راه های تامین رطوبت مورد نیاز گیاهان آپارتمانی

تامین رطوبت در منزل یکی از مواردی است که تامین آن سخت است. حتی اگر شما حرفه ای هم باشید به صورت پیوسته تامین آن برای شما آسان نیست.

نوک برگ های گیاهان خانگی شما قهوه ای  شده، لبه برگ ها زرد و پژمرده شده اند، برگ های آن می ریزند، گل هایش خشک می شوند؟ دلیل همه موارد این است گل‌های خانگیتان از خشکی هوا رنج می‌برند. برخی از گل‌ها سازگاری بیشتری با هوای خشک دارند اما به طور کلی افزایش رطوبت اطراف گل مقاومت آن را به میزان چشمگیری بالا می‌برد.

میزان رطوبت اتاق‌های خانه ممکن است تفاوت زیادی باهم داشته باشند. معمولاً حمام و آشپزخانه بیشترین رطوبت را داشته و اتاق خواب‌ها خشک‌تر هستند. در آزمایش ما راهرو‌ها خشک‌ترین هوا را داشته‌اند.
به طور کلی هوای گرم در مقایسه با هوای سرد می‌تواند آب بیشتری را نگه دارد بنابراین در طول زمستان در یک اطاق گرم برای افزایش رطوبت نسبی (میان برگ و هوا) به رطوبت بیشتری نیاز است. به همین دلیل است که در یک صبح سرد با افزایش چند درجه‌ای دما بخار آب بلند می‌شود. در روزهای زمستانی در یک اتاق دارای سیستم گرمایشی مرکزی میزان رطوبت هوا می‌تواند به اندازه میزان رطوبت صحرای ساهره شود، بنابراین تعجبی ندارد که گیاهان کمی آشفته شوند! به افزایش رطوبت محیط توجه کنید.
بهار و تابستان از خشکی هوا که می‌تواند باعث از دست رفتن مقدار زیادی از آب گیاهانتان (و کود) شود، مستثنی نیستند. میزان سرعت خشک شدن کود شیوه خوبی برای سنجش میزان خشکی هوا است.

سه راه اصلی برای کمک به تامین رطوبت مورد نیاز گیاهان آپارتمانی:

  • مه پاشی یا غبار پاشی:

اول از همه می‌گوییم که غبار پاشی یا مه پاشی چیست؟
یعنی اسپری آب از فاصله‌ی ۳۰ – ۴۰ سانتی متری به گیاه، طوری که قطرات آب به صورت مه یا غبار روی برگ‌ها بشیند
علت انجام غبارپاشی چیست؟
1-  به خاطر تامین رطوبت گیاه در محیط یا فصول خشک،
2-  به خاطر خنک شدن گیاه در روزهای گرم.
اما اشتباه در غبار پاشی باعث چه می‌شود؟
– بار‌ها دیده شده که افراد از فاصله‌ی نزدیک این کار را انجام دادن طوری که قطرات درشت آب روی برگ‌ها نشسته و باعث ایجاد لک‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها شده.
– غبار پاشی در حضور نور خورشید باعث سوختگی و آسیب رساندن به گیاه می‌شود.
– فکر نکنید اگر گیاه را چند بار در روز غبارپاشی کنید در حق آن لطف کردید و رشد بهتری خواهد داشت.
با این کار فقط احتمال بیماری‌های قارچی را افزایش داده‌اید.

– ساکنین مناطق مرطوب کشور عمل غبارپاشی را فقط در صورت لزوم و با فاصله‌ی چند روز یک بار انجام بدهید.
– برای غبار پاشی از آب باران، آب بدون املاح یا جوشیده استفاده کنید تا لکه‌های سفید رنگ روی برگ‌ها باقی نماند.

بهتر است با آب ولرم در هنگام صبح انجام شود. بهترین کار این است که از آب باران یا آبی که قبلاً جوشانده‌اید، استفاده کنید تا مواد سفیدی روی برگ گیاه برجا نماند. حواستان باشد که بالا و پایین گیاه را مه پاشی کنید. فواید مه پاشی این است که در فصل تابستان گیاه را خنک می‌کند، برگ‌ها را تمیز کرده و کنه دو نقطه ای قرمز (spider mite)‌ را دفع می‌کند.

  • گروه بندی:

گیاهان خانگی تان را در یک گلدان بکارید یا گلدان‌ها را به طور گروهی در یک جا قرار دهید. از این طریق با بخار رطوبت خاک و برگ‌های گل، رطوبت اطراف گروه گل‌ها افزایش می‌یابد. مرکز گروه را بررسی کنید تا از عدم ابتلای آن‌ها به قارچ مطمئن شوید، مخصوصاً در طول زمستان که تهویه هوا کاهش می‌یابد. افزایش رطوبت محیط خانه تان مهم است.

  • سینی شن:

این بهترین راه فراهم کردن رطوبت زیاد، به کارگیری شن در گلدان است. برای گیاهان مناطق گرمسیری در محیط خشک است (برای مثال، فیلگوش (Alocasia)، فیلودندرون، آنتوریوم). برای این کار باید ذخایری از آب یا رطوبت کود/ شن در ته گیاه داشته باشیم، بدون اینکه گلدان با آن تماسی داشته باشد. برای گل‌های گرمسیری که به سختی رشد می‌کنند، سنگریزه یا سنگ مرمر یا هر چیز غیر قابل حل! را در سینی گل ریخته گلدان را روی این سنگریزه‌ها قرار داده و ته سینی آب بریزید.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *