گرین وال چیست

گرین وال (دیوار سبز) چیست؟

اگر شما هم مانند بسیاری دیگر از مردم جهان در شهری بزرگ زندگی می کنید، حتما بیش از دیگران به اهمیت فضای سبز و تاثیر آن بر کیفیت زندگی، سلامتی و روح و روان آگاه هستید. از گذشته های دور، مردم به فضای سبز اهمیت بسیار زیادی می داده اند و نمود آن را در فضاهای شهری گذشته می توان دید. یکی از این نمودها دیوارهای پر از گل و گیاهی است که به صورت طبیعی رشد می نموده و هنوز هم در سطح شهر می توان آنها را مشاهده نمود. معماران امروزی با الهام گرفتن از این دیوارها و با استفاده از تلفیق این ایده با علم مهندسی، دیوارهایی خلق می کنند که با سبزینگی ادغام شده اند و می توانند هم در فضاهای داخلی و هم در فضاهای خارجی اجرا شوند، که به این نوع دیوارها در اصطلاح گرین وال یا دیوار سبز گفته می شود.

گرین وال

انواع دیوار سبز:

دیوار سبز (گرین وال) مدولار: زیر ساز این دیوارها از داربست‌های فلزی بسیار سبکی که از جنس استیل گالوانیزه هستند تشکیل ‌می‌شود. این زیر ساز یا بر روی دیوار بنا متصل ‌می‌شود و یا به شکل سازه‌ای مستقل عمل خواهد کرد. این پانل‌ها قابلیت تغییر شکل و منحنی شدن را نیز دارا هستند.

گرین وال مدولار

دیوار سبز (گرین وال) کابلی: از مدل دیوار سبز کابلی برای رشد و نگهداری گیاهان رونده پر شاخ و برگ که رشد سریعی نیز دارند استفاده ‌می‌شود. سیستم کابلی از یک سری توپی که از جنس فولاد ضد زنگ ‌می‌باشد تشکیل شده است. این توپی‌ها به وسیله یک پیچ بلند به دیوار پشت سازه متصل ‌می‌شوند تا استحکام کافی برای نگهداری و رشد گیاه را داشته باشد. نحوه قرارگیری و فاصله بین توپی‌ها در روی دیوار مطابق با طرح انتخابی خواهد بود.

گرین وال کابلی

دیوار سبز (گرین وال) شبکه‌ای: این سیستم متشکل از شبکه‌های فولادی است که به عنوان یک حائل برای گیاهان بالارونده سطح عمل ‌می‌کند. این سازه به دیوار ساختمان متصل می‌شود و اغلب برای نگهداری از گیاهانی که رشد آهسته‌ای دارند مناسب است. این سیستم‌های شبکه‌ای به دلیل انعطاف‌پذیری بیشتر نسبت به سیستم کابلی، قابلیت طراحی متنوع‌تری را دارند.

گرین وال شبکه ای

دیوار سبز (گرین وال) نمد پلیمری: این سیستم شامل یک پارچه نمدی پلیمری با قابلیت زهکشی مناسب می‌باشد که به شکل مشخصی تا خورده و بر روی یک قاب از پیش ساخته شده قرار می‌گیرد. به نحوی که قابلیت نصب یک یا چند گلدان برای کشت و نگهداری از گیاهان به شکل عمودی و به صورت ردیفی و رو به بالا را دارد. این سیستم نسبت به سایر دیوارهای سبز جدیدتر بوده و دارای مزایای بی‌شماری نسبت به روش‌های دیگر می‌باشد. از جمله این مزایا می‌توان به سبکی سازه، تعویض و تغییر آسان گیاهان، تهویه مناسب ریشه گیاهان، سیستم زهکشی عالی، آزادی عمل در انتخاب گیاهان مختلف و.. اشاره کرد.

گرین وال نمد پلیمری

دیوار سبز (گرین وال) هیدروپونیک: در این سیستم بستر کشت بر پایه آب می‌باشد.  به عبارتی در این دیوار برای کاشت گیاهان نیازی به حضور خاک نمی‌باشد. آب و کلیه مواد غذایی رشد گیاهان از طریق سیستم تاسیساتی این دیوار تامین ‌می‌شود. از ویژگی‌های مثبت این دیوار سبز می‌توان به تنوع گیاهان، ضخامت کم، سبک و امکان نقش‌پذیری زیاد آن اشاره کرد.

گرین وال هیدروپونیک

نحوه ی اجرای گرین وال:

نحوه اجرای گرین وال

مراحل ساخت دیوار سبز ابتدا از تراز بودن دیوار شروع می شود. یعنی دیوار بدون هیچگونه برآمدگی انتخاب شده سپس با توجه به نوع گیاهانی که قرار است بر روی دیوار اعمال شوند سیستم طراحی دیوار زنده نیز انتخاب گردد. گیاهان انتخاب شده باید متناسب با شرایط اقلیمی، جهت تابش آفتاب و حتی فصل کشت باشد. 

نحوه ساخت دیوار سبز

در ساده ترین حالت برای جایگذاری گیاهان بر روی گرین وال می توانید یک صفحه چوبی را به صورت کامل با پلاستیک بپوشانید و با منگنه پلاستیک را به صفحه متصل کنید. سپس داخل آن را با پارچه های مخصوص باغبانی پوشش داده تا بعد از راه اندازی دیوار سبزتان، پارچه داخل آن آب را برای گیاهان حفظ کند. بعد از اتمام تمامی مراحل، بذر و قلمه ها را به صورت کاملاً اصولی بر روی دیوار قرار دهید تا کم کم رشد کند.

 

چه گیاهانی مناسب گرین وال هستند؟

گیاهان مناسب گرین وال

انتخاب نوع گلدان گرین وال قیمت سازه را دستخوش تغییر می‌کند. علاوه بر قیمت، جهت انتخاب گیاهان دیوار سبز (گرین وال) توجه به عوامل جوی در هر منطقه نیز در اولویت قرار دارد. برای مثال خشکی شدید هوا، وجود آب نامناسب، خاک و از موارد زیست محیطی تاثیرگذار بر دوام و سلامت این مجموعه گیاهی ‌می‌باشد.

انتخال گیاه گرین وال

اما نکات زیر نیز به صورت عمو‌می باید مد نظر قرار گیرند:

موقعیت اقلیمی ‌و اکولوژیک مانند درجه و شدت تابش نور، دمای محیطی، درجه رطوبت، سرعت و شدت وزش باد

آفات و حشرات بو‌می ‌منطقه

گونه‌های گیاهی متناسب با محیط

ارتفاع سازه

ارتفاع گرین وال

با توجه به این عوامل گیاهان زیر برای انواع دیوارهای سایه‌گیر و آفتابی مناسب هستند:

پیچک امین الدوله: این درختچه بالا رونده تا ارتفاع ۱۰ متر رشد ‌می‌کند و اغلب دارای گل‌هایی بسیار معطر است. این گیاه به خاک قلیایی سبک و با زهکشی خوب و آب فراوان نیاز دارد. حداقل دمای قابل تحمل برای این گونه، ۱۵- درجه سانتی‌گراد است.  

پیچ امین الدوله

پاپیتال: این گیاه دارای ساقه‌های چوبی و چسبنده است که برای پوشش دیوار‌ها و فنس‌ها بسیار مناسب ‌می‌باشد. سایه دوست است و نسبت به شرایط محیطی قدرت سازگاری بالایی دارد. خاک‌های غنی و آلی برای رشد آن مناسب هستند.

پاپیتال

لیزوماکیا: این گیاه به سایه نسبی برای رشد نیاز دارد. نسبت به سرما نیمه مقاوم است و خاک غنی از مواد آلی با زهکشی مناسب لازم دارد. برگ‌های آن در آفتاب طلایی بوده و در سایه سبز رنگ خواهند بود.

لیزوماکیا

ناز فرانسوی: میزان رشد آن تا ارتفاع۳۰ سانتی‌متر بوده و دارای برگ‌های ضخیم و گوشتی شکل است. میزان نور آن می‌بایست نه زیاد و نه کم باشد. حداقل دمای قابل تحمل برای آن ۱۰- درجه سانتی‌گراد و خاک سبک زهکشی شده لازم دارد. همچنین این گیاه نیاز زیادی به آب برای رشد ندارد.

ناز فرانسوی

شیر خشت: شیر خشت برای دیوار سبز (گرین وال) گیاهی پایا محسوب شده و ارتفاع آن به ۳ تا ۸ متر ‌می‌رسد. بوته‌های تازه کاشته شده این گیاه آبیاری منظ‌می نیاز دارند؛ اما بوته‌های رشد یافته آن مقاومت خوبی نسبت به بی آبی دارند.

شیر خشت

تجهیزات دیوار سبز چیست؟

قسمت اصلی ساخته شده در این دیوار ها، گیاهان در حال رشد می باشند. البته قرار گیری این گیاه ها در کنار یکدیگر نیز به سبک خاص انجام می‌شود. ساختاری اسکلت مانند در دیوار سبز وجود دارد که امکان رشد و آبیاری گیاه بر روی آن به وجود می ‌آید. لوله های پنهانی بر روی دیوار های سبز قرار دارد که مکانیسم آبیاری خودکار و با طراوت نگه داشتن گیاهان را برای شما فراهم می آورد. در سبک جدید دیوار های سبز، پالت هایی به وسیله ستون های گالوانیزه و تیر هایی به سقف متصل می گردند تا بتوانید با انواع مختلف کاشی و سرامیک نیز نمایی برای آن ایجاد کنید.

تجهیزات گرین وال

مزیت‌های دیوار سبز

وجود گرین وال باعث به وجود آمدن تعادل در رطوبت داخلی ساختمان می شود.

گرین وال مانند یک فیلتر تهویه هوای طبیعی عمل می‌کند و و در شهرهای بزرگ که مونوکسیدکربن بسیار زیادی در هوا وجود دارد وجود یک دیوار سبز در منزل می تواند به تنفس راحت تر اعضای خانواده کمک کند.

وجود پوشش گیاهی باعث می‌شود نور آفتاب به صورت مستقیم بر دیوار های ساختمان نتابد و همین امر سبب کاهش دمای کلی ساختمان می ‌شود.

گرین وال فیلتر تصفیه هوا

وجود دیوار سبز باعث می‌شود فضای بیرونی محیط بسیار زیبا و شکیل شود و تاثیر بسیار زیادی بر روحیه افراد آن ساختمان بگذارد.

در شهر های بزرگ، سر و صدا عامل مخرب برای بر هم زدن آرامش شما است و داشتن دیوار گیاهی باعث جذب صدا شده و در نتیجه عایق صوتی بسیار مناسبی می‌تواند باشد.

افزایش راندمان کارمندان در محیط های کاری از دیگر مزیت های استفاده از دیوار سبز است.

افزایش راندمان کارمندان

معایب دیوار سبز

عدم رعایت استانداردها در اجرا و در نظر نگرفتن وزن گیاهان پس از رشد زیاد، در نهایت می تواند به دیوار اصلی فشار آورده و منجر به نشست آن شود.

طراحی و اجرای این دیوارها نیاز به تخصص داشته و لازم است عایق کاری ها به منظور جلوگیری از نفوذ نم و رطوبت آن به پنل و دیوار زیرین در نظر گرفته شود. یکی از معایب گرین وال ها نفوذ آب و نم و رطوبت به مرور به دیوار اصلی می باشد.

عایق کاری گرین وال

برخی از گیاهانی که بر روی گرین وال ها کاشت میشوند نیاز به زهکشی دارند و در نظر نگرفتن این موضوع باعث میشود تا رشد خوبی نداشته باشند و در جلوه دیوار تاثیر منفی خواهد داشت.

در دیوارهایی که از گیاهان طبیعی در آنها استفاده میشود، لازم است با توجه به نوع گیاه از آفت کش ها استفاده شود، در غیر این صورت منجر به رشد حشرات خواهد شد.

دیوارهای سبز عمودی حساسیت بسیار بالایی داشته و اگر در مراحل ابتدایی طراحی و ساخت تمام جوانب کار در نظر گرفته نشود، پس از رشد گیاهان می تواند بی نظمی بسیار بدی را روی دیوار بوجود آورد.

نظم دهی گرین وال

پنل بندی مهم ترین گام در اجرای این دیوارها می باشد که زمان بر و هزینه بر می باشد. لذا می توان گفت یکی از معایب دیوار سبزها قیمت بالای آنها می باشد.

دیوارهای دارای گیاهان طبیعی متنوع نگهداری سختی دارند

استفاده از گیاهان مصنوعی شاید از نظر جلوه انتخاب خوبی باشند، اما هیچ تاثیری بر تصفیه هوا و بهبود شرایط آب و هوایی محیط نخواهد داشت.

بعضی افراد ساختمان نیز ممکن است آلرژی به برخی گیاهان داشته باشند

آلرژی نسبت به گیاهان

نکات مهم در مورد دیوار سبز:

توجه داشته باشید با تغییر فصل، اقدامات لازم جهت نگهداری گیاهان را انجام دهید. به عنوان مثال در فصل زمستان برخی گیاهان حساس تر می شوند و در صورت عدم رسیدگی مناسب ممکن است باعث از بین رفتنشان شود.

در آبیاری گیاهانی که بر روی دیوار سبز قرار دارند باید دقت کافی داشته باشید و از نظر املاح آن ها را همواره مورد بررسی قرار دهید.

آبیاری گرین وال

دوره های آبیاری گیاهان را باید به دقت برنامه‌ر یزی کنید.

برای مقابله با آفات احتمالی که به گیاهان روی دیوار حمله می کنند بهتر است با کمترین میزان ممکن از مواد شیمیایی استفاده کنید و قبل از آن نیز با فردی متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

نورپردازی باعث زیبا تر شدن دیوار سبز شما خواهد شد پس می توانید در کنار استفاده از گیاهان تزیینی، از نور های رنگارنگ نیز در اجرای این دیوار ها استفاده نمایید.

نور پردازی گرین وال

پنل های رشد دیوار سبز تا ۲۵ سال دوام دارد، البته نگهداری گیاهان روی دیوار مهم ترین نقش را در افزایش طول عمر آن ایفا می کند.

از این سیستم طراحی می توانید برای رشد مواد غذایی مانند گیاهان خوراکی نیز استفاده کنید تا در کمترین فضا بیشترین بهره ‌وری را داشته باشید.

بهتر است در اقلیم های سرد و خشک از تراکم بالای گیاهان استفاده کنید تا تابش خورشید به برگ ‌ها کمتر شده و سبزی دیوار بیشتر به چشم بیاید.

گرین وال در اقلیم سرد و خشک

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *