نگهداری از گیاهان در تابستان

نگهداری گیاهان آپارتمانی در فصل تابستان

حالا که تابستان از راه رسیده و هوا هم حسابی گرم شده، باید به فکر گل‌ها و گیاهان‌مان باشیم تا در این فصل حساس، سرحال و قبراق باشند. حتما می‌دانید که همین فصل تابستان، فصل رشد گیاهان است؛ پس آنها نیاز به توجه بیشتری دارند.‌ این صفحه یک راهنمای نگهداری گل و گیاه در تابستان  است.

میزان آبیاری گل و گیاه آبیاری در تابستان

میزان آبیاری گیاهان در تابستان

کارشناسان می‌گویند که به‌طور کلی بهترین زمان آبیاری گیاهان در شب یا صبح است، اما ترجیح این است که این آبیاری در غروب یا همان شب انجام شود. توصیه شده که در روزهای بسیار گرم، ۲بار آبیاری در روز صورت گیرد که در این صورت می‌توان آبیاری صبح را هم انجام داد. درباره علت آبیاری در شب گفته‌اند که هنگام تاریکی هوا و نبود نور خورشید، آب راحت‌تر به زمین نفوذ کرده و به ریشه گیاه می‌رسد. در زمان آفتاب درصد زیادی از آب تبخیر می‌شود و آب کمتری به گیاه می‌رسد.

نگران سوختن گیاه باشید

نگران سوختن گیاه باشید

یادمان باشد این روزها که هوا گرم است و نور خورشید بسیار قدرتمند، آبیاری زیر نور خورشید باعث این می‌شود که قطرات آب روی برگ گیاهان مثل یک ذره‌بین عمل کند و اشعه خورشید با شدت خیلی زیاد تابیده و در نهایت قسمت‌هایی از سلول‌های برگ را می‌سوزاند که به مرور زمان به گل و گیاه آسیب‌زده و موجب متوقف شدن رشد آن می‌شود. اگر در زمان وجود آفتاب آبیاری می‌کنید به برگ‌های گیاهان ظریف‌تر مثل گل رٌز توجه کنید، ‌ لکه‌هایی سیاه که انگار سوخته باشند روی برگ‌ها مشاهده می‌شود.

غذای گل و گیاه در تابستان فراموش نشود

غذای گل و گیاه در تابستان

کود مناسب حکم غذا را برای گیاهان شما دارد. تابستان و بهار، یعنی همین روزهایی که در آن قرار داریم بهترین زمان برای کوددهی گیاهان است چون آنها در فصل رشد و نمو هستند و نیاز دارند که تغذیه مناسبی داشته باشند. البته یادتان باشد که در هر فصلی اگر گیاه شرایط خیلی بدی دارد، همان موقع لازم است این کار را بکنید، در غیر این صورت تغذیه فقط در بهار و تابستان انجام می‌شود که دفعات بیشتری به گیاه آب می‌دهیم. اگر هم تازه گلدان گیاه‌تان را عوض کرده‌اید، خیال‌تان تا چندماه بابت تغذیه راحت باشد.

زیاد به گیاهان غذا ندهید

زیاد به گیاه غذا ندهید

درست است که فصل تابستان، فصل رشد گیاهان است اما غذا دادن زیاد هم به گیاهان آسیب می‌زند. فراموش نکنید که همیشه گیاهان دچار کمبود مواد غذایی نیستند، گاهی جذب زیاد مواد غذایی نیز مشکل‌ساز است. اگر گیاه شما دارای رشد تابستانه کند است یا نقاط سوخته در حاشیه و متن برگ‌ها مشاهده می‌کنید و اگر برگ‌ها پژمرده هستند و لکه‌های سفید نمکی روی خاک دیده‌اید، همه از عوارض بیشتر بودن عناصر غذایی است. شما به یک کودک هم زیاد از حد غذا بدهید، نتیجه معکوس خواهد داشت و باعث بیماری او می‌شود.

حواستان به نور آفتاب باشد

حواستان به نور آفتاب باشد

حتما شنیده‌اید که گیاه برای رشد به نور نیاز دارد. خب، این نکته درستی است، اما گیاهان آپارتمانی اساسا برای این با عنوان آپارتمانی خطاب می‌شوند که نیاز به نور مستقیم ندارند. پژمردگی گیاه در ساعات گرم روزهای تابستان نشان‌دهنده آن است که گیاه از نور زیاد رنج می‌برد و باید گیاه را از پنجره دورتر قرار داد یا در اواسط روز پرده‌ها را کشید. نور مستقیم آفتاب برای گیاهان آپارتمانی و مخصوصا برگ‌های تازه مضر است و نباید نور آفتاب مستقیما از پشت شیشه پنجره به آنها بتابد؛ بهتر است نور از پرده توری عبور کرده و به گیاه بتابد.

درجه حرارت مناسب گل و گیاه در تابستان

درجه حرارت گل و گیاه در تابستان

همانطور که گرما شما را اذیت می‌کند گیاه هم با حرارت زیاد مشکل دارد. کارشناسان گل و گیاهان می‌گویند که معمولا حداقل دمای مورد نیاز گیاهان آپارتمانی، ۵درجه سانتی‌گراد و حداکثر ۴۵درجه سانتی‌گراد است، اما مناسب‌ترین دما برای گیاهان آپارتمانی بین ۱۰تا ۴۰درجه گفته شده. شاید گیاه شما تا مدتی دمای خارج از این محدوده را تحمل کند، اما احتمالا خیلی زود افسرده و کسل می‌شود. یادتان باشد درجه حرارت و رطوبت مناسب باعث طراوت و شادابی خاصی درگیاهان می‌شود.

رطوبت را بالا ببرید

رطوبت را بالا ببرید

گیاهانی که رطوبت بالا دوست دارند مثل کالاتیا، فیتونیا و بیشتر سرخس‌ها باید در این فصل بیشتر آبیاری شوند. همچنین شما می‌توانید زیر گلدانی را پر از سنگریزه کرده و داخل آن را آب بریزید تا حکم مرطوب‌کننده را برای گیاه داشته باشد. این کار به سرزندگی بیشتر این نوع گل‌ها در تابستان کمک می‌کند.

تعویض گلدان نکنید

تعویض گلدان نکنید

شما نباید یک روز خیلی گرم را برای این کار انتخاب کنید به‌خصوص در گیاهانی که وابسته به ریشه هستند (مثل فیکوس). چرا؟ چون بیشتر مواقع برگ‌ها در اثر گرما آسیب می‌بینند. حالا تصور کنید اگر گلدان را در روز‌های گرم، تعویض کنید شوک مضاعفی به گیاه وارد می‌شود.

برای هرس صبر کنید

برای هرس صبر کنید

چرا باید تا زمان عبور موج گرما برای هرس گل و گیاهان زینتی صبر کرد؟ استرس در حالی که هرس گیاه را به تولید شاخ و برگ نو تشویق می‌کند، اما فصل گرم اصلا زمان مناسبی برای انجام آن نیست. این مورد بیشتر برای گل‌های باغچه‌ای صدق می‌کند به ویژه آن‌هایی که شاخه‌های چوبی دارند و به آن تنش وارد می‌کند. پس در روز‌های گرم کمی عقب‌نشینی کنید. وقتی شرایط به حالت نرمال برگشت می‌توانید برگ‌هایی را که بر اثر عواملی مثل گرما، آبیاری زیاد و خشکی هوا، زرد، بی‌رنگ و خشک شده‌اند هرس کنید.

کود مایع استفاده کنید

کود مایع استفاده کنید

با مراجعه به مراکز فروش گل و گیاه، می توان کود مایع خریداری کرد که برای تغذیه گیاهان آپارتمانی و باغچه های کوچک خانگی بسیار مناسب می باشد. به نظر بسیاری از کارشناسان، بهترین شیوه تغذیه گیاه، استفاده از کود مایع است زیرا این نوع کود ها موجب تغذیه تمام سیستم های گیاه می شود. علاوه بر این می توان با توجه به رشد گیاه در تابستان، استفاده از کود مایع را تنظیم کرد. برای عملکرد بهتر این کود بهتر است قبل از استفاده، گیاه را آبیاری کرد. پودرهای قابل حل در آب نیز روش مناسبی برای کوددهی است که همانند کودهای مایع می توان بعد از آبیاری گیاه از آنها استفاده کرد. اگر گیاه شما در فصل تابستان کمی ناراحت و پژمرده به نظر می رسد، این پودرهای قابل حل بهترین روش برای سرحال کردن سریع آن است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *