پوسیدگی ریشه گیاهان

پوسیدگی ریشه:
قارچهای خاکزی همچون : پیتیوم ، فوزاریوم ، فیتوفتورا، رایزوکتونیا و…غالبا عوامل پوسیدگی ریشه درگیاهان می باشند. پوسیدگی ریشه معمولا با شرایط بد زیستی مانند خاک سنگین ، که یا اکسیژن نداشته و یا خروجی برای آب اضافی (زهکش) ندارد ، همراه است . نشانه های اولیه بیماری شامل : کند شدن رشد و زردی و ریزش برگها می باشد که دردید نخست گویای اختلال درکار ریشه و جذب آب و مواد غذایی می باشد . در موارد شدید ، پژمردگی دائم وخزان برگ ایجاد شده ودرصورت عدم عملیات کنترلی گیاه می میرد . دربررسی ظاهری ریشه های مبتلا، علائم تغییر رنگ پوست ولهیدگی بافت ونیز درپاره ای عوامل ، بوی نامطبوع مشخص می باشد .
پوسیدگی طوقه یا ساقه :
طوقه گیاه ، ناحیه ای است که ریشه به تنه وساقه متصل شده ودرواقع بخشی ازتنه بوده که باید بیرون خاک باشد، چراکه برخلاف ریشه تحمل رطوبت بالا را ندارد. تجمع آب پای طوقه ، عامل توقف مبادله گازی آوندهای آبکش ودرنتیجه مرگ این آوندها ودرادامه حمله ی عوامل بیماری زا خواهد بود. نشانه بیماری پوسیدگی طوقه نیز همچون ریشه تغییر رنگ ساقه به قهوه ای است . دراین بیماری ودرمراحل توسعه عامل قارچی ، در واقع چندان کاری برای درمان گیاه نمی توان انجام دادوتوصیه کارشناسان ، ممانعت از ایجاد این بیماری واتخاذ تدابیر پیشگیرانه ، برای درختان شهری می باشد.در فضای سبز شهری ، متاسفانه در برخی پروژه های بازپیرایی وایجاد باغچه و… گاها زیرخاک شدن طوقه درختان راشاهد می باشیم که خودعامل ضعف درخت ودرنهایت مرگ آن خواهد بود.


علائم ظاهری گیاهان در بیماری های پوسیدگی طوقه وریشه :
علائم پوسیدگی ریشه و طوقه در گیاهان مختلف کم و بیش شبیه به هم است بطوریکه غالباً قارچ موجب پوسیدگی ریشه های فرعی و اصلی شده و موجب ایجاد لکه های آب سوخته روی طوقه می شود که این لکه ها بتدریج قهوه ای تا سیاه شده و ممکن است دور تا دور طوقه را فرا بگیرد و گیاه را از پای اندازد. ترشح صمغ از نواحی طوقه نیزازجمله علائم ظاهری می باشد ، این صمغ درابتدا آبکی و شفاف بوده و سپس خشک می شود.در اثر آلودگی به بیماری شانکر فیتو فتورایی، به تدریج قدرت رویشی درخت و همچنین رشد شاخه های باریک و سرشاخه ها کاسته شده و درخت ظاهری ضعیف و پژمرده به خود می گیرد.ترک وترکیدگی پوست در ناحیه ی طوقه واسفنجی و مرطوب شدن بافت آ ن نیز از علائم دیگری است که می توان به آن اشاره نمود. رویش قارچ هایی به اصطلاح سم اسبی ، بروی تنه وشاخه ها نیز خبر ازآلودگی گیاه به این بیماری ها خواهد داد.
مرگ تاج وسبز خشکی وخزان برگ ها درتابستان نیز از جمله دیگر علائم ظاهری برای فعالیت این بیماری می باشد که می بایست سریعا بررسی وجهت مبارزه تصمیم گیری شود.

روش مبارزه

ریشه‌های قارچ گرفته را با الکل شست شو دهید. ممکن است مجبور شوید قسمت‌هایی از ریشه را جدا کرده و دور بیاندازید. یک گلدان جدید و نو تهیه کنید. حتما خاک گلدان را تعویض کنید.

از زهکشی گلدان اطمینان حاصل کنید تا هنگام آبیاری آب به طور کامل از گلدان خارج شود.

از سم ردومیل ام زد به نسبت ۲۵۰ گرم در ۱۰۰ لیتر آب استفاده کنید.

آبدهی گیاه را کمتر کنید و بعد از یکماه کود دهی رو شروع کنید.

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *