گیاهان مناسب فصل سرما

گیاهان مناسب فصل زمستان

سرما برای بسیاری از گیاهان مضر است و آنهارا از بین میبرد و اجازه ی نگهداری از گیاهان در مناطق سردسیر را به علاقه مندان گل و گیاه نمیدهد . با این حال گل های آپارتمانی مقاوم به سرما و گیاهانی وجود دارند که در عین زیبایی مقاومت بالایی نسبت به سرما از خود نشان میدهند و برای کسانی که در مناطق سردسیری زندگی میکنند و در بیشترین فصول ، هوای محیط آنها سرد است ، بسیار مفید است.

 

 معرفی گیاهان فصل زمستان:

1- بنفشه: بنفشه کـه انواع وحشی آن در ایران وجوددارد، گیاه سرمادوستی اسـت کـه تا هوا سرد نشود، گل نمی دهد. نشای آن در گلخانه‌ها وجوددارد و اگر حیاط و باغچه دارید می توانید پاییز و زمستان خودرا با این گل‌هاي بنفش زیبا سر کنید.

گل بنفشه

2- گل برف: موگه یا گل برف را در فصل سرد می‌کارند و فقط در همین فصل هم گل میدهد. بذر این گیاه آپارتمانی در ایران هم وجوددارد و اتفاقا خیلیها بـه آن علاقه‌مندند و می توانید آنرا از گلخانه‌ها تهیه کنید و بکارید. مراقبت ازآن هم اصلا سخت نیست.

گل برف

3- سیر: آسان‌تر از رشد‌دادن سیر چیزی وجود ندارد. سیر هم مثل پیاز دوره رشد طولانی دارد و تا اول تابستان سال بعد قابل برداشت اسـت. در طول دوره رشد از برگ‌هاي سبز سیر می توانید بـه‌عنوان سبزی تازه در غذاهایتان استفاده کنید.

گل سیر

4- پیاز: پرورش نشا‌هاي پیاز کشت‌شده در پاییز آسان اسـت و گیاه در طول زمستان می تواند از خود مراقبت کند. پیاز‌ها دوره پرورش طولانی دارند و تا تابستان بعد آماده برداشت نمیشوند.

پیاز

5- هویج: هویج یکی از سبزیجات برای پرورش در پاییز و زمستان اسـت. این گیاه برای سلامتی بسیار ضروری اسـت و میتوان تا ۹‌ماه بدون آسیبی آنرا ذخیره کرد. هویج را هر زمانی کـه از نظر اندازه مورد قبول خودتان باشد می توانید برداشت کنید.

هویج

6- کاهو: شـما بـه اسانی می توانید در طول زمستان در باغچه خود یک مزرعه کاهو داشته باشید. پرورش کاهو آسان اسـت بنابر این کاهو میتواند یک شروع عالی برای کسانی باشد کـه قصد دارند سبزیجات و گیاهان را پرورش دهند.

کاهو

7- تربچه: تربچه هم از سبزیجاتی اسـت کـه میتوان همیشه مخصوصا در پاییز آنرا کاشت ودر زمان کوتاهی هم آنرا برداشت کرد. تربچه را میتوان در انواع سوپ و سالاد بـه‌کار برد. هم چنین پرورش این سبزی خوشمزه میتواند یک منبع درآمد باشد.

تربچه

8- شلغم: شلغم یک گیاه با ارزش غذایی بالاست کـه مخصوصا با شروع سرما طرفداران بیشتری پیدا میکند. شلغم برای کسانی کـه در زمستان دچار بیماری میشوند بسیار مفید اسـت. این گیاه بـه سهولت رشد می کند.

شلغم

9- کلم: کلم بـه خوبی در فصول سرد رشد می کند، چون رطوبت بیش از حد یا هوای خیلی گرم برای این گیاه خوب نیست ودر این شرایط کلم بـه خوبی رشد نمیکند. بهترین ویژگی این گیاه این اسـت کـه می توان برای مدت زیادی آنرا ذخیره کرد.

کلم

10- تره: تره‌فرنگی برای مصرف ساقه و برگ‌هاي آن کاشته می شود بنابر این پرورش تره فرنگی در زمستان یک پروسه حساس اسـت. مطمئن شوید کـه بـه گیاه بـه اندازه کافی آب میدهید و هم چنین بـه اندازه کافی در دسترس نور باشد.

تره

11- اسفناج: اسفناج بـه‌عنوان یک سبزی با ارزش و مغذی شناخته می شود. این سبزی دارای مقدار زیادی آهن، ویتامین C و ویتامین A اسـت. اسفناج محصولی عالی برای چیدن و دوباره سبز شدن اسـت کـه کاشت آن در اوایل پاییز باعث می شود تمام زمستان و حتی تابستان آینده بتوانید از برگ‌هاي تازه و لطیف آن استفاده کنید.

اسفناج

12- توت فرنگی: شما می توانید گیاه توت فرنگی خفته را در زمستان سفارش دهید تا بسیار ارزان تر از توت فرنگی های گلدانی باشد که می‌توانید در بهار خریداری کنید. به آسانی ریشه های اسپایدری یا عنکبوتی این گیاه را در خاک قرار دهید و بپوشانید، این محصول بی برگ را رها کنید تا به محض برگ در آوردن خاک را هُل دهد و بیرون بیاید.

توت فرنگی

13- مارچوبه: مارچوبه به ندرت از طریق بذر رشد می کند و معمولاً به عنوان شاخه های خوابیده ( دسته ای از ریشه ها ) در اواخر زمستان کاشته می شود. برای کاشت این گیاه در فصل زمستان باید ریشه ها را در عمق 25 سانتی متری زمین بکارید.

مارچوبه

14- ریواس: ریشه های ریواس که آن را به نام رواش یا ریواچ نیز می‌شناسند؛ شبیه به ریشه های هویچ، توده ای و درهم و برهم هستند. کاشت ریواس بسیار آسان است، در واقع شما می توانید در حالی که ساقه هایشان را در بالا قرار می دهید آنها را در یک سوراخ کم عمق، بکارید.

ریواس

15- گل سینره: گل سینره از جمله گل‌های ممتاز فصل سرما محسوب می‌شود که از اواخر زمستان تا اوایل بهار گل می‌دهد. این گل زیبا برای پرورش در گلدان و بصورت گل آپارتمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد .

سینره

16- سیکلامن: گل سیکلامن از گلهای فصلی زمستان است و در این ایام در گل فروشی‌ها فراوان یافت می‌شود. سیکلامن به طور طبیعی در زمستان غنچه می‌کند و با کمی مراقبت، عمری طولانی خواهد کرد .

سیکلامن

17- نرگس: نرگس از جمله گیاهان پیازدار است و گونه های بسیار زیاد و متنوعی دارد. انواع نرگس‌ها به  طور کلی گیاهانی مقاوم هستند و به مراقبت زیادی احتاج ندارند.

نرگس

18- پامچال: گل پامچال یکی دیگر از گل‌های فصلی زمستان است که در پاییز به تدریج از خاک بیرون آمده و در اواخر زمستان به گل می‌نشیند. پامچال یک گیاه نشایی است و امکان کاشت آن در باغچه و در گلدان وجود دارد.

پامچال

19- مینای چمنی: این گل دائمی بوده و بذر آن را در اواخر تابستان و پاییز می‌کارند و در اواخر زمستان تا اردیبهشت به گل می‌نشیند. گل مروارید، گیاهی است با رشد کم که ارتفاعی بین ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر دارد و به آلودگی هوا مقاوم است.

مینای چمنی

20- شب بو: به شب بوی استاکس یا ماتیولا معروف است و گیاهی یک ساله یا دوساله است که به عنوان یک ساله مقاوم کشت و کار می‌شود. گل آن به صورت خوشه انتهایی است. دارای انواع کم پر و پرپر بوده و به خاطر گل‌های معطر آن ارزشمند است.

شب بو

21- خرزهره: گیاه خرزهره همیشه سبز است. انواع پرورش‌ یافته آن درختچه‌هایی با مقاومت زیاد به سرما هستند. گاه ارتفاع آن تا بیش از ۲ متر هم می‌رسد. برگ‌های چرمی و کشیده دارد که رگ برگ‌هایش برجسته است.

خرزهره

22- ریحان: بهتر است بدانید که سبزی ریحان از دسته ایده آل‌ترین گزینه‌ها برای کاشت در فصل زمستان محسوب می‌شود که اصول کاشت بسیار راحتی نیز دارد.

ریحان

23- برگ بو: به طور اگر قصد دارید در فصل زمستان نیز برگ بو داشته باشید باید یک گلدان را پر از ترکیبات کوکوپیت، خاک برگ و ماسه کنید و سپس بذر برگ بو را درون آن بکارید. سپس بستر گیاه را به پنجره‌های شرقی یا غربی که هوا در گردش است انتقال دهید و توصیه می‌شود تنها زمانی اقدام به آبیاری کنید که سطح بستر کاملا خشک شده باشد.

برگ بو

24- پونه: بهتر است بدانید که گیاه پونه نیز یکی دیگر از گیاهان مناسب زمستان است که برای کاشت آن باید ابتدا یک الی دو ساقه از آن را درون آب قرار دهید تا کامل ریشه بدهند. سپس آن‌ها را درون بستر کشت بکارید تا هم گلدان زیبایی داشته باشید و هم از تغذیه سبزی تان لذت ببرید.

پونه

25- خردل: به طور کلی خردل نیز از دسته گیاهان مناسب برای فصول سرد سال می‌باشد که خواص زیادی دارد. اگرچه این گیاه در طول رویش خود نیاز به مراقبت نسبتا زیادی دارد، اما در پایان می‌تواند محصولات خوبی را برایتان تولید کند که نهایت لذت را ببرید.

خردل

26- نخود فرنگی: در طول روزهای سرد سوپ نخود فرنگی بسیار دلچسب است، همچنین نخود فرنگی سرخ شده با کره یا روغن بسیار خوشمزه می باشد. راه های متفاوت و زیادی برای مصرف نخود فرنگی وجود دارد و در بسیاری از غذاها به کار می رود. شما می توانید در طول زمستان نخود فرنگی را بکارید و در زمان مناسب آن را برداشت کنید.

نخود فرنگی

27- گیاه یشم: گیاه یشم یکی از مقاوم ترین گیاهان است که میتواند تغییرات دمایی زمستان را تحمل کند و در کنار یک پنجره ی باز در فصول سرد نیز دوام بیاورد . این گیاه شبیه یک درختچه ی کوچک است و زیبایی فراوانی به خانه ی شما میدهد.

گیاه یشم

28- کاکتوس کریسمس: کاکتوس کریسمس در اواخر آذر و اوایل دی (نزدیک کریسمس) در گل‌فروشی‌ها موجود است. کاکتوس کریسمس از جمله گل های آپارتمانی مقاوم به سرما بوده و ریشه‌ی بزریلی دارد و به طور طبیعی در جنگل‌های بارانی رشد می‌کند. با این حال کاشت آن در خانه بسیار آسان است.

کاکتوس کریسمس

29- گل خورشیدی: گل خورشیدی از جمله گل های آپارتمانی مقاوم به سرما است . اگر اتاقی دارید که هوای آن سرد است و نور کافی ندارد میتوانید از این گیاه در اتاق خود استفاده کنید . خاک این گیاه نباید خیلی مرطوب باشد و به آب کمی نیاز دارد .

گل خورشیدی

30- کالانکوئه: این گل آپارتمانی مقاوم در روزهای کوتاه زمستان غنچه می‌کند و گل‌هایش تا چندین هفته دوام دارند. بهتر است آن را در سمت جنوبی خانه و در معرض نور کامل خورشید قرار دهید تا به شکل کامل گل دهد. همچنین میزان آب مصرفی کالانکوئه بسیار کم است.

کالانکوئه

31- تاج الملوک: برای باغبان هایی که دوست دارند تا در کل زمستان باغچه آن ها همانند بهار پر گل باشد ، کاشت این گیاه توصیه می شود این گل زمستانی توسط یک گل سبز رنگ فنجانی احاطه شده است که عاشق یک خاک مرطوب و سایه است و مناسب ترین مکان برای رشد این گیاه در زیر درختان جنگلی است.

تاج الملوک

32- گل داوودی: از جمله گیاهان مقاوم به سرما و باغچه ای است که هم بیرونی وهم آپارتمانی می باشد. به طور مصنوعی در تمام فصول در گلخانه های با تجهیزات کافی به گل می نشیند. یکی از گلهای بسیار مهم است. در باغ ایرانی رایج و متداول بوده است و رنگبندی فراوانی دارد .

گل داوودی

33- ارکیده: ارکیده سیمبیدیوم معمولا در طول زمستان و بهار گل دارد و به خاطرخوشه‌های بزرگ رنگارنگش محبوب است و گل آن حدود ۱۰ هفته عمر می‌کند. ارکیده نیز یکی از گل های آپارتمانی مقاوم به سرما است .

ارکیده

34- بگونیا: این گل نیازمند نور غیر مستقیم است و گونه های فراوانی دارد اما همه ی گونه های این گیاه زیبا در زمستان و در منزل گل نمیدهند تنها بگونیای زمستانی در طول شب های بلند زمستان گل میدهد و پس از گلدهی باید اجازه دهید استراحت کند.

بگونیا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *