ساکولنت

معروف ترین انواع ساکولنت

ساکولنت (succulent) به هر گیاهی که دارای اندام های گوشتی، سفت و ذخیره کننده  آب است، اطلاق می گردد. ساکولنت ها آب را در برگها، ساقه ها و ریشه های خود ذخیره می کنند. این گیاهان خود را با شرایط آب و هوایی خشک و لم یزرع در سرتاسر جهان، از آفریقا تا صحرای آمریکا، وفق داده اند و همین سازگاری باعث شده که بتوانیم انواع ساکولنت گوشتی را که دارای برگهای پهن، گلهای سفت و برگهای اشکی یا ستونی هستند در منزل پرورش دهیم. در ادامه به معرفی معروف ترین ساکولنت ها می پردازیم:

 

1/ سمپرویوم: ساکولنت‌های سمپرویوم همگی شکل گل رز هستند و در رنگ‌های مختلفی وجود دارند. این ساکولنت‌ها نسبت به سرما مقاومند و می‌توانیم لقب (گیاهان همیشه زنده) را به این نوع ساکولنت‌ها بدهیم. معروف‌ترین گونه‌های خانواده ساکولنت سمپرویوم عبارتند از:

سمپرویوم لب ماتیکی با نام علمی Sempervivum tectorum

سمپرویوم لب ماتیکی

سمپرویوم ساق‌عروس با نام علمی Sempervivum montanum

سمپرویوم ساق‌عروس

سمپرویوم عنکبوتی با نام علمی Sempervivum arachnoideum

سمپرویوم عنکبوتی

2/ سدوم: این ساکولنت‌ها شکل و اندازه‌ی بسیار متنوعی دارند و اندازه‌ی‌ آن‌ها از چند‌سانتی‌متر تا یک متر متفاوت است. سدوم‌ها از گونه‌ی کراسولا هستند که گیاه کراسولای معروف هم جزوی از آن است. این گیاهان هم به نور زیاد و آب کم نیاز دارند. رایج‌ترین گونه‌های ساکولنت سدوم

سدوم دم اسبی با نام علمی Sedum morganianum

سدوم دم اسبی

سدوم شکلاتی با نام علمی Sedum rubrotinctum

سدوم شکلاتی

سدوم شکوفه‌ای با نام علمی Sedum spp. هستند.

سدوم شکوفه‌ای

3/ هاورتیا: خانواده‌ی هاورتیا گونه‌ای از ساکولنت‌های با اندازه‌ی کوچک هستند که بومی آفریقای جنوبی‌اند.این گیاهان نور زیاد و آب کم لازم دارند. گونه‌ی هاورتیا برخلاف اندازه‌ی کوچک‌شان انواع بسیار گوناگونی دارند. معروف‌ترین گونه‌های آن

هاورتیا گورخری با نام علمی zebra haworthia

هاورتیا گورخری

هاورتیا شیشه‌ای با نام علمی Haworthia cooperi

هاورتیا شیشه‌ای

هاورتیا اسپایدر یا عنکبوتی با نام علمی Haworthia limifolia هستند.

هاورتیا اسپایدر

4/ آئونیوم: گل آئونیوم که به ناز بشقابی یا گل بشقابی هم شناخته می شود، دارای ۳۵ گونه از گیاهان همیشه سبز که بسیاری از واریته ها ساقه ندارند و یا ساقه کوتاهی دارند برخی واریته ها با بزرگ شدن و رشد گیاه و ریزش برگهای پایین ساقه ارتفاع می ‌یابد. ساقه کرم مایل به قهوه ‌ای است رنگ برگسار متنوع است و از سبز کم رنگ تا بنفش تیره که گاه مشکی به نظر می ‌رسد. در شرایط مناسب این گیاه گل هم تولید می ‌کند. از انواع آئونیوم ها می توان

آئونیوم کیوی kiwi aeonium

آئونیوم کیوی

آئونیوم بشقابی  Aeonium arboreum Zwartkop

آئونیوم بشقابی

آئونیوم ابلق Aeonium arboreum را نام برد.

آئونیوم ابلق

5/ آشوریا: آشوریا جز ساکولنت ها و از خانواده کراسولاسه می باشد. نگهداری آسان و مقاومت بالایی نسبت به نوسانات محیطی دارد. این ساکولنت آشوریا بیش از دویست نوع گونه با رنگ و شکل مختلف در طبیعت دارد. از انواع اچوریا می توان

اچوریا مروارید نورنبرگ (Echeveria Perle von Nurnberg)

اچوریا مروارید

اچوریا نقاشی شده (Echeveria nodulosa)

اچوریا نقاشی شده

اچوریا شاهزاده سیاه

اچوریا شاهزاده سیاه

اچوریا پرنده (درهم برهم!) (Echeveria topsy turvy)

اچوریا پرنده

اچوریا تیپی (Tippy)

اچوریا تیپی

اچوریا گلوله برفی مکزیکی (Echeveria Mexican Snowball)

اچوریا گلوله برفی مکزیکی

اچوریا دوریس تیلور (Echeveria Doris Taylor)

اچوریا دوریس تیلور

اچوریا نئون شکن (Echeveria Neon Breakers)

اچوریا نئون شکن

6/ سنکیو (Senecio): برخلاف بقیه انواع ساکولنت ها اعضای این جنس تفاوت هایس بسیاری از نظر اندازه و شکل ظارهری با یکدیگر دارند. این ساکولنت ها از انواع کوچک، گیاهان راست قامت تا گیاهان بلند و رونده را شامل می‌شوند. یکی از ویژگی هایی مکه در بین اعضای جنس سنکیو مشترک است نحوه شکوفا شدن گل های آن ها می‌باشد. البته گل های سنکیو معمولا بهع دلیل اندازه کوچکشان نادیده گرفته می‌شوند.

سنکیو

7/ کوتیلدون (Cotyledons): بیشتر انواع کوتیلدون ها سمی هستند پس باید برای مراقب از آن ها احتیاط کرد. این ساکولنت ها هم مثل بقیه اعضای خانواده شان نیازمند نور زیاد، هوای گرم و خاک خشک هستند. برخلاف بقیه ساکولنت ها کوتیلدون ها می‌توانند بسیار بزرگ و مرتفع شوند. این ساکولنت های بزرگ را هم به منزل و هم باغچه جلوه ای خاص می‌بخشند.

کوتیلدون

8/ آگاو (Agave): ساکولنت های آگاو از نظر اندازه گیاهان بسیار بزرگی هستند. در انتهای برگ این ساکولنت ها برجستگی های خارمانندی دیده می‌شود. برگ ها به فرم رزت (رز مانند) رشد می‌کنند البته تشخیص فرم آن ها در نگاه اول ممکن است مشکل باشد.بعضی از انواع آگاو در طبیعت تا 6 متر هم ارتفاع می‌گیرند. ساکولنت های آگاو معمولا بعد از تولید دانه از بین می‌روند.

آگاو

9/ دلوسپرما: این گیاه همچنین به عنوان یخ شیرین نیز شناخته می‌شوند، دارای برگ‌های کوچک لوله‌ای کبود رنگ بوده و در طول تابستان و پاییز ، گل های صورتی و سرخابی زیبایی تولید می‌کند.

دلوسپرما

10/ کالانکوئه (Kalanchoe): یکی از دلالیل محبویت کالانکوئه داشتن گل های ریز بسیار زیبا و در رنگ های متنوع است. همین ویژگی باعث شده که کالانکوئه در گل آرایی یک گیاه پر استفاده باشد. در صورت فراهم کردن شرایط مناسب حتی می‌تواند کالانکوئه را در فصل زمستان وادار به گلدهی کرد. حواستان به آبیاری کالانکوئه باشد چرا که آن ها هم مانند بقیه ساکولنت ها به آبیاری زیاد حساسند.

کالانکوئه

11/ سانسوریا: سانسوریا که همچنین به عنوان “گیاه مار” یا “زبان مادر شوهر” هم شناخته می شود، یک ساکولنت بسیار کم نظیر است که حتی در گوشه های تاریک خانه نیز رشد می کند. این گیاه دارای برگهای سفت و سبز تیره با نوار حاشیه به رنگ سبز یا زرد است.

سانسوریا

12/ آلوئه ورا: آلوئه ورا یک گیاه مقاوم با خاصیت بسیار زیاد است. در برابر خشکی و کم آبی بسیار با دوام است. هر چند که در نور کامل بهترین رشد را دارد. اما اگر در مکان کم نوری هم قرار داده شود به زندگی خود ادامه می دهد. از قرار دادن این گیاه در برابر آفتاب ظهر تابستان خودداری کنید.

آلوئه ورا

13/ کاکتوس استخوان ماهی Fishbone: برگ‌های آویزان و زیگزاگی گیاه Epiphyllum anguliger ظاهر بسیار زیبایی به آن می بخشند و گل‌های فوق‌العاده زیبا و ارکیده مانند این گیاه که گاهی ظاهر می‌شوند، زیبایی آن را دو چندان می‌کنند. بر خلاف ساکولنت‌های دیگر، کاکتوس‌های استخوان ماهی Fishbone به محیط مرطوب علاقه دارند و تابش جزئی نور خورشید یا نور فیلترشده هم برای رشدشان کفایت می‌کند.

کاکتوس استخوان ماهی

14/ ساکولنت سنگ ماه (Moonstone): حتی اگر نام زیبای این ساکولنت جذبتان نمی‌کند پس این گیاهان را به خاطر برگ‌های کروی و سبز آبی عجیب و زیبایشان به مجموعه ساکولنت‌هایتان اضافه کنید. از آنجایی که Pachyphytum overferum از طریق ذخیره آب در برگ‌هایش به خوبی با شرایط خشک سازگار شده بنابراین به آبیاری کمتری نیاز دارد.

ساکولنت سنگ ماه

15/ ساکولنت رشته دکمه‌ای (String of Buttons): گیاه Crassula perforata که به عنوان تاک گردنبند هم شناخته می‌شود خویشاوندی از گیاه ابرون است و مراقبت از آن هم به همان اندازه آسان است. این گیاهان نیم متری به طور وسیعی رشد می‌کنند و در حاشیه یک باغچه مینیاتوری در گلدان ظاهری زیبا خواهند داشت.

ساکولنت رشته دکمه‌ای

16/ ساکولنت انگشت نوزاد (Baby Toes): بهتر است این گیاه کوچک که نام علمی‌اش Frithia pulchra است را در نقطه‌ای در پشت پنجره قرار دهید تا همه بتوانند از نزدیک برگ‌های لوله‌ای غیرمعمول آن را ببینند. باید به آبیاری این گیاهان توجه ویژه‌ای داشته باشید زیرا آنها آبیاری منظم را دوست دارند اما برای جلوگیری از ایجاد پوسیدگی، باید بگذارید خاک گلدان خشک شود.

ساکولنت انگشت نوزاد

17/ کراسولا: یکی دیگر از معروف ترین انواع ساکولنت مخملی کراسولا است. این ساکولنت به دلیل نگهداری آسان هم مناسب داخل منزل و هم مناسب بالکن و فضای آزاد است. تکثیر و هرس کراسولا برای رسیدن به فرم دلخواه به راحتی انجام می‌شود  که یکی دیگر از مزیت های آن است. کراسولا برگ های گوشتی و ساقه های ضخیم دارد که با قرار دادن در آب به راحتی ریشه دار می‌شوند. انواع آن عبارتند از:

کراسولا بادامی (pachyphytum compactum)   

کراسولا بادامی

کراسولا ماسکوسا (crassula muscosa)

کراسولا ماسکوسا

کراسولا اواتا (crassula ovata)

کراسولا اواتا

18/ دروسانتموم: این گیاه یکی از بزرگترین ساکولنت ها در لیست ما است که می‌تواند تا 60 سانتی‌متر رشد کند و دارای برگ‌های کوچک براق است. گل‌های زرد، قرمز و نارنجی رنگی تولید می‌کند که فقط در بعدازظهر روزهای گرم باز می‌شوند.

دروسانتموم

19/ افوربیا میلی: این ساکولنت نیز می‌تواند حدود 45 سانتی‌متر عرض داشته باشد. دارای برگ‌های سبز روشن و صاف است که با بلوغ گیاه خاکستری می‌شوند.

افوربیا میلی

20/ هیلوتلفیوم: این ساکولنت دارای شاخه‌های موازی از نقطه مرکزی و برگ‌های سبز آبی یا نقره ای است. خوشه‌های صورتی روشن به سبک ستاره در میان برگ‌های مارپیچ از دلایل جذابیت این گیاه زیبا است.

هیلوتلفیوم

21/ فوکاریا: این ساکولنت کوچک با نام دندان ببر نیز مشهور است و دارای لایه‌هایی از برگ‌های سبز با دندانه‌هایی در طرفین است. برگ‌های آن تقریبا 3 سانتی‌متر عرض و در حدود 5 سانتی‌متر طول دارند. خارهای کوچک روی گیاه ساکولنت فورکاریا باعث شده تا گاهی به آن کاکتوس گوشتی و کاکتوس برگدار نیز بگویند.

فوکاریا

22/ گاستریا: در بین انواع ساکولنت با اسم و عکس قسمت دوم از این مطلب دو قسمتی، نوبت به ساکولنت زیبای گاستریا می‌رسد که دارای برآمدگی‌هایی در برگ‌ها است که شبیه به زگیل به نظر می‌رسند و از دلایل نامگذاری کاکتوس گوشتی و کاکتوس برگدار به آن هاست.

گاستریا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *