پاپیتال (عشقه) – Ivy (Hedera helix)

پاپیتال (عشقه، پیچک، گیاه داردوست) – (Common Ivy (Hedera helix

پاپیتال یا عشقه معمولی (Common Ivy)، با نام علمی Hedera helix که  پیچک معمولی یا گیاه داردوست نیز گفته می شود یکی از گیاهان دولپه ای گلدار از سرده هدرا و تیره عشقه ایان است که گیاهی پیچنده و بالارونده بوده و دارای برگ های سبز به شکل قلب است. این گیاه که بر سطح زمین به صورت خزنده تکثیر و منتشر می شود در صورتی که در نزدیکی درخت، دیوار یا صخره قرار گیرد به صورت بالارونده منتشر شده و به صورت پوششی بر روی این سطوح گسترده می شود. این گیاه بومی آسیا و اروپا، در شمال ایران به ویژه جنگل های شمالی آستارا تا گرگان و نیز در تهران در مناطق کوهستانی مرطوب، در کنار جویبارها و زمین های مرطوب می روید.

  • نام فارسی

    پیچک، گیاه داردوست، عشقه (برخلاف ظاهر، واژه فارسی اصیل اسـت)

  • نام فارسی رایج

    پاپیتال

  • نام علمی

    Hedera helix

  • بومی منطقه

    اروپا، آسيا و شمال آفريقا

  • نام های دیگر

    Hedera helix, Common Ivy, English Ivy, European Ivy, Ivy, عشقه معمولی, پیچک معمولی, گیاه داردوست

نـــــــور
رطـوبت
مراقبت
آبــیاری

معرفي گياه

پاپیتال یا عشقه (Common Ivy) گياهی پوششي و هميشه سبز با ساقه هاي دائمي چوبي، بالا رونده و چسبنده است. زيستگاه اوليه این پیچک یا گیاه داردوست اروپا، آسيا و شمال آفريقاست. پاپیتال معمولا در بيشه ها، پرچين ها و محل هاي سايه رشد كرده و براي پوشش ديوارها و فنس ها ايده آل است.

این گیاه داردوست وحشی که تا حدی سمی است اغلب به عنوان گیاهی تزیینی استفاده شده و چند نوع پرورشی از آن وجود دارد. برگهای عشقه (Hedera helix) مصرف دارویی دارد که آن را با دست چیده و در مقابل آفتاب در جایی که هوا جریان دارد خشک می کنند.

انواع مختلف پاپیتال (Hedera helix) داراي برگهايی بزرگ يا كوچك با بريدگي هايي در حاشيه هستند كه پس از بلوغ تغيير شكل داده، فاقد لب، تيره رنگ تر و ضخيم تر شده و جوانه هاي گياه داردوست نيز سخت تر مي شوند. رنگ برگها از سبز تيره تا سبز مايل به خاكستری و يا برگهای ابلق (سبز و زرد) بسته به گونه گياه تغيير می كند. به طور كلي نسبت به شرايط محيطی دارای قدرت سازگاری بالايی بوده و در حرارت بالا و پايين و روشنايی كم و زياد می تواند رشد كند. آن دسته از پاپیتال ها كه برگهای ابلق دارند، نسبت به سرما و خسارات ناشي از باد تحمل بیشتری دارند. انواع ضعيف پاپیتال (Hedera helix) را می توان در گلخانه و محيط های بسته پرورش داد.

مراقبت و نگهداري

نور

پیچک پاپیتال به نور فراوان و کافی احتیاج دارد ولی اشعه مستقیم آفتاب کلروفیل برگها را زایل و بی رنگ می کند.

آبیاری

در زمستان هفته ای یکبار و در تابستان هفته ای دو بار آبیاری لازم است.اجازه دهید سطح خاک گلدان بین دو آبیاری خشک شود.

دما

حداقل درجه حرارت در زمستان ۷ درجه و حداکثر دما در تابستان ۱۶ درجه است.با بالا رفتن درجه حرارت غبارپاشی لازم است.

رطوبت

پیچک Hedera helix در زمستان هفته ای یک بار و در تابستان دو بار در هفته احتیاج به غبارپاشی دارد. بهتر است در زیر گلدانی اب و سنگریزه اضافه شود. توجه نمایید گلدان پیچک با اب در تماس نباشد.

تمیزنمودن برگ

غبارپاشی جهت تمیز نمودن برگهای گیاه داردوست (پاپیتال) کافی است، در صورت لزوم از پارچه و اسفنج مرطوب و مواد براق کننده و هر ماه یک بار استفاده کنید.

گل دهی

اوايل تا اواسط پاييز زمان گلدهی پیچک common ivy است. گلهای آن به صورت نامشخص به رنگ سبز مايل به زرد و نيمه كروی با بويی مشابه بوی عسل هستند. اين گلها تا هنگامی كه گياه 5 تا 10 ساله نشده است، ظاهر نمی شوند. ميوه های Hedera helix سمی بوده و توسط پرندگان جابجا می شوند.

تغذیه

در فصل رشد (بهار و تابستان) باید گیاه داردوست Hedera helix را با کودهای مایع و جامد محلول در آبهای مخصوص گیاهان زینتی هر دو هفته یک بار طبق دستور تغذیه نمود.

هرس

پاپیتال یک گیاه بالارونده و زیاد شونده است لذا هرس کردن آن موضوعیت ندارد.

تکثیر

گرفتن قلمه در بهار یا تابستان از شاخه ها. پیوند روی پایه های مقاوم  و خوابانیدن شاخه ها. به اين صورت كه گلدان های کوچک گیاه داردوست Hedera helix را تهیه و نزدیک گیاه مادری قرار دهید. قوی ترین شاخه را انتخاب کنید و آن را خم کنید و در داخل گلدان کوچک خوابانیده و روی آنها خاک بریزید. آنگاه گیاه داردوست (Hedera helix) خود را مرتباً آبیاری نموده و پس از چند ماه با شروع رشد و ظهور برگهای جوان شاخه خوابانیده شده را از گیاه مادری جدا کنید.

تعویض گلدان

پیچک Common Ivy جوان و در حال رشد احتیاج به دوبار تعویض گلدان در دو سال اول دارد. پس از آن لازم است هر سال یک بار حداقل 5 تا 7 سانتیمتر خاک سطحی گلدان را با خاک نو و غنی از مواد غذایی تعویض نمود.

خاک

خاک لیمو یا پیت بهترین محیط رشد برای ریشه پاپیتال (عشقه) است.

عوارض و درمان

عامل آن آفت است، هر ماه یک بار با سم حشره کش نفوذی گیاه داردوست (common ivy) را سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شوند.

عوامل متضادی دارد،یا نور شدید است و یا هوا تاریک است،شرایط را بازدید کنید و نارسایی را رفع نمایید. کمبود عناصر هم میتواند همین علائم را به وجود آورد.در صورت لزوم هر ۱۴ روز یکبار گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.

هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور گیاه داردوست (common ivy) را سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شوند.

با هر نوع مایع ضد عفونی کننده که در دسترس هستند با غلظت کم لکه ها را خیس کنید.

با سم حشره کش نفوذی طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم بر طرف گردند.

گیاه تشنه است و هوا هم خشک، گلدان عشقه (common ivy) را به مدت ۱۵ دقیقه درون تشت پر از آب قرار دهید و آن را غبارپاشی کنید.

هوا خیلی سرد است،گلدان را به محل گرمتری منتقل نموده.

خاک گلدان common ivy باتلاقی شده است، زهکش را بازدید کنید،اجازه دهید خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری خشک شود سپس آبیاری را با میزان کمتری شروع کنید.

عامل آن کنه ریز قرمز است،عشقه نسبت به این آفت حساس و به همین علت نباید در محیط گرم و خشک ننگهداری شود.هر دو هفته یکبار با سم کنه کش طبق دستور سمپاشی نمایید.غبارپاشی در دفع آفت موثر است.

نکات و ملاحظات

هشدار: پیچک عشقه (Common Ivy) تا حدی سمی است و میوه آن زمانی که رسیده باشد، حاوی مواد سمی است.

اين پیچک پوششی تا هنگامی كه در كنار يك مانع عمودی قرار نگيرد بالا نمی رود. اگر مانع عمودی يك درخت باشد بهتر است از بالاروی پاپیتال جلوگيری نمود و يا اينكه به صورت كنترل شده آن را هدايت كرد زيرا تجمع آن روي تنه درخت سبب خشك شدن درخت می شود.

رشد گیاه داردوست common ivy در ابتدا كند است، در عين حال انواع ابلق آن نسبت به سبز رشد كمتری دارند.

پاپیتال (عشقه، پیچک، گیاه داردوست) - (Common Ivy (Hedera helix

کلمات کلیدی پیشنهادی برای جستجو و کسب اطلاعات بیشتر از سایر مراجع:

پاپیتال | عشقه | پیچک | گیاه داردوست

common ivy | ivy | Hedera helix

© کپی رایت - باغبون | فروشگاه و مرجع تخصصی گل و گیاه خانگی و فضای سبز شهری
تماس با کارشناس فروش