• نام فارسی

    شیان (اژدها)

  • نام فارسی رایج

    دراسنا بلالی

  • نام علمی

    Dracaena fragrans ‘Massangeana

  • بومی منطقه

    شرق آفریقا

  • نام های دیگر

    Fragrans , Massangeana , Cornstalk Dracaena , Chinese Money Tree,Corn Plant, دراسینا نقره ای ,گیاه ذرت, دراسینا معطر

نـــــــور
رطـوبت
مراقبت
آبــیاری

معرفی گیاه دراسنا بلالی

دراسنا(دراسینا) بلالی گیاهی زینتی است که در خانه ها ، بانک ها ، ادارات ، کارخانجات و دفاتر صنعتی و تولیدی می توان از آن نگهداری کرد . دارای حدودا 40 گونه مختلف از درختچه های همیشه سبزاست ، اکثر گونه هایش نخل مانند بوده و ریشه هایش قطر یکسانی دارد و به رنگ زرد نارنجی می باشند. رشد این درختچه آهسته است و معمولا ارتفاع آن تا 15 متر یا بیشتر می رسد . قطر ساقه های آن ممکن است تا 30 سانتی متر باشند. برگ های آن سبز رنگ ، براق و نوک تیز هستند و طول آن ها 20 تا 150 سانتی متر و عرض آن ها 2 تا 12 سانتی متر می باشد . برگ هایش سبز و زرد ( یا سفید ) هستند . وسط هر برگ به رنگ زرد و حاشیه آن سبز روشن می شود . ناسا دراسنای بلالی را از گیاهان پاک کننده هوا بر شمرده که به زدودن مواد آلاینده مانند فرمالدئید ، تولوئن و زایلن در محیط های داخلی کمک می کند .

مراقبت و نگهداری

نور

.مکان پر نور برای آن مناسب تر است اما در سایه هم رشد می کند . از تابش مستقیم آفتاب به برگ ها جلوگیری کنید

آبیاری

در تابستان دو بار در هفته و در زمستان یک بار در هفته آبیاری کنید . بهتر است با آب کتری سرد شده آبیاری کنید چون ممکن است نوک برگ های گیاه خشک شوند. بین دو آبیاری خاک آن خشک شود. این گیاه نسبت به خشکی حساس است .

دما

در زمستان حداقل تا 15 درجه سانتی گراد و در تابستان تا 24 درجه سانتی گراد.

رطوبت

دراسنا بلالی محیط مرطوب را برای رشد ایده آل خود می پسندد

تمیزنمودن برگ

برگ های گیاه را هر هفته با پارچه یا اسفنج مرطوب تمیز کنید . همچنین می توانید هر ماه یکبار از مواد براق کننده شمیایی استفاده نمایید .

گل دهی

تغذیه

با کودهای مایع و یا جامد محلول در آب های مخصوص گلهای زینتی به مقدار ۳ گرم در لیتر هر دو هفته یکبار تغذیه شود .

هرس

_

تکثیر

در روش قلمه زنی ، در اواخر زمستان ، ساقه ای را که بین 7 تا 20 سانتی متر رشد کرده را بریده و در شنی مرطوب بکارید تا وقتی که ریشه دهد. در روش کاشت بذر ، این کار را در دمای 30 درجه سانتی گراد انجام دهید . و روش خوابانیدن را می توانید در بهار انجام دهید.

تعویض گلدان

در 2،3 سال اول تعویض گلدان را در هر بهار انجام دهید . پس از آن دوران ، کافیست هر سال چند سانتی متر خاک سطح گلدان را با خاک تازه تعویض نمایید .

خاک

 کمپوست یا خاک و کود آماده برای آن کافیست .

عوارض و درمان

علت آن نور کم می باشد ،گیاه را به مکان روشن تری منتقل کنید .

هوا سرد است،گیاه را به مکان گرم تری منتقل کنید.

احتیاج به تغذیه مصنوعی دارد،هر دو هفته یکبار طبق دستور عمل کنید.

اشعه مستقیم آفتاب علت آن است،مکان گلدان را تغییر دهید ، در ضمن در آفتاب غبارپاشی نکنید زیرا قطرات آب در عبور دادن نور خورشید مانند ذره بین عمل می کنند و باعث سوختگی می شوند .

عامل آن بیماری قارچی است ، با سم قارچ کش نفوذی طبق دستور گیاه را سمپاشی کنید .

هوا بسیار سرد است، گیاه را به محل گرم تری منتقل کنید.

عامل آن حشره آفت است،هر ماه یکبار با سم حشره کش نفوذی گیاه را طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شوند.

گیاه بسیار تشنه است،گلدان را به مدت ۱۵ دقیقه درون تشت پر از آب قرار دهید، و آبیاری گیاه را منظم کنید. در ضمن گیاه را به مکان خنک تری منتقل کنید .

علت آن حمله  آفت است، با پنبه آغشته به سم حشره کش نفوذی لکه ها را خیس نموده و یا طبق دستور هر دو هفته یکبار سمپاشی کنید و از مجاورت گیاهان دیگر دور کنید.

کنه ی ریز قرمز عامل آن است ، گیاه را هر دو هفته یک بار با سم کنه کش سمپاشی نمایید،غبارپاشی در کاهش آفت تاثیر دارد .

عامل آن تغییرات درجه هوای اتاق است، گیاه را در معرض کوران هوا قرار ندهید.،همچنین ممکن است جریان شدید هوا موقع انتقال گلدان از فروشگاه به منزل عامل آن باشد که جای نگرانی نیست .

نکات و ملاحظات

با قطع کردن جوانه های انتهایی می شود گیاه را دو یا سه شاخه نمود که زیبایی خاصی دارد، در نور بیشتر نوارهای سفید رنگ برگ جلوه بهتری دارند ، گیاهان جوان برای کاشت گروهی با گیاهان دیگر مناسب اند.موقع خرید یا تحویل گیاه مراقب باشید که حداقل سه ماه از آخرین تعویض گلدان آن گذشته و اصطلاحاً ریشه پر باشد.