تکثیر ساکولنت ها از طریق برگ

ساکولنت ها یکی از گیاهان محبوبی به شمار می روند که در اکثر خانه ها پیدا می شود. شاید شما علاقه به تکثیر این گیاه داشته باشید. تکثیر ساکولنت ها جهت جلوگیری از رشد قدی و بیش از حد ساکولنت ها حائز اهمیت است که این رشد بی رویه برای برخی از افراد لذت بخش نیست.  با ما همراه باشید تا روش تکثیر این نوع گیاهان را بیاموزید و بتوانید کلکسیونی از ساکولنت های خاص و جذاب داشته باشید.

در بسیاری از ساکولنت ها رشد قدی همراه با ریزش برگ های پایینی است در نتیجه شما می توانید به جای اینکه اجازه بدهید برگ ها از بین بروند از آنها جهت ایجاد گیاهی جدید استفاده کنید. در نتیجه مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

تکثیر از طریق قلمه برگ:

یکی از ساده ترین روش ها برای تکثیر ساکولنت استفاده از برگ است. با ما همراه باشید تا چگونگی این تکثیر را فرابگیرید.

مرحله اول

جدا نمودن برگ ها از گیاه مادری به عنوان قلمه برگ

پس از آنکه تصمیم به تکثیر ساکیولنت خود گرفتید . باید یک کاتر یا چاقوی تمیز تهیه کنید و سپس آن را با الکل ضدعفونی کنید تا گیاه مادری به دلیل الودگی ابزار شما دچار مشکل نگردد. سپس از قسمت پایینی شروع به جدا کردن برگ ها کنید. توجه داشته باشید که برگ ها به صورت کامل از ساقه جدا شوند و هیچ قسمتی از برگ بر روی ساقه باقی نماند. یکی از روش هایی که برای جدا کردن برگ ها می توانید استفاده کنید بدین صورت است که برگ را محکم نگه دارید و به طرفین حرکت دهید تا به صورت کامل جدا شود . اگه پایه برگ به ساقه متصل باشد احتمال ریشه زدن برگ شما به شدت کاهش می یابد. برای افزایش ریشه زایی در برگ ها می توانید از هورمون های ریشه زا استفاده کنید.

مرحله دوم

خشک شدن و پینه بستن انتهای برگ

پس از آنکه برگ هایتان را جدا کردید آنها را در ظرفی قرار دهید و سپس به جایی نسبتا تاریک منتقل کنید تا انتها برگ ها بسته شود . به اصطلاح در انتهای برگ ها پینه بسته شود. این روند ممکن است چند روز طول بکشد. برای اطمینان از درستی کار اجازه بدهید برگ ها 3 روز در مکانی که نور نسبتا کمی دارد باقی بمانند.

مرحله سوم

آماده سازی گلدان و خاک برای قلمه برگ

برای تکثیر ساکولنت باید از خاک های سبک استفاده کنید . می توانید از فروشنده ها بخواهید که به شما خاک سبک مخلوط بدهند یا خودتان آن را تهیه کنید. اگر خودتان قصد تهیه خاک مناسب را دارید باید بدانید که نیازمند خاکی با تهویه مناسب هستید . بدین منظور سعی کنید بیشتر خاک را کوکوپیت و ماسه بادی تشکیل بدهد . خاک های مخلوط معمولا از پرلیت ، کوکو پیت و پیت ماس تشکیل شده اند. بهترین ترکیب برای خاک ساکولنت شما 60 درصد ماسه بادی ، 20 تا 40 درصد خاک باغچه یا خاک برگ ، مقداری پرلیت به عنوان تأمین کننده عناصر  می باشد.

برای گلدان هم بهتر است از گلدان رسی استفاده کنید و گلدان شما حتما باید در انتهای خود چند سوراخ برای تهویه و خروج آب داشته باشد . به اصطلاح خاک شما باید زهکشی مناسبی داشته باشد.

 نگهداری قلمه برگ :

نور :

نور مستقیم و آفتاب شدید باعث از بین رفتن گیاه شما می شود در نتیجه بهتر است که شما گلدان خود را در مکانی بگذارید که سایه روشن یا نیمه آفتاب باشد. مکان سایه روشن ، مکانی است که نور به اندازه کافی داشته باشد اما در معرض آفتاب مستقیم قرار نگرفته باشد. فقدان نور باعث عدم رشد گیاه شما خواهد شد. برگ های شما حداقل 8 ساعت در روز نیاز به نور خواهند داشت

دما :

شما باید گلدان را در محلی قرار بدهید که دمای متعادلی داشته باشد. دمای بالا و پایین هر دو باعث کاهش عملکرد خواهند شد.

آبیاری :

برای آبیاری برگ ها  میتوانید سر یک بطری را سوراخ کنید و به صورت پاششی آبیاری را انجام بدهید . تا حد امکان سعی کنید که برگ ها خیس نشوند. شما می توانید از آبپاش های کوچک نیز بدین منظور استفاده کنید. علاوه بر این روش شما می توانید آبیاری را از زیر گلدان انجام بدهید. بدین منظور باید زیر گلدانی را از آب پر کنید و اجازه بدهید خاک خود میزان آب مورد نیاز خود را بالا بکشد. سطح خاک شما باید مرطوب باشد . پس در روز حتما چند بار سطح آب را چک کنید و در صورت لزوم آبیاری را بیش از یک بار در روز انجام بدهید.

نکته : کلر موجود در آب آشامیدنی باعث ایجاد مشکلاتی برای ریشه زایی از جمله کلروز آهن می شود در نتیجه شما باید آب را بجوشانید و از آب مقطر به عنوان منبع آبی استفاده کنید تا برای ریشه زایی گیاه مشکلی ایجاد نشود.

انتقال :

بعد از 3  هفته برگ ها شروع به جوانی زنی می کنند و بعد از 6 هفته شما ناظر رشد گیاهی جدید خواهید بود. حالا نوبت انتقال گیاه به گلدانی جدید است . در این مرحله شما باید گیاهان تازه متولد شده را به تدریج به مکانی پر نور منتقل کنید. توجه داشته باشید که تغییر ناگهانی به گیاه شما آسیب جدی وارد خواهد کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *