گیاهان آپارتمانی مقاوم

گیاهان آپارتمانی مقاوم با نگهداری آسان

به نظر میرسد برخی افراد دستان جادویی دارند و در پرورش گیاه بسیار با استعداد هستند. اگر جزء این دسته از افراد نیستید و همیشه گیاهانتان خراب میشوند نگران نباشید، لازم نیست تسلیم شوید. در واقع بیشتر گیاهانی که نمیتوانید به خوبی در خانه پرورش دهید، گیاهان استوایی هستند که نیاز به محیط گرم و مرطوب دارند بنابراین طبیعی است که نمیتوانید به راحتی آنها را به فضای داخل خانه عادت دهید اما به جای آن میتوانید گیاهان مقاومی را پرورش دهید که به این راحتی نمیتوانید آنها را نابود کنید! برای این که صاحب فضای سبز در خانه خود شوید، تنها کافی است گیاهان مناسبی انتخاب کنید. برخی از این گیاهان عبارتند از:

1/ اسپاتی فیلوم: این گیاه می‌‌تواند در نور بسیار کم به خوبی دوام بیاورد و فقط هفته ای یک بار نیاز به آبیاری دارد. توانایی رشد اسپاتی فیلوم در زیر نور فلورسنت این گیاه را به گزینه خوبی برای نگهداری در شرکت‌‌ها و مکان‌‌های بسته تبدیل کرده.

اسپاتی فیلیوم

2/ کاکتوس: کاکتوس‌‌ها با تنوع فوق العاده‌‌شان بهترین گیاه برای کسانی هستند که وقت رسیدگی زیاد به گل‌‌شان را ندارند. اکثر کاکتوس‌‌ها به هفته‌‌ای یک بار آبیاری و نور زیاد و غیر مستقیم نیاز دارند.

کاکتوس

3/ سانسوریا: گیاهی است بسیار مقاوم با برگ‌‌های قوی که با مقادیر بسیار کم نور مدارا می‌‌کند. برای آبیاری این گیاه دقت کنید که سطح خاک در بین دو آبیاری خشک شود.

سانسوریا

4/ فیکوس بنجامین: این درختان کوچک به خوبی می‌‌توانند فضای خانه‌‌تان را سبز و تازه کنند و فقط ۴ یا ۷ روز یک بار نیاز به آبیاری دارند. نور زیاد و غیر مستقیم بهترین نور برای بنجامین است.

فیکوس بنجامین

5/ آلوئه ورا: با داشتن یک گلدان کوچک آلوئه ورا در خانه، هم از زیبایی آن و دکوری شکیل بهره‌‌ مند می‌‌شوید و هم درمانی فوری برای خراشیدگی‌‌ها و سوختگی پوست دارید! آلوئه ورا را نزدیک پنجره قرار دهید و اجازه دهید در بین دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک شود.

آلوئه ورا

6/ گیاه کالانکوئه: کالانکوآ هم یکی از گیاهان آپارتمانی بی‌دردسری اسـت کـه برگ‌هاي آبدار و گوشتالویی دارد. مانند دیگر گیاهان خانواده‌اش، کالانکوآی زیبا و منحصربه‌فرد بـه نور مستقیم خورشید نیاز دارد.

کالانکوئه

7/ بامبو: اگر می‌‌خواهید در قسمت‌‌های تاریک و کم نور آپارتمان هم گیاهی سبز داشته باشید بامبو بهترین گزینه است. گیاه بامبو یا همان لاکی بامبو هر ۲ الی ۴ هفته یک بار نیاز به تعویض آب دارد. اگر برگ‌‌های گیاه‌‌تان در حال زرد شدن است و یا رشد کندی دارد از کود‌‌های مایع مخصوص بامبو برای غذا دهی به آن استفاده کنید.

بامبو

8/ فیلودندرون: این گیاه به طرز شگفت انگیزی نیاز‌‌هایش را به شما می‌‌گوید! برگ‌‌های فیلودندرون‌‌تان زرد شده؟ گیاه در معرض آفتاب بیش از حد است. برگ‌‌ها کوچک مانده و رشد نمی‌‌کنند؟ گیاه به کود احتیاج دارد.

فیلندرون

9/ اسطوخودوس: نگهداری این گیاه در آپارتمان معمول نیست اما یک گلدان کوچک اسطوخودوس دنیایی از تازگی و رنگ را به خانه‌‌تان هدیه می‌‌دهد. این گیاه در نور زیاد رشد بهتری دارد.

اسطوخدوس

10/ بنفشه آفریقایی: این گل‌‌های کوچک طیف زیبایی از رنگ بنفش را به چشمان‌‌تان هدیه می‌‌دهند و یکی از معدود گیاه-هان گلداری هستند که به مراقبت بسیار کمی نیاز دارند. تنها مسئولیت شما در قبال بنفشه آفریقایی یک یا دو بار آبیاری در هفته است. مراقب باشید آب با برگ های مخملی بنفشه تماس پیدا نکند چون موجب بروز بیماری قارچی در گیاه می‌‌شود. نور غیر مستقیم بهترین نور برای این گیاه است.

بنفشه آفریقایی

11/ گیاه هوایی: این گیاهان آپارتمانی بسیار جالب هستند، زیرا نیاز بـه خاک ندارند. اگر دوست دارید، گیاهی نگه داری کنید کـه بـه گلدان و خاک و… نیاز ندارد، حتماً بـه سراغ گیاه هوایی بروید.

گیاه هوایی

12/ برگ انجیری: برگ انجیری برای آپارتمان‌هایي مناسب اسـت کـه متراژ پایینی دارند اما سقف‌شان بلند اسـت. رشد این گیاه بـه‌شکل عمودی اسـت و برگ‌هایي بلند و براق دارد. برگ انجیری بـه میزان متوسطی از نور نیاز دارد. آبیاری آن هم تنها زمانی انجام میشود کـه خاکش خشک بـه‌نظر برسد.

برگ انجیری

13/ برگ عبایی: برگ عبایی یکی از بادوام‌ترین گیاهان آپارتمانی اسـت. این گیاه زیبا در هرخاکی با کمترین میزان آب و نور، بـه زندگی سبزش ادامه می دهد. ضمن این کـه رنگ زیبای برگ‌هایش میتوانند جلوه‌اي فوق‌العاده بـه محیط منزل‌تان بدهند.

برگ عبایی

14/ پوتوس: پوتوس یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی اسـت. این گیاه پرطرفدار را میتوانید بـه‌طور عادی دریک گلدان بکارید یا دریک سبد بگذارید و آنرا از قلابی بیاویزید تا زیباتر جلوه کند. پوتوس بـه مقدار خاصی از نور و روشنایی نیاز ندارد و بـه‌خاطر ویژگی پاک‌سازی و تصفیه هوا مشهور اسـت.

پوتوس

15/ آگلونما: آگولنما کـه با نام گل‌ چینی همیشه‌‌سبز هم شناخته میشود بـه نور زیادی نیاز ندارد ودر مقابل نور غیرمستقیم خورشید بـه زیباترین حالت خود میرسد. اگر آپارتمان‌تان کم‌نور اسـت، آگولنما یکی از بهترین گزینه‌هایي اسـت کـه میتوانید انتخاب کنید.

آگلونما

16/ لیندا: گیاه لیندا یکی دیگر از بهترین گیاهان مقاوم است که به آن نخل دم اسبی نیز می‌گویند. برگ‌های این گیاه مقاوم، برای جلوگیری از هدر رفتن آب، سطح مقطع باریکی دارند و آب را در ساقه ضخیم خود ذخیره می‌کنند.

لیندا

17/ قاشقی: برگ قاشقی یکی دیگر از بهترین گیاهان مقاوم است و برای نگه‌داری آن اصلا به مشکل نمی‌خورید. این گل در خانه‌هایی که رو به آسمان و نور هم پنجره ندارند، دوام می‌آورد و هفته‌ای فقط یک بار به آبیاری نیاز دارد.

قاشقی

18/ یشم: یشم که به آن گیاه کراسولا درختی نیز گفته می‌شود، از دیگر گیاهان مقاوم است. یشم جزو بهترین گیاهان آپارتمانی با رشد سریع است و به سرعت از یک گیاه کوچک گلدانی، به گیاهی بالغ و بزرگ تبدیل شود. یشم به دلیل برگ‌های گوشتی خود می‌تواند آب را مدت زمان زیادی در خود نگهداری کرده و به آبیاری کمتری نیاز داشته باشد.

یشم

19/ پول چینی: از بهترین گیاهان مقاوم می‌توان به گیاه پول چینی اشاره کرد که علت نام‌گذاری آن، برگ‌های سکه مانند براقش است. گیاه پیله آ (peperomioides) یا گیاه پول چینی به دلیل داشتن شاخ و برگ جذاب سکه‌ای شکل و راحت بودن مراقبت از آن، از گیاهان خانگی محبوب است.

پول چینی

20/ آشوریا: این نوع کاکتوس یک گیاه کوهستانی است، محیط پرورشش باید خشک باشد و مطابق دیگر گیاهان این لیست، به آب کمی نیاز دارد. البته این گیاه را می توان در زمره گیاهان تزئینی نیز دسته بندی کرد، چرا که نحوه رشد برگ های آن با دیگر کاکتوس ها متفاوت است.

آشوریا

21/ گل چمن آبی: در فصل های گرم سال گل چمن آبی می تواند مهمان خانه های شما شود. با خیال راحت یم توانید این گل را در ظرف آب بگذارید و تا مدت ها آب ا را عوض نکنید. این گل ها هر دو هفته یک بار تکثیر می شوند. ظاهر این گل ها بسیار آرام بخش است و این ارامش را مدیوهن رنگ آبی خود هستند.

چمن آبی

22/ مریم گلی: شاید باورتان نشود که این گیاه با این اسم ظریف و لطیف بسیار در برابر کم آبی و نور خورشید زیاد مقاوم باشد. شکوفه های این گل در اواخر تابستان خودنمایی می کنند، این گیاه، گزینه بسیار خوبی برای جذب حشرات گرده افشان است.

مریم گلی

23/ کالاتیا: کالاتیا با برگ های رنگارنگش با قرار گرفتن در هر اتاقی آن جا را تبدیل به یک مکان دوست داشتنی می کند. در نور متوسط تا کم به خوبی رشد می کند و برای این که عملکرد بهتری داشته باشد نیاز به رطوبت ثابتی دارد. نام علمی گیاه سایه دوست کالاتیا (Calathea Triostar) می باشد. این گیاه را می توان در مکان هایی از منزل قرار داد که گیاهان دیگران دوست ندارند در آن جا بمانند.

کالاتیا

24/ عنکبوتی: گندمی یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی است که پرورش و نگه داری آن نیز بسیار ساده می باشد. این گیاهان در صورت بی توجهی و عدم رسیدگی دچار کمبود شده و جذابیت شان را از دست می دهند. هنگامی که به درستی از آن ها نگه داری شود برگ ها به سمت بالا و به صورت قوس مانند رشد خواهد کرد.

گندمی

25/ گیاه کم نوری که با نام علمی (Ficus Pumila) شناخته می شود. انجیر چسب یک گیاه خزنده با رشد کم و با شاخ و برگی سفت به رنگ سبز تیره می باشد. در زمان رشد با شاخه های متراکم به هر سطحی که برخورد کنند به آن می چسبند و ظاهر زیبا و فریبنده ای دارند. مراقب باشید انجیر چسب را بیش از حد آبیاری نکنید و قبل از هر آبیاری خاک به صورت کامل خشک شده باشد.

انجیر چسب

26/ کریپتانتوس بروملیادس: کریپتانتوس بروملیادس یک گیاه عالی برای پرورش در داخل منزل است. بیش تر گونه های این گیاه به راحتی داخل یک ظرف در سایه رشد می کنند. بروملیادس یک گیاه گرمسیری است اما شما می توانید آن را در هر جایی از خانه پرورش دهید. این گیاه می تواند حتی در نور مصنوعی نیز رشد کند.

کریپانتوس

27/ دراسنا پرچمی: گیاه زیبای خانگی که به راحتی می توانید آن را داخل خانه پرورش دهید. حدود 50 گونه از این گیاهان وجود دارد و برای پرورش دادن گیاه بسیار ساده ای است. هرس کردن و آبیاری برای این گیاه مهم است. دراسنا پرچمی سایه دوست و مقاوم به سایه است. آن را دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید و از آبیاری زیاد آن بپرهیزید.

دراسنا پرچمی

28/ فیتونیا: فیتونیا با برگ های جالب و رنگارنگ خود، در میان گیاهان خانگی بالا رونده ی کوچک به گیاهی محبوب تبدیل شده است. اگر چه نگهداری این گیاهان به دلیل این که آن ها رطوبت دائمی را دوست دارند در فضای عادی خانه ها راحت نیست.

فیتونیا

29/ سروپژیا: گیاه آویز آپارتمانی با برگ‌های قلبی زیبا، که جذابیت هر اتاق را دوچندان می‌کند. گیاه سروپژیا در سال‌های اخیر به دلیل زیبایی، داشتن برگ‌های کوچک قلبی شکل و رنگ جذاب، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. اگر این گیاه را از سقف آویزان کنید، جلوه خیره کننده‌ای به فضای شما می‌دهد.

سروپژیا

30/ زاموفیلیا: گیاهی جذاب و کم توقع و از گیاهان آپارتمانی مقاوم و ماندگار. زاموفیلیا یکی از گیاهان گرمسیری مناسب برای خانه شما است. این گیاه دارای برگ‌های جذابی به رنگ سبز تیره است. زاموفیلیا گیاهی محکم و ماندگار و از گل‌ های آپارتمانی کم نور است که به نگهداری کمی احتیاج دارد.

زاموفیلیا

31/ گاردنیا: گیاه آپارتمانی با گل های سفید معطر است. گاردنیا یکی از بهترین گزینه‌ها برای داخل آپارتمان است. این گیاه برگ‌های سبز تیره براق و گل‌های رز مانند سفید و زیبایی دارد. گل‌ها پس از باز شدن، به تدریج کرم و زرد رنگ می‌شوند.

گاردنیا

32/ ارکیده: ارکیده‌ها به دلیل داشتن شکوفه‌های رنگارنگ و غیر معمول خود، شبیه به مجسمه‌های کوچک و جذابی در دکوراسیون خانه هستند. برخی از آن‌ها بوی لطیف و مسحور کننده‌ای نیز دارند که بر محبوبیت شان می‌افزاید. مانند گونه Zygopetalum ‘Trozy Blue که بوی دلپذیری در ساعات اولیه روز در فضا پخش می‌کند.

ارکیده

33/ استفانوتیک: با برگ‌های سبز تیره و گل‌های سفید بسیار شبیه به گاردنیاست. این گیاه را می‌توانید به شکل قوسی زیبا و گلدار درآورید. گاردنیا رایحه‌ای معطر و قدرتمند، شبیه به گل یاس دارد.

استفانوتیک

34/ رعنا زیبا: از اسم این گل تعجب نکنید، اگر عکس را ببینید به یاد خواهید آورد که این گل را در جاهای زیادی دیده اید. معمولا دردیوارهای هر جایی که شکسته باشد این گل ها روییده اند. رعنا زیبا یا گل شاد، یک گل همیشه شاداب، مانند شکوفه بزرگ گل آفتابگردان است. گل‌های شاد، از خانواده گل‌های آفتابگردان، داوودی و گل مینا هستند.

رعنا زیبا

35/ آویشن: دلایل زیادی برای کاشت آویشن در باغ و باغچه خانه تان وجود دارد، اگر مقاوم بودن آن در برابر گرما و کم آبی را در نظر نگیریم، عطر بی نظر و جلوه منحصر به فردش را نمی توان منکر شد. در ضمن از آویشن در پخت اغلب غذاها می توانید استفاده کنید.

آویشن

36/ گل پامچال: گل پامچال علاوه بر زیبایی خاص و بی نظیری که به باغچه خانه شما می بخشد، می تواند شما را از خواص دارویی بسیار زیادش نیز بهره مند کند. هفته ای یک بار به آن آب بدهید اما خاکش را غنی کنید تا بتواند حسابی برور شود. گل پامچال برای حساسیت های پوستی بسیار مناسب است.

گل پامجال

37/ بومادران: این گیاه یکی از درمان های سنتی برای آفتاب سوختگی است. پس می توان نتیجه گرفت که تا چه اندازه می تواند در برابر آفتاب و نور آن مقاوم باشد. این گل زیبا با آن رنگ زر دوست داشتنی اش معمولا به صورت دسته ای رشد می کند. البته این گل خواص دارویی فراوان دیگری نیز دارد.

بومادران

38/ بگونیا (Begonias): این گیاه تماشایی در انواع اندازه، شکل و رنگ وجود دارد. بگونیا سریع رشد میکند اما در صورتی که خیلی بلند و کم برگ شد، یک یا دو ساقه آن را بکنید و در گلدان دیگری بکارید تا هم گیاه اولیه خوب رشد کند و هم گیاه جدیدی داشته باشید.

بگونیا

39/ دم موشی: این گیاه دارای گل های بسیار زیبا و خیره کننده است، اما برای به رشد رسیدن این گل ها باید آفتاب کامل وجود داشته باشد. از همین جا می توان نتیجه گرفت که این گل به گرما و خشکی مقاوم است و می توان روی آن ها حساب کرد. این گل با اغلب خاک ها سازگاری دارد، اما برای رشد بهتر به خاک زهکشی شده و غنی شده با مواد آلی نیاز دارد.

دم موشی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *