عوامل مرگ گیاهان

عوامل مرگ گیاهان آپارتمانی

چندین دلیل احتمالی موجب مرگ گیاهان آپارتمانی می شوند. هفت دلیل مهم عبارتند از:

1/ خشکی خاک

زندگی بدون آب ناممکن است. بسیاری از گیاهان می توانند در زمستان با کم آبی سازش کنند، اما کوتاهی در تامین آب کافی برای گیاه در هنگام رشد آن ها به پژمردگی و در نهایت مرگ گیاه می انجامد.

خشکی خاک

2/ آبیاری بیش از اندازه

در زمستان، معمول ترین دلیل مرگ گیاهان، آبیاری بیش از اندازه آن ها است. برگ گیاهان شروع به ریزش می کنند و افراد تصور می کنند که گیاه تشنه است و از این رو به گیاه آب بیشتری می دهند و همین باعث از بین رفتن گیاه می شود.

به طور معمول خیلی از مزدم نشانه های کم آبی و پر آبی را نمی شناسند و نمی توانند این دو را از هم تشخیص دهند. هردوی آن ها موجب پژمردگی و ریزش برگ می شوند. اما آبیاری بیش از اندازه، نخست برگ ها را زرد رنگ می کند و سپس برگ ها می ریزند.در حالی که کمبود آب ابتدا برگ ها را چروکیده و قهوه ای کرده و سپس می ریزند. هم چنین در مورد گلدان های سفالی می توان به این نکته دقت کرد که اگر آن ها را غرقاب کنیم، جلبک سبز بر روی دیواره آن ها تشکیل می شود.

آبیاری زیاد

3/ شب های سرد

اگر گیاه در ساعات روز در شرایط متناوب سرما و گرما قرار بگیرد، تاثیرات منفی شب های سرد برای گیاه تشدید می شود. در مجموع نوسان ناگهانی دما به گیاه آسیب می زند و این نوسان دما حتی از سردی هوا نیز خطرناک تر است. برای گیاهان یخ بندان کشنده است و در مورد گیاهان آپارتمانی نیز آن هایی که در فصل سرما در پشت پنجره قرار داشته باشند آسیب بیشتری می بینند. در فصل سرما اگر احتمال یخ بندان وجود دارد گیاه را به جای نگهداری در پشت پنجره به مکانی گرم تر در وسط خانه انتقال دهید.

4/ نور شدید آفتاب

بعضی از گیاهان اگر در معرض نور مستقیم آفتاب قرار گیرند، حتی اگر دمای هوای چندان بالا نباشد، به سرعت از پا در می آیند. بسیاری از گیاهان گلدار در پست پنجره های آفتاب رو رشد خوبی داشته و شاداب هستند اما همین گیاهان و نیز گیاهان دیگر را باید طوری پرورش داد که در ماه های گرم تابستان حتما سطح خاکشان سایه باشد. اگر چنین کاری نکنیم خاک داغ شده و باعث خشکیدن ریشه و در نتیجه از بین رفتن گیاه می شود.

نور شدید آفتاب

5/ هوای خشک و گرم

در اکثر منازل وسیله گرمایشی برای گرم نگه داشتن اتاق شوفاژیا بخاری است. زمانی که اتاق با این وسایل گرم می شود هوای اتاق رطوبت خود را از دست می دهد و شرایط برای گیاهان نامساعد می شود. در فصل زمستان این شرایط باعث مرگ گیاهان ظریف می شود و ضرورت دارد که رطوبت اتاق را بهبود ببخشید.

6/ خشکی

زمانی که در اتاق در یا پنجره ای باز باشد جریان هوا صورت می گیرد که عاملی مهم در صدمه دیدن گیاه می باشد. همواره باید تلاش نمود که گیاهان را از این جریان هوا دور نگه داشت. هم چنین یکی دیگر از قسمت هایی که در معرض این آسیب قرار دارد پشت پنجره هایی می باشد که ارای شکاف و درز هستند پس حتما دقت داشته باشید  قبل از نگهداری گیاهان ظریف در پشت پنجره حتما شکاف و درز ها را بپوشانید.

7/ ناکافی بودن نور

نور کم در اتاق اغلب باعث از بین رفتن گیاه نمی شود اما نتایج بدی از جمله رنگ باختن، رشد ضعیف و گل ندادن را برای گیاه به ارمغان میاورد. پس همواره تلاش نمایید برای هر گیاه مقدار نوری که به آن احتیاج دارد را کنید. راهروهای تاریک، گوشه اتاق های بزرگ ورودی سراها و… از جمله مکان های کم نور هستند که رشد گیاه را تحت تاثیر قرار می دهند و اگر مجبور به نگه داشتن گیاه در این نقاط بودید گهگاه آن ها را به مدت دو هفته به جایی پرنور منتقل کنید تا نور به اندازه کافی به آن ها بتابد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *