گیاهان دارویی که میتوان در منزل پرورش داد

استفاده از گیاهان دارویی برای درمان انواع بیماری‌ها از دیر باز بین انسان‌ها مرسوم بوده است. البته بعضی علاوه بر مزایای درمانی گیاهان دارویی از طعم و مزه برخی از آن‌ها برای خوش طعم کردن غذا‌هایی خود نیز بهره می‌بردند و این کار تا به امروز نیز ادامه دارد. ما با مصرف برخی از فرآورده‌های گیاهان دارویی می‌توانیم با بیماری‌ها مبارزه کنیم و با این روش پس از هر بار بیمار شدن دیگر نیازی به رفتن به پزشک نداشته باشیم. البته آشنایی با گیاهان داروی خود یک بحث بسیار مفصل و جامع است، اما بسیاری از بومیان در سراسر دنیا به صورت تجربی دریافته‌اند که چه گیاه دارویی‌ای برای درمان کدام بیماری موثر‌تر است، از این رو شناخت این موارد و بکارگیری آن می‌تواند ما را از شر انواع بیماری‌هایی که در طول عمر با آن‌ها مواجه می‌شویم در امان نگه دارد.

استفاده از گیاهان دارویی علاوه بر این که در درمان درد‌ها موثر است؛ می‌تواند بدن‌تان را قوی‌تر کرده و آن را در برابر هجوم انواع بیماری‌ها نیز حفظ کند. ما اگر بتوانید گیاه دارویی را در خانه پرورش دهیم، بی‌شک از مصونیت بیشتری برخوردار خواهیم بود. شاید اولین مشکلی که باعث اعتراض همه شود، این است که با توجه به محیط شهری شلوغی که در آن زندگی می‌کنیم، نمی‌توان به پرورش گیاهان داروی در خانه خود، امیدوار بود. ما در این مطلب شما را با گیاهان دارویی آشنا می‌کنیم که علاوه بر اینکه برای رشد کردن به فضای زیادی نیاز ندارند، همچنین دارای رشد سریع‌تری بوده و به مراقبت آنچنانی نیاز ندارند، این مزیت‌ها باعث شده است که شما بدون هیچ مشکلی بتوانید آن‌ها را درخانه پرورش دهید. از دیگر مزایای گیاهان دارویی این است که شما می‌توانید از برخی گونه‌های آن‌ها به صورت مستقیم در پخت و پز خود نیز استفاده کنید. این کار هم باعث خوش طعم شدن مواد غذایی شما می‌شود و هم شما می‌توانید از مزایای بهداشتی این چنین گیاهان دارویی منحصربه فرد نهایت استفاده را ببرید. ارگانیک بودن گیاهان دارویی خود دلیلی بر سلامت آن‌ها است. از این رو مصرف به اندازه و کافی آن‌ها نمی‌تواند هیچ گونه مشکلی برای شما به وجود آورد. در این مقاله شما را با ۵ گیاه دارویی بسیار مفید که می‌توانید بدون هیچ مشکلی در خانه پرورش دهید آشنا می‌کنیم.

 

پرورش ریحان در بالکن
همانطور که می‌دانید ریحان نیاز به معرفی ندارد؛ چرا که این گیاه معطر در سراسر جهان بسیار شناخته شده و پر کاربرد است. از قدیم از این گیاه برای مبارزه با مشکلات چشمی و همچنین برای درمان درد‌های حاصل از سرماخوردگی استفاده می‌کنند. گیاه ریحان با توجه به ساختاری که دارد، نیاز به نور فراوان و گرما برای رشد دارد. از این رو بالکن خانه شما می‌تواند محیط بسیار مناسبی برای رشد این گیاه معطر و خوش طعم باشد. از دیگر مزایای ریحان این است که این گیاه دارای ویتامین‌های A، C، K. بوده و همچنین شما می‌توانید مقدار قابل توجه‌ای از مس، منگنز، کلسیم، اسید‌های چرب امگا ۳ و آهن را در برگ‌های این گیاه دریافت کنید. گیاه ریحان با توجه به خواص آنتی بیوتیکی و آنتی اکسیدانی بالا، ضد باکتری‌ و ضد التهابی‌ای که دارد، در لیست گیاهان دارویی قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که شما با مصرف گیاه ریحان می‌توانید؛ سردرد، حالت تهوع، آکنه و عدم اشتها را درمان کنید. همچنین مصرف آن می‌تواند باعث سرعت در بهبود جراحت‌های ناشی از بریدگی شود و نیز نفخ شکم را نیز بر طرف می‌کند. اگر به ریحان، نور و آب کافی برسد، خیلی زود رشد کرده و برگ‌های فراوانی را در اختیارتان برای مصرف قرار می‌دهد، به طور معمول شما با پرورش آن با مشکل خاصی روبه‌رو نخواهید شد. فقط کافی است مقداری از بذر ریحان را خریداری کنید و درون گلدانی که با خاک حاصل خیز پر شده است قرار دهید و با آبیاری منظم منتظر به بارنشینی آن باشید.

پرورش آلوئه ورا تقریبا در هر کجای از منزل
امروز استفاده از فراوده‌های گیاه آلوئه ورا عمومیت بیشتری نسبت به قبل دارد شما با استفاده از گیاه آلوئه ورا می‌توانید مشکلات ناشی از آکنه روی پوست، یبوست و حتی با استفاده از آن به درمان آفتاب سوختگی بپردازید. در چین از این گیاه برای درمان بیماری‌های قارچی، استفاده فراوانی می‌کنند. در کشور‌های غربی بیشتر استفاده از گیاه آلوئه ورا در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی است. البته از دیگر مزایای درمانی آلوئه ورا می‌توان به بر طرف کردن مشکلات ناشی از آسم، زخم معده و حتی مبارزه با اشعه‌های زیان آور اشاره کرد. جالب است بدانید آلوئه ورا به خوبی می‌تواند یبوست را برطرف کرده و حتی مزایا درمانی برای افرادی که دچار افسردگی هستند می‌تواند موثر واقع شود. گیاه دارویی آلوئه‌ورا حاوی یک منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های A، C. و E، B۱۲، اسید فولیک و کولین نیز هست، از این رو نمی‌توان این گیاه را در زمره گیاهان دارویی موثر قرار نداد. بهترین چیزی که می‌توان درباره این گیاه دارویی بیان کرد این است که شما می‌توانید آن را در هر کجای در خانه خود پرورش دهید. بی شک کسانی که حاضر به پرورش آن در محیط خانه هستند، می‌توانند از مزایای درمانی آن نهایت بهره را ببرند. البته از یاد نبرید برای اینکه بتوانید استفاده درستی از این گیاه کنید، بهتر است با افرادی که در این باره تخصص دارند، مشورت کنید. البته سرچ در اینترنت نیز می‌تواند شما را تا حدودی به یک جواب معقول راهنمایی کند.

 

 

پرورش رزماری در فضای نور گیر خانه
روزماری یکی دیگر از گیاهان دارویی است که شما می‌توانید آن را به راحتی در محیط داخلی خانه پرورش دهید و از مزایای بهداشتی آن نهایت بهره را ببرید. گیاه دارویی روزماری برای رشد نیاز به خاک حاصلخیز، ماسه و شن دارد. این گیاه علاقه فراوانی به نور خورشید دارد وقتی شما آن را در مکانی که نور کافی به آن می‌تابد قرار دهید با رشد خوب و سریع این گیاه روبرو خواهید شد. هوا و محیط آلوده و همچنین سرمای زیاد برای این گیاه بسیار مضر است. شما می‌توانید نقرس، سردرد، سرماخوردگی، روماتیسم، شوره سر، طاسی زودرس، سوء هاضمه و درد عضلانی را به وسیله این گیاه دارویی درمان کنید. همچنین روزماری یک منبع فوق العاده از ویتامین B۶، آهن و کلسیم است. یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای اینکه بتوانید از خواص درمانی روزماری بهره ببرید این است که برگ‌های این گیاه را درون یک ظرف پر از آب در حال جوشیدن قرار دهید و پس از گذشت ۱۰ دقیقه آب جوش حاصل را از صافی عبور دهید و بعد از خنک شدن میل کنید. البته شما برگ‌های ریز شده روزماری را می‌توانید به همراه چای درون قوری بریزید و از مزایای بهداشتی آن به همراه چای نهایت لذت را ببرید. اگر قصد شیرین کردن این نوشیدنی را دارید، در حد امکان از شیرین کننده‌های طبیعی مثل عسل و استویا استفاده کنید.

 

هیبیسکوس (Hibiscus)
گیاه دارویی هیبیسکوس به طور فراوان در کشور هندوستان یافت می‌شود. این گیاه برای درمان بسیار از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. غنی بودن آنتی اکسیدان در این گیاه باعث شده که ما بتوانیم از آن برای مبارزه با انواع سرطان و حتی پیری مورد استفاده قرار دهیم. ویتامین C. موجود در این گیاه دارویی باعث کنترل سرفه، گلودرد و حتی سر درد می‌شود. نباید از یاد برد که ویتامین C. یکی از ویتامین‌هایی است که می‌تواند سیستم ایمنی را قوی‌تر کند از این رو با مصرف هیبیسکوس می‌توان سیستم ایمنی بدن مان را برای مبارزه با انواع بیماری‌ها قویتر کنیم. خواص ضد التهابی گیاه دارویی هیبیسکوس در مبارزه با مشکلات پوستی هم، چون آکنه بسیار مفید است. برخی از این گیاه برای کاهش ریزش مو و حتی پایین آوردن سطح کلسترول خون استفاده می‌کنند.

بادرنجبویه (Lemon Balm)
گیاه دارویی بادرنجبویه دارای بویی شبیه به بوی نعناع و لیمو است. از این رو اکثر مردم این گیاه را با رایحه دلپذیرش می‌شناسند. این گیاه دوست داشتنی توان رشد در محیط خانه را نیز دارد. گیاه دارویی وارنگ بو به خاک مرطوب برای رشد کردن نیاز دارد. از دیگر مزایای این گیاه این است که با اشعه جزئی نور خورشید نیز می‌تواند به رشد خود ادامه دهد. وقتی قصد پرورش این گیاه را دارید باید آن را از یخ زدگی محافظت کنید؛ چرا که سرمای زیاد باعث نابودی آن می‌شود. اگر قصد دارید درد‌هایی حاصل از میگرن، نیش حشرات، درد معده یا نفخ، تب، سردرد، گرفتگی عضلات و حتی از دست دادن اشتها را با استفاده از یک ماده گیاهی و طبیعی درمان کنید، باید این گیاه دارویی وارنگ بو را در خانه پرورش دهید. خوشبختانه اکثر گیاهان دارویی منبع غنی از خواص آنتی اکسیدانی، ضد عفونی کننده و ضد التهابی را در خود دارا هستند. بنابراین، شما حتی می‌توانید این گیاهان دارویی و شگفت انگیز را به عنوان یک هدیه شفا بخش در اختیار خانواده، دوستان و اقوام خود قرار دهید.

 

 

منبع: فردا نیوز

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *