گیاهان آپارتمانی و فضای باز زیبا و خطرناک

گياهان نمونه هاي زيبا و بي نظيري از خلقت خداوندي به حساب مي آيند، اشکال و رنگشان ما را به سوي خود جذب مي کند. اما در پس اين چهره زيبا، رازها نهفته است. بعضي از اين گياهان داراي مواد سمي، مهلک و کشنده اي هستند که حتي از سم بعضي از مارها هم خطرناک ترند. اين گياهان همه جا مي توانند باشند، در جنگلها، کوه ها، حتي در منزل شما که در این مقاله مي خواهيم در مورد گياهاني صحبت کنيم که آشنايي شما با آنها لازم و ضروري است. سموم گياهي از جمله خطرناک ترين مواد سمي شناخته مي شود، از جمله آنها مي توان سم کشنده “کورار” که در پوست برخي از درختان در آمريکاي جنوبي است نام برد، و همچنين سمي ديگر به نام “استريکنين” که در دانه گياهان مناطق حاره يافت مي شود. تعدادي ازگياهان رنگارنگ در مناطق مختلف داراي سموم متفاوت هستند که سبب مي شود جانوران از خوردن آنها خودداري کنند. براي مثال درخت زرد شفاف بلندي به نام «لابرنوم» که در بسياري از شهرهاي اروپايي رشد مي کند، داراي دانه هاي سمي است. حتي در برگ هاي شبدري که در چمنزارها و علفزارها پيدا مي شوند، انواع مختلفي از سموم شيميايي به نام “سياتيد” وجود دارد.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

  • قارچ کلاهک مرگ
    سمي ترين و خطرناک ترين قارچ شناخته شده است. تکه کوچکي از اين قارچ مي تواند انسان يا هر موجود زنده ديگري را بکشد. سم اين گياه حتي با پختن از بين نمي رود. افرادي که اين قارچ را مي خورند، تا ۱۰ ساعت هيچ گونه دردي احساس نمي کنند معمولا سم اين گياه بعد از ۵۰ ساعت عمل مي کند، اما پس از گذشتن اين زمان درمان به هيچ وجه ممکن نيست و مرگ فرد مسموم حتمي است.
Papaver_rhoeas

گل شقایق

  • شقايق (Papaver rhoeas)
    اين گل اکثراً در دشت ها مي رويد، خوردن اين گل باعث لطمه زدن به دستگاه گوارش مي شود.
Digitalis_purpurea

گل انگشتانه

  • گل انگشتانه (Digitalis purpurea)
    برگ ها، دانه ها و گل هاي اين گياه زيبا سمي هستند. از اين گل براي توليد برخي انواع داروهاي قلبي استفاده مي شود. به همين دليل خوردن هر بخش از اين گياه مي تواند سبب بروز بيماري هاي قلبي شود. اين سم باعث ضربان قلب نامرتب و سوءهاضمه و سرگيجه مي شود. برگ هاي قسمت بالاي ساقه بسيار خطرناک هستند، يک گاز کوچک از این گیاه براي مرگ کافي است. نشانه هاي اوليه حالت تهوع، استفراغ، بي اشتهايي، درد شکم و روده، هزيان گويي و سردرد شديد است.

چشم عروسک

  • چشم عروسک (Actaea pachypoda)
    اين گياه عجيب بسيار سمي است. حبه هاي ميوه آن داراي سم cardiogenic است که باعث آرام بخشي فوري روي ماهيچه قلب مي شود. خوردن اين دانه ها منجر به کند شدن قلب و در نهایت مرگ مي شود.
Hyacinthus_orientalis

گل سنبل

  • سنبل (Hyacinthus orientalis)
    پيازهاي اين گل سمي هستند و باعث حالت تهوع، استفراغ، تشنج و احتمالاً مرگ مي شود. اين گياه داراي سم alkaloid است. پيازهاي اين گل از بقيه قسمت ها سمي تر هستند و تحت هيچ شرايطي نبايد بلعيده شوند.
Gelsemium_sempervirens

یاس

  • ياس (Gelsemium sempervirens)
    تمام قسمت هاي اين گياه سمي هستند و باعث حالت تهوع و استفراغ مي شوند و نبايد مورد مصرف قرار گيرند. احتمال بيماري با خوردن عسل اين گياه زياد است. شيره گياه باعث خارش در پوست های حساس مي شوند. مسموميت مصرف اين گل در کودکان به مراتب بيشتر است.
Cicuta

شوکران آبی

  • شوکران آبي (Cicuta)
    سمي ترين قسمت اين گياه ريشه آن است. محعمولاً خوشه هاي سفيد این گیاه با هويج وحشي اشتباه گرفته مي شود. اين گياه به عنوان سمي ترين گياه آمريکاي شمالي شناخته شده است. بلعيدن اين گياه باعث تشنج شديد مي شود. در حيوانات اهلي تاثير اين گياه بيشتر است.
Datura_stramonium

تاتوره

  • تاتوره (Datura stramonium L)
    گياهي است يکساله و علفي، از تيره سيب زميني، اين گياه سمي است. آب موجود درآوندهاي اين گياه اگر در چشم ريخته شود باعث باز ماندن مردمک چشم مي شود. اگر جوشانده اين گياه به کسي خورانده شود، اعصاب ارادي اش براي مدتي غير ارادي مي شود و مصرف جوشانده اين گياه به مقدار زياد مرگ آور است.
    تاتوره داراي يک نوع آلکالوئيد است که باعث مسموميت اعصاب شده و در صورتي که خورده شود باعث نفخ، بي قراري، فلج و کوري مطلق و مرگ سريع خواهد شد.
    تاتوره نیز اثر قوي افيوني و مخدر هم دارد و توهم و دوبيني از نتايج آن است.
Urtica_dioica

گزنه

  • گزنه (Urtica dioica)
    اين گياه بيشتر در جنگلهاي شمال ايران مي رويد، در اثر تماس اين گياه با پوست، خارش شديدي ايجاد مي کند که ممکن است ساعت ها به طول بيانجامد البته جاي نگراني نيست زيرا خطري جان انسان را تهديد نمي کند. راه درمان فوري اين خارش هم استفاده از برگ گياهي آقطي است. جالب توجه اين است که هرجا گزنه رويش پيدا مي کند، آقطي نيز در نزديکي آن وجود دارد.
Narcissus

گل نرگس

  • گل نرگس (Narcissus)
    اين گل زيبا دارای رنگ زرد و سفيد می باشد که رويش آن نويد آمدن بهار را مي دهد. اگر به مقدار زياد خورده شود، جزو سمي ترين گياهان جهان است.
    برخي مردم پياز گل نرگس را با پيازهاي خوراکي اشتباه مي گيرند، خوردن پياز نرگس زرد سبب تهوع، دل پيچه و اسهال مي شود. با ديدن اين علائم حتماً به پزشک مراجعه کنيد.
Paeonia_albhiflora

گل صد تومانی

  • گل صد توماني (Paeonia albhiflora)
    گل صدتوماني در رده نهم سمي ترين گياه جهان قرار دارند. اين گياه با گل به شکل زنگ، در حياط و باغچه بسيار زيبا به نظر مي رسند اما برگ هايش و در نتيجه عسلي که از شيره آن تهيه مي شود سمي است.
    خوردن آن سبب سوزش دهان و ترشح بزاق به مقدار زياد می شود و خارش پوست را نیز در پی خواهد داشت. تهوع و اسهال هم از ديگر نشانه هاي مسموميت با اين گياه هميشه سبز است. سردرد، ضعف عضلاني و ضعف در ديد هم مي تواند در شما به دنبال مسموميت با اين گياه پديدار شود.
Ficus

فیکوس

  • فيکوس (Ficus)
    اين گياه ۸۰۰ نوع دارد و همه آنها هم صمغي شيري رنگ دارند که سمي است. بسياري از انواع فيکوس در داخل خانه ها پرورش داده مي شود و آنهايي هم که در خارج از خانه رويانده مي شوند بايد محيطي گرم داشته باشند. بدترين تاثيري که فيکوس مي تواند بر بدن شما بگذارد، خارش و ورم است.
Nerium_oleander

خرزهره

  • خرزهره(Nerium oleander)
    سانتي متر به سانتي متر اين گياه زهر است. حتي استنشاق تصادفي خرزهره اي که سوزانده مي شود هم دردسرساز است. استفاده از شاخه هاي آن براي کباب کردن يا خوردن آب از محلي که در آن خرزهره هايي با گل هاي قرمز، صورتي يا سفيد رنگ روييده خطرناک است. تغيير در ضربان قلب (آرام شدن يا با سرعت تپيدن) بارزترين نشانه مسموميت با اين گياه است.
Chrysanthemum_morifolium

گل داوودی

  • گل داوودي (Chrysanthemum morifolium)
    بين ۱۰۰ تا ۲۰۰ نوع گل داوودي در دنيا وجود دارد که اغلب بوته هاي کوتاه و نزديک به زمين دارند. باغبان ها معمولا اين گياه را مي کارند تا خرگوش ها را از باغشان دور کنند. گل هاي سمي اين گياه که خرگوش ها را از باغ ها مي راند، براي انسان ها هم سمي است البته نه چندان قوي. لمس آن سبب خارش و ورم پوست مي شود.
Anthurium

آنتریوم

  • آنتريوم (Anthurium)
    برگ هاي چرمي و سبز تيره رنگ و سابقه اين گل وهم انگيز سمي است. خوردن آنتريوم گرمسيري مي تواند سبب احساس سوزش در دهان و سپس تورم و تاول شود. همچنين صدايتان ممکن است بگيرد و در قورت دادن غذا هم مشکل پيدا کنيد.
Hydrangea_macrophylla

گل ادریسی

  • هورتانسيا يا گل ادريسي(Hydrangea macrophylla)
    اين بوته گل هم سمي است. خارش پوست، تهوع، ضعف و تعرق در برخي از نشانه هاي مسموميت ناشي از گل ادريسي است. برخي گزارش ها حاکي از اين است که برخي بيماران به کما رفته اند. تشنج و نقص در سيستم خون رساني بدن هم در بعضي از بيماران ديده شده است.
  • ديفن باخيا (Dieffenbachia spp)
    گياهي است که شايد خيلي از شما آن را در خانه داشته باشيد. ديفن باخيا حاوي ماده اي سمي است که در دهان و زبان، ايجاد سوزش و درد شديد مي کند و مخاط دهان را متورم مي کند. البته خود اين ماده سمي کشنده نيست، ولي مي تواند بافت هاي دهان را آن قدر متورم کند که راه نفس کشيدن را ببندد و باعث خفگي و در نهايت منجر به مرگ شود. سم موجود در ديفن باخيا مي تواند آن قدر زبان را متورم کند و به آن آسيب برساند که فرد آسيب ديده تا مدت ها نتواند درست صحبت کند.

 

 

  •  آزاليا(Azalea)
    يکي ديگر از گياهان آپارتماني است که به دليل گل هاي زيبايي که دارد، خيلي مورد توجه علاقه مندان به گل ها و گياهان آپارتماني قرار میگیرد. تمام بخش هاي اين گياه سمي است و خوردن آن، باعث تهوع، استفراغ، کندي ضربان قلب و کاهش فشار خون مي شود. علائم و همه نشانه ها و جزئياتش شبيه به گل صدتوماني است.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *