• نام فارسی

    ندارد

  • نام فارسی رایج

    مو شاه بلوط رونده

  • نام علمی

    Tetrastigma voinierianum

  • بومی منطقه

    مالزی و استرالیا

  • نام های دیگر

    Japanese creeper, Boston ivy, Grape ivy,Japanese ivy, woodbine

نـــــــور
رطـوبت
مراقبت
آبــیاری

معرفي گل موچسب

موچسب معمولی از دسته ی گیاهان گلدهنده در خانواده ی تاک است. بومی مناطق غربی آسیا، چین و ژاپن می باشد. این گیاه یک برگ ریز رونده چوبی بوده و تا 30 متر رشد می کند. با چسباندن شاخه های بیشمار ریز و کوچک خود همچون پیچک به دیوارها می چسبد.

برگهای گیاه موچسب ساده، شبه پنجه و دارای سه لُب، گهگاه با پنج لُب که عمق لُب ها عمیق بوده که معمولا سه کاسبرگ هستند. رنج طول برگ ها از 5 تا 25 سانتی متر می باشد و برگچه میانی ‌تخم‌مرغی و برگچه‌های کناری تخم‌مرغی پهن مورب، در بخشی ساده و تخم‌مرغی پهن است. برگ ها در پائیز به رنگ قرمز تیره درآمده و جلوه بسیار زیبایی به دیوارها می دهند. برگ ها در این گیاه بشکل برگ های درخت انگور و به رنگ سبز روشن در فصل رویش می باشند. گل ها نامعلوم و جزئی بوده رنگ آنها متمایل به سبز می باشد. گلها در خوشه ها نمایان می گردند. میوه های انگور مانند کوچک به رنگ آبی تیره به طول 5 تا 10 میلی متر دیده می شود. این گیاه سریع الرشد می باشد و گلهای آن در اوایل تابستان ظاهر می شوند. میوه های آن توسط پرندگان خورده می شود.

مراقبت و نگهداري موچسب

نور

در تابستان نیم سایه و در زمستان نور کامل را ترجیح میدهد

آبیاری

در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک گلدان خشک شود،سپس آبیاری کنید،در تابستان ۲ بار در هفته و در زمستان هر ده روز یکبار کافی است،در صورتی که درجه حرارت زیر ۱۰ درجه باشد،آبیاری را متوقف کنید.

دما

حداقل آن در زمستان ۱۰ درجه و حداکثر ان در تابستان درجه حرارت طبیعی اتاق برای ان کافی است،در صورتی که درجه حرار بالا رود غبارپاشی الزامی است.

رطوبت

در تابستان هفته ای ۲ بار و در زمستان هر ۲ هفته یکبار غبارپاشی الزامی است

تمیزنمودن برگ

غبارپاشی برای تمیز نگهداشتن برگها کافی است،در صورت لزوم میتوانید از برس های مخصوص برای پاک کردن برگها استفاده کنید،مواظب باشید ساقه ها آسیب نبیند،از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.

گل دهی

تغذیه

در فصل رشد هر ده روز یکبار کمبود عناصر خاک گلدان را با اضافه نمودن کودهای شیمیایی مخصوص گلهای زینتی طبق دستور جبران کنید.

هرس

نیازی به هرس ندارد.

تکثیر

ریشه دار نمودن قلمه در بهار

تعویض گلدان

هر ساله احتیاج به تعویض گلدان دارد.ولی با سنگین شدن گلدان و عدم امکان تعویض آن به تعویض خاک های سطحی با خاک نو و غنی اکتفا کنید.

خاک

خاک برگ با کمپوست

عوارض و درمان

تشنگی مفرط عامل آن است،گلدان را به مدت ۱۵ دقیقه درون تشت پر از آب قرار دهید،آبیاری را تنظیم نمایید.

اشعه متسقیم آفتاب در تابستان عامل آن است،گیاه را به محلی با نر غیر مستقیم آفتاب منتقل نمایید.

عامل آن آفت است،با پنبه آغشته به سم حشره کش نفوذی لکه ها را خیس نموده و یا هر دو هفته یکبار گیاه را سمپاشی کنید تا علائم بر طرف گردد.

گیاه از کمبود مواد غذایی رنج میبرد،با کودهای مایع یا جامد محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی هر ده روز یکبار تغذیه کنید.

نور کافی نیست،گیاه در زمستان به نور کامل و تابستان به نور غیر مستقیم احتیاج دارد.

احتیاج به تعویض گلدان دارد و در غیر اینصورت خاک های سطحی گلدان را با خاک نو عوض کنید،تغذیه مصنوعی هم در این امر مثبت تاثیر دارد.

هوا گرم و خشک است،گلدان را به محل خنک تر انتقال دهید و غبارپاشی نمایید،غبارپاشی باید در سایه انجام شود.

عارضه در اثر حمله کنه ریز قرمز است،با سم کنه کش هر دو هفته یکبار طبق دستور سمپاشی نمایید،غبارپاشی هم در رفع علائم اثر مثبت دارد.

چنانچه از مواد براق کننده برگها استفاده نموده اید آن را قطع و فقط به غبارپاشی در سایه اکتفا نمایید،گیاه را از معرض اشعه مستقیم آفتاب دور نگه دارید.

هوا سرد است،گلدان را به محل گرمتر منتقل نمایید،تاریکی هم میتواند عامل این نارسایی باشد.

نکات و ملاحظات

گیاه نسبت به آبیاری بیش از اندازه حساس است،تا سطح گلدان کاملا خشک نشود آبیاری نکنید،اجازه ندهید در زیر گلدانی آب جمع گردد،زهکش را همیشه بازدید کنید.

گروه موچسب ها اصولاٌ در سر درب منزل و یا برای پوشاندن دیوارها مورد استفاده قرار میگیرد،در صورت پیر شدن گیاه گلدانی میتواند نوع استفاده از آن را تغییر داده و برای سبز نمودن دیوار و یا تنه لخت درختان موجود در حیاط استفاده کنید.

موچسب بطور گسترده ای بعنوان گیاه زینتی بالا رونده پرورش داده می شود و همزمان با رشد خود حالت پوششی زیبایی به ساختمان ها می دهد. کاربرد این گیاه کاملاً اقتصادی و مهم است زیرا بوسیله سایه دهی دیوارها در طول تابستان، موچسب می تواند هزینه های تولید سرما در خانه را کاهش دهد و از این لحاظ صرفه اقتصادی دارد.