آفت کش طبیعی

آفت کش های طبیعی

استفاده از آفت کش های شیمیایی سرطان زا بوده و به دلیل ایجاد آلودگی محیطی توصیه نمی شود لذا به جای استفاده از آفت کش های شیمیایی، می توان از ترکیبات طبیعی برای از بین بردن آفات استفاده نمود. استفاده از آفت کش های طبیعی نه تنها مضر نمی باشد بلکه به صرفه نیز است و شما می توانید در خانه آفت کش‎ مورد نیازتان را تهیه کرده و به این ترتیب، در وقت و هزینه هایتان صرفه جویی کنید.

خطر استفاده از آفت کش های شیمیایی

زمانی که با هر حشره ای که به خانه گل ها و گیاهان شما حمله کرده است، رو به رو میشوید، قطعا اولین راه حل استفاده از آفت کش ها خواهد بود اگرچه استفاده از آنها بهترین جایگزین نخواهد بود، به دلیل اینکه میتواند عواقب جدی برای سلامتی داشته باشد. سازمان ملی بهداشت جهانی، گزارش کرده است که قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص، حتی در مقادیر کم میتواند به شدت به سلامتی آسیب برساند، آمار منتشر شده، توسط این سازمان، شرح میدهد که در سال 2002، با توجه به مسمویت از مصرف آفت کش ها مرگ و میر ها به 186 هزار نفر رسیده است. همچنین مسمومیت، میتواند از طریق خوردن غذا و یا نوشیدن آب آلوده هم به وجود بیاید. به همین دلیل است که بسیاری از مردم سبزیجات ارگانیک را انتخاب میکنند حتی اگر آفت ها بر روی محصولات آنها تاثیر بگذارند.

خطر استفاه از آفت کش های شیمیایی

انواع آفت کش های طبیعی:

1- روغن مایع برای رفع تخم حشراتی مانند شپشک ها و شته ها: یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با یک فنجان روغن پخت و پز مخلوط کرده و سپس دو قاشق چایخوری از آن را به یک فنجان آب افزوده و ترکیب را به درون یک آب پاش ریخته و روی گیاهتان اسپری کنید. هم چنین می توانید 1 فنجان روغن گیاهی را با 1 قاشق غذاخوری صابون مخلوط کرده و سپس به 1 پیمانه آب، 2 قاشق چای خوری از مخلوط را افزوده ومحلول به دست آمده را روی گیاهتان اسپری کنید. محلول فوق نباید به خاک نفوذ کرده و به ریشه گیاهتان برسد.

روغن

2- روغن چریش یا نیم: برای از بین بردن حشرات بالغ، لارو و تخم که روی برگ و سایر قسمتهای گیاهی تغذیه می کنند و از بین بردن آلودگی های قارچی در گیاهان دو قاشق چایخوری روغن چریش را با 1 قاشق چایخوری مایع ظرفشویی مایع و 1 پیمانه آب مخلوط کنید و آن را روی تمام قسمتهای گیاه اسپری کنید.

روغن چریش

3- روغن اکالیپتوس برای آفات بالدار و زنبور ها: روی آفات گیاهتان چند قطره روغن اکالیپتوس را بچکانید تا آنها را فراری دهید.

روغن اکالیپتوس

4- گشنیز: شما باید این گیاه را به مدت 10دقیقه بجوشانید و این مخلوط را بر روی گیاه اسپری کنید.

گیاه گیشنیز

5- پوست تخم مرغ برای حلزون ها و سوسک ها: پوست تخم مرغ ها را خشک و سپس خرد و پودر کنید و پودر پوسته تخم مرغ را روی پایه گیاه بپاشید.

پوست تخم مرغ

6- فلفل برای آفات گیاهان: 6 عدد فلفل تند را با 2 فنجان آب مخلوط نمایید و مواد را به مدت 1 الی 2 دقیقه، با سرعت بالا مخلوط کنید. سپس این مخلوط را در ظرفی ریخته و بگذارید یک شب بماند. بعد از این مدت مایع را صاف کرده و مایع صاف شده را با یک لیتر آبمخلوط کنید و مخلوط را به تمام گیاه اسپری کنید. چند قطره صابون مایع و 1 قاشق غذاخوری پودر فلفل قرمز با 1 پیمانه آب مخلوط کنید و این مخلوط را روی برگ گیاهانتان اسپری کنید.

فلفل

7- سیر برای انواع حشرات و آفات خاک زی: چند حبه سیر را پوست بگیرید و داخل خاک گلدان قرار دهید تا بوی آزاد شده از سیر حشرات را دور کند. یک سیر را همراه با دو لیوان آب له کنید و این مخلوط را به مدت 24 ساعت بگذارید تا بماند، سپس روی گیاهتان اسپری کنید. یک حبه سیر و یک پیاز متوسط را خرد کنید و روی آنها یک لیتر آب ریخته و بگذارید یک ساعت بماند، سپس به مخلوط فوق 1 قاشق چای خوری فلفل قرمز و 1 قاشق غذا خوری صابون مایع افزوده و سپس روی گیاهتان اسپری کنید. این سم ارگانیک تا یک هفته در یخچال سالم می ماند. نصف فنجان سیر یا پیاز را با نصف فنجان فلفل تند در مخلوط کن بریزید تا سپس به ترکیب دو فنجان آب گرم افزوده و در یک ظرف شیشه ای یا پلاستیکی بریزید و به مدت 24 ساعت در یک مکان آفتابی قرار دهید. بعد از این مدت مخلوط را صاف کرده و آب به دست آمده را هر 4 یا 5 روز یکبار استفاده کنید.

سیر

8- اسطوخودوس برای دفع مورچه ها: شما میتوانید با تزریق 300گرم از برگ تازه اسطوخودوس و یک لیتر آب، مورچه ها را دفع کنید باید این آماده سازی را قبل از اسپری کردن، خنک کنید تا تاثیر آن بیشتر طول بکشد.

اسطوخدوس

9- شکر برای از بین بردن سوسک ها: در یک یا چند ظرف قسمت های مساوی از شکر که سوسک ها را جذب میکند و بی کربنات که آنها را میکشد را باهم مخلوط کنید و سپس همچنین مقدار کمی آب به آن اضافه کنید، سپس این ظرف هارا در محل هایی از خانه خود که سوسک ها بیشتر ظاهر میشوند قرار دهید.

شکر

10- آب گوجه فرنگی برای کنترل شته ها و دیگر حشرات: دو فنجان برگ و ساقه گیاه گوجه فرنگی را خرد کنید و دو فنجان آب را به آن افزوده وبه مدت 2 دقیقه مخلوط کنید. سپس این مخلوط را بگذارید 1 روز بماند و پس از یک روز، صاف کنید و مایع صاف شده را به 1 لیتر آب اضافه کنید.

آب گوجه فرنگی

11- پرتقال برای آفاتی مثل حلزون ها، شته ها، قارچ ها: در یک ظرف شیشه ای پوست پرتقال را بریزید و 2 فنجان آب جوش به آن اضافه کنید و بگذارید محلول به مدت 24 ساعت در یک محل گرم بماند، سپس محلول را صاف کرده و پوست ها را جدا کنید و دور بریزید و آب حاصل را برای از بین بردن قارچها استفاده کنید. 30 گرم روغن پرتقال و 4 لیتر آب و سه قاشق چای خوری صابون مایع را مخلوط کنید و برای از بین بردن آفات روی گیاه اسپری کنید.

پرتقال

12- آب تنباکو برای آفات گیاهان: 2 لیتر آب را با یک فنجان تنباکو مخلوط کنید و آن را به مدت 24 ساعت در یک مکان آفتابی یا در یک مکان گرم قرار دهید. سه قاشق غذاخوری صابون ظرفشویی مایع را به این ترکیب اضافه کنید و آن را مخلوط کنید و روی قسمت های آلوده گیاه، اسپری کنید.

آب تنباکو

13- نمک برای از بین بردن کنه عنکبوتی: یک قاشق غذاخوری نمک را با 2 لیتر آب مخلوط کنید و محلول به دست آمده را بر روی گیاه خود اسپری کنید.

نمک

14- الکل برای دور شدن حشرات از روی گیاهان: 1 فنجان الکلِ 70 درصد را با یک لیتر آب مخلوط کنید و محلول به دست آمده را روی گیاهان اسپری کنید.

الکل

15- آویشن، آفت کش گیاهی برای پوست: ده قطره روغن آویشن، 20 قطره روغن گیاه پونه و مقداری روغن زیتون را با کرم ضد آفتاب خود مخلوط نمایید و روی بدن بمالید.

آویشن

16- بی کربنات سدیم برای از بین بردن موش ها: سدیم بی کربنات را با آرد و شکر ترکیب کنید؛ شکر، باید مقدارش بیشتر از دیگر ترکیبات، (تقریباً 50%بیشتر)باشد. این آماده سازی را، درون ظرف کوچکی قرار دهید تاجوندگان بتوانند از آن تغذیه کنند پس از مصرف آنها به دلیل گازهایی که دی اکسید کربن در هنگام تماس با اسید معده ایجاد میکنند، میمیرند.

بی کربنات سدیم

17- روغن کرچک برای دفع کردن حشرات از بدن: 90میلی لیتر قیر کاج ، 60 میلی لیتر روغن کرچک و 30 میلی لیتر روغن گیاه پونه را روی آتش ملایم بجوشانید تا به خمیری چسبنده تبدیل گردد و پس از خنک شدن آن را روی بدن خود بمالید.

روغن کرچک

18- گل داوودی برای شته ها و شپشک ها: یک لیتر (4 فنجان) آب را با حدود 100 گرم یا نصف فنجان گل داوودی خشک شده مخلوط کنید و 20 دقیقه بجوشانید. سپس مخلوط را از یک صافی عبور دهید و آب به دست آمده را روی گیاه اسپری کنید.

گل داوودی

19- ماءالشعیر برای جدا کردن آفاتی مانند حلزون و لیسه: مقداری ماءالشعیر را کنار گل و گیاه آپارتمانی خود بریزید تا آفاتی مانند حلزون و لیسه را جذب کرده و از خاک جدا کنید.

ماءالشعیر

20- دارچین برای از بین بردن قارچ ها: در آب گرم کمی دارچین ریخته، هم بزنید و بگذارید یک شب بماند. سپس محلول آماده شده را از صافی عبور داده و به برگ و ساقه های گیاهان بیمار بپاشید.

دارچین

21- شیر برای پیشگیری و مبارزه با سفیدک پودری: شیر را با آب (به نسبتِ:1 قسمت شیر + 2 تا 3 قسمت آب) مخلوط کنید و ترکیب را 10 تا 14 روز یک بار، بر روی برگ های گیاه اسپری کنید.

شیر

22- جوش شیرین برای از بین بردن قارچ ها: دریک لیتر آب 3قاشق غذا خوری جوش شیرین، 1 قاشق غذاخوری وایتکس و 1 قاشق چایخوری مایع شوینده بریزید و مخلوط کنید و سپس ترکیب فوق را روی گیاه خود اسپری کنید.

جوش شیرین

23- سنبل هندی برای دفع پشه ها از پوست بدن و خانه: 280گرم روغن سنبل هندی را با 85 گرم آب مقطر در یک بطری اسپری مخلوط کنید. از روغن خالص و طبیعی روغن سنبل هندی استفاده کنید، این روغن حاوی مواد شیمیایی است که پشه ها را دفع می کند کافیست این مخلوط را روی پوست بدن یا هرگوشه از خانه تان اسپری کنید.

سنبل هندی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *