و خشن است و گاهی دارای نوارهای زرد رنگ یا قرمز متمایل به قهوه ای می شوند. درصورتی که خط های زرد برگ زیاد شوند گیاه به نور بیشتری احتیاج دارد.

مراقبت و نگهداری

نور

در حالت کلی به نور متوسط نیاز دارد . اگر چه به سایه مقاوم است ولی در نور کافی نوار قهوه ای رنگ حاشیه ی برگ های آن بهتر نمایان می شود .

آبیاری

در تابستان دو بار در هفته و در زمستان یک بار در هفته آبیاری کنید . بهتر است با آب کتری سرد شده آبیاری کنید در عیر اینصورت نوک برگ های گیاه خشک می شوند. بین دو آبیاری خاک آن خشک شود. این گیاه نسبت به خشکی حساس است .

دما

در زمستان ۱۶ درجه و تا ۱۳ درجه هم مقاومت میکند و در تابستان حداکثر تا ۲۴ درجه سانتی گراد را تحمل می کند .

رطوبت

رطوبت اتاق برای گیاه کافی است .

تمیزنمودن برگ

با پارچه و یا اسفنج مرطوب روی سطح برگ ها را تمیز نمایید. از مواد براق کننده نباید استفاده کرد.

گل دهی

تغذیه

 در فصول بهار و تابستان ، با کودهای مایع و یا جامد محلول در آب های مخصوص گل های زینتی به مقدار ۳ گرم در لیتر هر دو هفته یکبار تغذیه شود .

هرس

_

تکثیر

برای تکثیر از طریق قلمه زنی ، در اواخر زمستان قلمه را از شاخه های مسن جدا کنید ،ساقه ها را به صورت افقی در شن قرار دهید . برای تکثیر از طریق کاشت بذر ، در دمای ۳۰ درجه در بهار و از طریق خوابانیدن شاخه ها در بهار انجام دهید  .

تعویض گلدان

هر سال در فصل بهار گلدان را با یک اندازه بزرگتر تعویض کنید، در غیر این صورت خاک های سطحی گلدان را با خاک تازه و غنی تعویض کنید .

خاک

ترکیب پیت و لوم مناسب ترین خاک برای این گیاه است . همچنین مخلوط خاک معمولی باغچه با خاک برگ و ماسه برای رشد مطلوب این گیاه مناسب است.

عوارض و درمان

عامل آن  آفت است،هر ماه یکبار با سم حشره کش نفوذی گیاه را طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شوند.

گیاه بسیار تشنه است،گلدان را به مدت ۱۵ دقیقه درون تشت پر از آب قرار دهید، و آبیاری گیاه را منظم کنید.

هوا بسیار گرم و خشک است، باید گیاه را به مکان خنک تری انتقال دهید ،هفته ای سه بار در تابستان غبار پاشی کنید،گیاه را در معرض کوران هوا قرار ندهید.

علت آن حمله  آفت است، با پنبه آغشته به سم حشره کش نفوذی لکه ها را خیس نموده و یا طبق دستور هر دو هفته یکبار سمپاشی کنید و از مجاورت گیاهان دیگر دور کنید.

عامل آن آبیاری بیش از اندازه است، بگذارید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری خشک شود سپس آبیاری نمایید، زهکش را بازدید کنید.

در آفتاب غبارپاشی نکنید زیرا قطرات آب در عبور دادن نور خورشید مانند ذره بین عمل میکنند و باعث سوختگی میشوند .

هوا بسیار سرد است، گیاه را به محل گرم تری منتقل کنید.

نور کافی نیست، گیاه را به محل روشن تری برده ولی مواظب اشعه مستقیم آفتاب باشید.

احتیاج به تغذیه مصنوعی دارد،هر دو هفته یکبار طبق دستور عمل کنید.

کنه ی ریز قرمز عامل آن هاست ، گیاه را هر دو هفته یکبار با سم کنه کش سمپاشی نمایید،غبار پاشی در کاهش آفت تاثیر دارد .

نکات و ملاحظات

گونه marginata نسبت به شرایط مختلف آپارتمانی بسیار مقاوم است. برگ هایش سبز رنگ و خشن هستند و گاهی دارای نوارهای زرد رنگ یا قرمز متمایل به قهوه ای می شوند. درصورتی که خط های زرد برگ زیاد شوند گیاه به نور بیشتری احتیاج دارد.