گیاهان داروئی

آشنایی با گیاهان دارویی

گیاهان دارویی کابرد های فراوانی دارند و شما میتوانید از آن ها برای درمان بسیاری از بیماری ها و مشکلات سلامتی استفاده کنید. خیلی اوقات مردم تصور میکنند که دارو هایی شیمیایی تاثیر بیشتری دارند و زود تر بیماری آن ها را درمان میکند اما غافل از این هستند که این دارو ها عوارض بسیاری دارد که مدت ها بعد گریبانگیر آن ها خواهد شد. البته در برخی مواقع استفاده از دارو های شیمیایی الزامی است و دارو های گیاهی در این شرایط کاربرد چندانی ندارند. بهترین راه این است که قبل از دچار شدن به بیماری های متعدد، از گیاهان دارویی به عنوان عوامل پیشگیری استفاده کنید.

در ادامه لیست کامل گیاهان دارویی را برای شما آورده ایم:

1- آویشن: آویشن یکی از گیاهان پرخاصیت دارویی است که از زمان های قدیم برای درمان انواع بیماری ها مورد استفاده قرار می گرفت . از این گیاه علفی و معطر که دارای خواص دارویی است در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی استفاده می کنند. آویشن برای درمان سردرد، سرماخوردگی، گوش درد، سرخک ، سرفه ، تقویت اعصاب، درمان افسردگی، خستگی و بی خوابی مفید است و مصرف آن موجب کاهش فشارخون و چربی خون می شود. همچنین این گیاه دارویی ضدتشنج و ضد صرع و ضد نفخ است که سبب تقویت بینایی و معده می شود . شستشوی سر با دم کرده آویشن در درمان و کاهش ریزش مو کمک می کند. مصرف آویشن بعد از غذا هر نوع مشکل مربوط به دستگاه گوارش مثل نفخ، سنگینی، گرفتگی عضلات معده را درمان می کند.آویشن با عفونت های مجاری تنفسی مقابله کرده و سرفه را کاهش می دهد.

Thyme

2- گل گاو زبان: گاوزبان، یکی از معروفترین و پرمصرف ترین گیاهان دارویی است . این گیاه علفی و یک ساله یکی از غنی ترین منابع اسیدهای چرب اصلی بشمار می رود که در اردیبهشت تا شهریور گل می دهد و گلهای آن به رنگ آبی، سفید و بنفش می باشد. گل گاو زبان و برگ های آن تصفیه کننده خون ، آرام کننده اعصاب، ادرار آور ، تقویت کننده کلیه ها ، برطرف کننده سرماخوردگی ، از بین برنده سرفه ، درمان کننده برونشیت ، درمان کننده التهاب و ورم کلیه ، درمان کننده بیماری سرخک و مخملک است.مصرف دم کرده گل گاوزبان به تنظیم ضربان قلب و درمان افسردگی نیز کمک می کند.

گل گاوزبان

3- بابونه: بابونه از دیگر گیاهان دارویی مفید است که خاصیت درمانی بالایی دارد . این گیاه دارای ویژگی های ضد تحریک کنندگی، ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد اضطراب، ضد اسپاسم، ضد اسهال و ضد سرطانی می باشد و به درمان سردرد ، کاهش درد عضلانی ، کنترل استرس ، رفع گرفتگی های قاعدگی ، درمان مشکلات معده ، کاهش وزن ، تقویت سیستم ایمنی و درمان بی خوابی و دیگر مشکلات خوب کمک می کند . این گیاه دارویی به محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد کمک می کند.

بابونه

4- زنجبیل: زنجبیل یک گیاه دارویی مشهور است که در نقاط مختلف جهان مورد استفاده قرار می گیرد و دارای خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد ویروسی، ضد قارچی، آنتی بیوتیک، ضد سرطانی، ضد تهوع، ضد اسپاسم، و ضد سرفه می باشد. زنجبیل سبب تقویت سیستم ایمنی بدن ، کاهش رادیکال های آزاد ، بهبود گردش خون در بدن ، مقابله با سرماخوردگی ، بهبود گوارش ، تنظیم سطوح قند خون ، مبارزه با تهوع ، رفع سوزش سر دل و نفخ می شود و از تجمع سموم در بدن که خطر عفونت های ویروسی، قارچی، و باکتریایی را افزایش می دهند، پیشگیری می کند

زنجبیل

5- یونجه: یونجه از اولین گیاهان دارویی شناخته شده برای بشر است که فواید درمانی قابل توجهی دارد . «یونجه» که در فارسی به آن «اسپست باغی»، «سپست»، «سبیس» یا «درفا»، در افغانستان «اسپیشتا» و در ترکی بدان «یونجه»، به رومی «میدیکی»، به مصری «قضب» و به عربی «رطبه» یا همان «فصفصه» گویند، گیاهی است علفی، پایا ،دارای ساقه های بلند و برگچه های نازک، نوک تیز و بیضی شکل است. یونجه ی پخته ملین و خشک آن قابض است، شربت یونجه چاق کننده و مولد خون صالح و مدر حیض است . مصرف آن موجب رفع خشونت سینه و سرفه می شود. تخم یونجه زیاد کننده شیر و منی است و خوردن آن از خونریزی جلوگیری می کند و یبوست را رفع می کند.از یونجه برای معالجه اعتیاد نیز استفاده می شود.

یونجه

6- کاسنی: کاسنی یک گیاه دارویی با گل های آبی یا ارغوانی است که کاملا سرد ، تقویت کننده کبد، و مسکن حرارت و عطش، و گرمی و تقویت کننده کلیه و فشار خون و صفرا و پاک کننده مجرای ادرار و کلیه ها است. مصرف آب برگ کاسنی دارویی مفید برای درمان یرقان و کلیه ها و کبد است و تب را برطرف می کند و معده را تقویت می نماید .کاسنی برای تنظیم فشار خون ، کاهش قند خون و درمان کننده سردرد و بیماریهای کبدی است . ضماد آن برای برطرف کردن ورم های گرم و درد چشم و افزاینده بینائی است. ریشه کاسنی گرم و خشک است و اخلاط سینه را نرم و مصرف جوشانده برگ و ریشه کاسنی به مقدار 2 فنجان صبح ناشنا برای درمان یبوست، بسیار مفید است.

کاسنی

7- رزماری: رزماری یک گیاه دارویی محبوب و مفید برای سلامت انسان است که حاوی کارنوزول و رزمارینیک، دو آنتی اکسیدان است که خاصیت ضد عفونی کنندگی، ضد سرطانی، و ضد التهابی دارد. رزماری به بهبود حافظه و تمرکز ذهنی کمک می کند ، با استرس مبارزه می کند، اضطراب را کاهش می دهد، سردرد را تسکین می دهد، رشد مو را تحریک می کند، با درد مفاصل مقابله می کند، گوارش را بهبود می بخشد، از سرطان پیشگیری می کند، و پشتیبان سلامت قلب و عروق است.

رزماری

8- جینسینگ: جنسینگ تقویت کننده سیستم ایمنی، ضد التهاب، ضد استرس، خواب آور، و ضد باکتری است و سبب افزایش انرژی ، کاهش وزن ، درمان سردرد ، بهبود گوارش ، کاهش استرس ، کاهش سطوح قند خون ، تقویت سیستم ایمنی می شود . ازجینسینگ به عنوان یک درمان طبیعی برای ناباروری استفاده می کنند.

جینسینگ

9- مریم گلی: این گیاه سرشار از روغن های فرار و فلاونوئیدها است و به درمان بیماری های مختلف کمک می کند. مریم گلی گیاهی ضد فشار خون، ضد دیابت، ضد التهاب و ضد میکروبی است که به بهبود خلق و خو، تسکین اضطراب، تسکین گلو درد، تقویت سیستم ایمنی، کمک به کاهش وزن، کاهش التهاب، بهبود خواب خوب، و کاهش سطوح کلسترول و فشار خون کمک می کند.

مریم گلی

10- خرفه: خرفه که معمولاً به صورت خودرو در باغچه منازل، کنار جوی ها و در مناطق مرطوب می روید، شاید زیاد مورد توجه نباشد اما اکنون کشف های مهمی در مورد آن انجام شده که توسط سازمان بهداشت جهانی لقب اکسیر جهانی (Global panacea) به آن داده شده است و متداول ترین گیاه دارویی مورد استفاده در جهان ذکر شده است. خرفه تصفیه کننده خون، تب بر و ضد سم است. شیره گیاه یا له شده آن برای تحلیل ورم و تومور و التیام زخم های شدید سوختگی، بواسیر، بیماری ها پوستی (مانند خارش یا جرب)، تحلیل آبسه، گزیدگی نیش حشرات یا عقرب و مار گزیدگی مفید است.

خزفه

11- آلوئه ورا: ژلی که در داخل برگ های آلوئه ورا وجود دارد میتواند بصورت موضعی برای درمان سوختگی های کوچک، آفتاب سوختگی، زخم و خراشیدگی استفاده شود. ژل آلوئه ورا برای مرطوب کردن پوست بسیار عالی است و یکی از مواد اولیه اصلی بسیاری از کرم ها و محصولات مراقبت از پوست میباشد. بسیاری از مردم از آلوئه ورا برای درمان آکنه و دیگر مشکلات پوستی استفاده میکنند.

آلوئه ورا

12- گلپر: گلپر بطور سنتی برای درمان مشکلات یائسگی، نفخ شکم، بی اشتهایی، مشکلات گوارشی، بیماری های تنفسی و آرتروز استفاده میشود. همچون گلپر چینی، این گیاه توسط زنان برای درمان مشکلات باروری استفاده میشود. این باور وجود دارد که گلپر در متعادل کردن هورمون ها و رفع مشکلات رحم موثر است. همچنین از چای گلپر برای درمان سندرم پیش از قاعدگی استفاده میشود.

گلپر

13- همیشه بهار: بطور سنتی گل همیشه بهار برای تنظیم قاعدگی، درمان تب، زردی، درمان زخم های باز و برای کبد و مشکلات شکم استفاده میشده است. گل همیشه بهار دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد التهاب میباشد که میتواند بصورت موضعی برای درمان آفتاب سوختگی و اگزما استفاده شود. امروزه از این گیاه دارویی به منظور سرعت بخشی به روند ترمیم زخم ها و بافت ها استفاده میشود.

گل همیشه بهار

14- دارچین: دارچین اغلب برای تقویت قدرت هضم غذا، درمان سرما خوردگی، حالت تهوع و عفونت استفاده میشود. روغن دارچین خاصیت ضد قارچی دارد، ضد باکتری است و ضد اسپاسم نیز میباشد.

دارچین

15-شیرین بیان: شیرین بیان در تب سنتی چین خیلی محبوب است. شیرین بیان به تعداد زیادی از دیگر گیاهان دارویی اضافه میشود تا خواص درمانی آن ها را تقویت کند. شیرین بیان برای سم زدایی بدن عالی است. این گیاه دارویی میتواند 1200 سم را از بین ببرد.

شیرین بیان

16- زردچوبه: زردچوبه دارای یک آنتی اکسیدان قوی به نام کورکومین میباشد و یک سم زدای قوی برای کبد است. اگر باردار و یا شیرده هستید نباید زردچوبه مصرف کنید چراکه ممکن است رحم را تحریک کند و یا باعث قاعدگی گردد. زردچوبه را افرادی که از دارو های رقیق کننده خون استفاده میکنند نباید مصرف کنند. زردچوبه اگر در دوز های بالا استفاده شود میتواند مشکلات گوارشی، سوزش سر دل و یا حالت تهوع بوجود بیاورد.

زرد چوبه

17-زغال اخته: صد ها سال است که طبیبان اروپایی از زغال اخته برای درمان بیماری هایی همچون دل پیچه، اسهال و دیابت استفاده میکنند. امروزه از زغال اخته بیشتر برای درمان شب کوری استفاده میشود. بنظر میرسد که زغال اخته میتواند از مویرگ ها در برابر آسیب های رادیکال های آزاد محافظت کند. این گیاه حاوی فلاونوئید هایی به نام آنتوسیانوسید میباشد که آنتی اکسیدان هایی قوی بشمار میروند. در زمان های گذشته از زغال اخته برای درمان رگ های واریسی، هموروئید و کبودی ها استفاده میشده است.

ذغال اخته

18- کندر: کندر بیش از 2000 سال است که در طب سنتی هند استفاده میشود. طبیب های سنتی از کندر برای درمان آسم، تب، اختلالات قلب و عروق، روماتیسم و دیابت استفاده میکردند. امروزه این گیاه دارویی اغلب برای درمان التهاب و درد مفاصل استفاده میشود.

کندر

19- فلفل چیلی: فلفل چیلی توسط بومیان آمریکا به عنوان مسکن و یک ضد عفونی کننده استفاده میشده است. همچنین برای دندان درد، آرتروز و تقویت سیستم گوارشی نیز مورد استفاده بوده است. این گیاه دارویی دارای خواص آنتی باکتریال است که میتواند محرک جریان خون باشد و همچنین دارای مقادیر زیادی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها میباشد. اکثر مردم فلفل چیلی را برای سلامت قلب و عروق مصرف میکنند. برخی از تحقیقات میگویند که این گیاه دارویی میتواند سطح تری گلیسیرید در خون را کاهش داده و تراکم پلاکت های خون را افزایش بدهد.

فلفل چیلی

20- قاصدک: قاصدک در زمان های بسیار دور در طب سنتی چین استفاده میشده است. از قاصدک به عنوان یک دیورتیک (ماده ای که در تنظیم فشار خون موثر است) قوی و یک سم زدا استفاده میشده است. از دیگر کاربرد های دیگر این گیاه دارویی میتوان از درمان التهاب سینه، اختلالات گوارشی، آپاندیس و تحریک سینه ها برای شیر دهی نام برد. پزشکان اروپایی از قاصدک برای درمان بیماری های چشم، اسهال، دیابت و تب استفاده میکنند.

قاصدک

21- سنبل الطیب: سنبل ‌الطیب یک درمان خوب برای بیخوابی و از بین بردن استرس است. همچنین بسیاری اعتقاد دارند که این گیاه برای درمان اضطراب نیز بسیار عالی میباشد. مواد فعال موجود در این گیاه دارویی میتواند تولید گاما آمینوبوتیریک اسید را افزایش دهد. مغز به گاما آمینوبوتیریک اسید برای سریع تر خوابیدن و یک خواب با کیفیت نیاز دارد.

سنبل الطیب

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *