• نام فارسی

    ندارد

  • نام فارسی رایج

    پیچ امین الدوله

  • نام علمی

    Lonicera caprifolium

  • بومی منطقه

    شرق آسیا ( چین ، تایوان، ژاپن و کره )

  • نام های دیگر

    Suikazura,,Nintooa japonica,لونیسرا

نـــــــور
رطـوبت
مراقبت
آبــیاری

معرفي گياه پیچ امین الدوله (ياس امين الدوله)

پیچ امین دوله یا یاس امین الدوله که منتسب به علی خان امین الدوله است که برای اولین بار این گیاه را در باغ امین الدوله کاشت. این گیاه برای کاشت در باغ های کوچک نیست زیرابا توجه رشد سریعی داشته و قابل کنترل نیست. این گیاه معطر برای معطر کردن فضا و به عنوان پیچکهای زینتی مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه در منازل قدیمی بعنوان پوشش آلاچیق ، چَپَر ، داربست های چوبی مورد استفاده قرار می گرفته است. این گیاه دارای گونه های مختلف است که چند گونه آن که مشهورتر است عبارتند از 1- پیچ امین الدوله پریکلی منیوم L.periclymenium2- پیچ امین الدوله بلژیکا L.belgica 3- پیچ امین الدوله سرو تینا Serotina 4- پیچ امین الدوله چینی L.chinensis 5- پیچ امین الدوله ژاپونی L.japonica 6- پیچ امین الدوله رتیکولاتا L.Reticulata .

مراقبت و نگهداری

پیچ امین الدوله (ياس امين الدوله)

نور

گیاهان گلدار برای گلدهی به نور آفتاب نیاز دارند.

آبیاری

این گیاه در برابر بی آبی مقاوم است ولی برای برگ دهی و گلدهی نیاز به آبیاری منظم دارند.

دما

حداقل دمای قابل تحمل توسط پیچ امین الدوله 15- است.

رطوبت

کمی رطوبت می تواند به رشد گیاه و گلدهی بیشتر آن کمک کند.

تمیزنمودن برگ

گل دهی

در صورت مناسب بودن محل کاشت و آبدهی بموقع این گیاه از اواسط بهار تا اواخر تابستان گل می دهد.

تغذیه

برای بهبود رشد و گلدهی به این گیاه از اواسط بهار تا اواخر تابستان هر ماه از کودهای چند منظوره استفاده نمایید.

هرس

هرس پیچ امین الدوله بیشتر به منظور فرم دهی انجام می شود، شاخه های مزاحم را حذف کنید و شاخه های خوش فرم را به قیم ببندید. معمولاً بعضی از شاخه های داخلی پیر و گاهی خشک می شوند. آنها را جدا کنید. تا گیاه شکل مناسب خود را پیدا کند.

تکثیر

این گیاه به سه روش زیر تکثیر می شود. 1- قلمه زدن: در این روش که بهتر است در تیر ماه انجام شود قلمه را بعد از ریشه دار سریعا به محل خنک تری منتقل می کنند. 2- کاشت بذر: پوسته و گوشته وصل شده به بذر پیچ امین الدوله را کاملا جدا کنید و آنها را در یک دستمال کاغذی بپیچید و  اجازه دهید تا به طور کامل به مدت بیست و چهار ساعت خشک شوند, بذر تمیز و خشک شده پیچ امین الدوله را در یک دستمال نم دار یا مرطوب بگذارید, سپس آن را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و درب پلاستیک را محکم ببندید، این کیسه را به مدت زمان دو تا سه ماه با حفظ رطوبت در یخچال نگهداری کنید. بعد از این مرحله که به مرحله سردسازی معروف می باشد، بستری را که می خواهید بذر را در آن بکارید را با خاک سترون و یا ترکیبی از کود گیاهی و شن باغبانی به نسبت پنجاه پنجاه بپوشانید و مرطوب کنید، هر بذر از این گیاه را به آهستگی در گلدانی جداگانه بکارید و با مخلوط خاک های استریل شده بپوشانید، این گلدانها را در یک محیط گرم بگذارید و به آنها مدت زمانی به اندازه دو تا شش هفته برای جوانه زدن بدهید. بستر بذر را مرطوب نگه دارید. 3- خواباندن گیاه: در این روش یکی از شاخه های بلند گیاه را انتخاب کنید و قسمتی از آن را در عمق ۳ سانتی متری قرار دهید و به گونه ای روی آن خاک بریزد سر شاخه بیرون بماند. بعد از چند روز گیاه شروع به ریشه زایی می کند. بعد از آن می توانید شاخه را از گیاه اصلی جدا کرده و به گلدان و یا مکان مورد نظزتان منتقل کنید.

تعویض گلدان

خاک

این گیاه حتی در خاکهای فقیر به سهولت می روید،اما خاکهایی با زهکشی خوب را که مقداری مواد آلی هم به آن افزوده باشند ترجیح می دهد.

عوارض و درمان

نکات و ملاحظات

پیچ امین الدوله در نواحی خنک تا گرم به رشد خود ادامه می دهد.

این گل حتما باید در آفتاب کاشته شود.

گل پیچ امین الدوله ژاپنی از ارزش بالای دارویی در طب سنتی چین برخوردار است. خواص ضد باکتری و ضد التهابی دارد و به برطرف کردن گرمازدگی و از بین بردن مواد سمی کمک میکند. همچنین در درمان تب، آنفلوآنزا، سردرد، سرفه، عطش، و گلو درد کاربرد دارد. برگ های خشک شده نیز در طب سنتی چینی استفاده می شود.