درمان افسردگی با گل و گیاه

طبیعت و زیبایی های آن همواره الهام بخش بشر برای خلق آثار بدیع و تلطیف روح و روان او و مأمنی برای فرار از هیاهوی دنیای بیرونی و درونی او بوده و هست، پس زیبا است اگر بتوانیم با شاخه ای گل و یا گلدانی کوچک همواره بخشی از طبیعت را همراه خود داشته باشیم.

گل- در نگاه نخستین نتایج پژوهش پژوهشگران رفتارشناسی دانشگاه روگرز (Rutgers) در نیوجرسی آمریکا نشان می دهد، ارتباط با طبیعت و لذت بردن از مناظر زیبای آن راهی ساده، اما مهم جهت کسب آرامش و تلطیف روح و روان آدمی است که در این بین کاشتن گل و گیاه و یا دریافت هدایایی مانند گل می تواند بیش از هر چیز شادی و طراوت را به انسان هدیه دهد.

پژوهش ها نشان می دهد خریدن گل، کاشتن گل و گیاه و به طور کلی نگاه کردن به گل باعث برانگیخته شدن احساس شادی، آرامش و طراوت، مثبت اندیشی و دوری از غم و اندوه می شود. پروفسور جنت هاویلند جونز- روانشناس- از دانشگاه روگرز می گوید: «نکته جالب توجه درباره نقش گل در سلامت روحی- روانی افراد آن است که فرد با تماشا کردن به گل و لذت بردن از طراوت، رنگ و عطر زیبای آن می تواند حالت روحی نامتعادل خود را تغییر داده و به حالت طبیعی بازگرداند؛ در واقع گل عاملی جهت تعدیل رفتار در طول شبانه روز بوده و هر بار نگاه کردن به گل عاملی جهت ایجاد یک اتصال عصبی مثبت در مغز است.» یافته های جدید ده ماه مطالعه مستمر پژوهشگران دانشگاه روگرز درباره رابطه بین گل و گیاه و سلامت روانی افراد نتایجی را به این شرح نشان داد: – گل و گیاه به ویژه دریافت حتی یک شاخه گل یا یک گلدان کوچک گل به سرعت می تواند روحیه شخص را تغییر داده و او را شاد و هیجان زده کند.

لبخند، اولین و مهم ترین نشانه این تغییر است. احساس شادی و سرزندگی در همه افراد و در هر سنی به سرعت و به خوبی نمایان می شود.

– گل- نگاه کردن یا دریافت گل- می تواند به مدت طولانی روی حالات روانی فرد تأثیر گذاشته و رفتار او را به سرعت دگرگون کند، به طوری که افرادی که در محیط اطرافشان- منزل، محل کار و… گل و گیاه وجود دارد بیش از دیگران- دو تا چهار برابر- آرام، مهربان، شاد و با گذشت بوده و می توانند این حس را با رفتار مثبت خود به دیگران نیز منتقل کنند، بنابراین پژوهشگران توصیه می کنند همواره یک شاخه گل یا یک گلدان کوچک گل در معرض دید خود داشته باشید.

– هدیه دادن یا هدیه گرفتن گل می تواند برقراری ارتباط میان افراد را تسهیل کند که این به ویژه درباره همسران، فرزند و والدین بسیار با اهمیت است. – گل و گیاه باعث ایجاد حس نگرش مثبت به زندگی و آرامش (well being)،احساس شادی و رضایت (happiness)، صمیمت (intimacy) و آرامش (calm) در افراد می شود.

رنگ گل ها نکته بسیار پراهمیتی است، به طوری که گل ها با رنگ ملایم- صورتی، سفید، بنفش و…- حس شخص را به سوی احساسات آرام سوق داده و گل ها با رنگ های گرم و تند- قرمز، زرد، نارنجی و…- حس او را به سوی هیجان و سرزندگی پیش می برد.

– گل نشانه مشارکت و دوستی است، چرا که با هدیه دادن گل، لذت بردن از زیبایی را با یکدیگر تقسیم می کنیم.دکتر جونز می افزاید: «دریافتیم گل و گیاه نه تنها بر احساسات شخصی افراد که روی رفتارهای برونی و اجتماعی فرد نیز تأثیرگذار است.»پژوهشگران دانشگاه داکوتای شمالی آمریکا با بررسی بیش از ده هزار نفر در طول یک سال دریافتند هر فرد ۵ ثانیه پس از دریافت یک شاخه یا دسته گل و یا یک گلدان گل به عنوان هدیه، یکی از این سه عکس العمل را بروز می دهد: – لبخند حاکی از ادب، احترام و تشکر – لبخند حاکی از دوستی و صمیمیت – لبخند هیجان زده همراه با عکس العمل یا کلامی خاص هریک از این عکس العمل ها بسته به شخصی که گل را هدیه گرفته و یا شخصی که گل را هدیه داده است، متفاوت بوده و به حس شخص نیز مرتبط است. اما نکته مهم آن است که یکی از این سه نوع لبخند و گاهی تلفیقی از هر دو، درست ۵ ثانیه پس از دریافت گل، بدون اراده، بروز می کند که این نشان از تأثیر«زیبایی گل» روی مغز است. چند نکته یافته ها نشان می دهد، فضاسازی منزل یا محل کار باید به گونه ای باشد که گل و گیاه به خوبی در معرض دید افراد قرار گرفته و بخشی از فضای منزل به این مسأله اختصاص یابد. این فضا می تواند با استفاده از چند شاخه گل در گلدان، کاشتن گل در ایوان، پشت پنجره ها، کناره های اتاق و… ایجاد شود. .استفاده از گل در ورودی منزل، اتاق نشیمن و اتاق خواب ضروری است، به ویژه درباره ورودی منزل به طور غیرمستقیم خوشامدگویی به میهمانان را به همراه دارد. دکوراسیون منزل با گیاهان

یکی از جذاب‌ترین و لذت‌بخش‌ترین شیوه‌های استفاده از گل‌ها و گیاهان، به كارگیری آنها در چیدمان داخلی و خارجی خانه است؛ به عنوان مثال برای مرزبندی بین دو حیاط کنار هم، مشخص کردن مسیر حرکت، ایجاد سایه‌بان، پوشاندن گوشه دیوارها یا نماهای تیز و خشن، ایجاد محیطی آرامش‌بخش و زیبا، زیباسازی محیط داخلی خانه‌ها و… گیاهان نقش عمده‌ای دارند. اما گاهی کاربرد نابجای گیاهان می‌تواند هارمونی چیدمان را به هم زده و از زیبایی آن بکاهد. بنابراین برای ایجاد هارمونی مناسب، با استفاده از اطلاعات جدول رنگ‌ها، سردی و گرمی و تاثیر آن‌‌ها بر روحیه افراد می‌توانیم دكوراسیون را تغییر دهیم. برای مثال استفاده از رنگ‌های تند و درخشان در كنار یک رنگ تیره، تصویری ماندگار در ذهن ایجاد می‌کند.

تقسیم‌بندی رنگ‌ها به دسته‌های سرد و گرم به دلیل تاثیری است که بر روح و روان افراد می‌گذارند. رنگ‌هایی که در نزدیكی رنگ قرمز قرار دارند، رنگ‌های گرم نامیده می‌شوند که محرک سیستم عصبی‌اند، احساسات ما را قوت می‌بخشند و تشدید می‌کنند و گاهی هم عامل خشم و عصبانیت می‌شوند. این رنگ‌ها در همان برخورد نخستین، تعداد ضربان قلب، هیجانات و همچنین توان انتقال سلول‌های انرژی‌زا را در بدن افراد افزایش می‌دهند. رنگ‌های اصلی زرد و قرمز یا ترکیباتی از قبیل نارنجی، بنفش متمایل به قرمز از جمله رنگ‌های گرم هستند. رنگ‌های گرم برای مكان‌های ورزشی و شاد و محیط‌های کاری که نیاز به شادابی و طراوت زیاد دارند گزینه مناسبی هستند. رنگ‌های سرد، در حدود ناحیه رنگ آبی قرار می‌گیرند. این رنگ‌ها آرام‌بخش هستند و حس لطافت و کم‌تحرکی را به فرد القا می‌کنند، از طرفی باعث حس بی‌تفاوتی و غم نیز می‌شوند. این رنگ‌ها که ترکیباتی از قبیل سبز- آبی (فیروزه‌ای)، سبز، بنفش متمایل به آبی (بنفش- آبی) و آبی را دارند، باعث پایین آمدن فشار خون و کاهش سرعت تنفس و ضربان قلب می‌شوند. رنگ‌های سرد انتخاب خوبی برای محیط کار و اتاق خواب هستند. رنگ سبز که معمولا در گیاهان دیده می‌شود، استرس را كاهش می‌دهند. حتی بعضی تحقیقات نشان داده‌اند که رنگ سبز و آبی تاثیر مثبتی بر یادگیری دارند.

هنگامی كه در دکوراسیون از منحنی‌ها و زاویه‌های نرم استفاده كرده‌ایم، گیاهان گوشتی که معمولا برگ‌های نرم، ضخیم و بدون زاویه دارند ترکیب چشم‌نوازی ایجاد می‌کنند. رنگ‌های خنثی مانند سیاه، سفید، خاکستری، بژ و قهوه‌ای از ترکیب رنگ‌های دیگر به‌وجود می‌آیند. انتخاب رنگ‌های خنثی و استفاده زیاد از آن‌ها در علم روانشناسی نشانه‌ای از نگاهی منفی به زندگی است. اما این رنگ‌ها خصوصیات مثبتی هم دارند مثلا بهترین انتخاب برای فضاهای آموزشی هستند که در آن به تمرکز زیاد نیاز است.

برای داشتن دكوراسیونی جذاب، باید میان بافت و رنگ هماهنگی ایجاد کنیم و برای این تناسب نیز گیاهان گزینه بسیار مناسبی هستند. به عنوان مثال شما در اتاقتان از مبلی استفاده كرده‌‌اید که طرح‌هایی با خطوط تیز و زاویه‌دار دارد، در این صورت می‌توانید گیاهی انتخاب كنید که با خطوط هماهنگی داشته باشد. گیاهانی مانند سانسوریا، یوکا، سجافی (گندمی)، فونیکس (نخل زینتی)، آلوئه، برگ خنجری و سایر گیاهانی که برگ‌های زاویه‌دار و تیز دارند گزینه‌های مناسبی هستند. برای چیدمانی که در آن از نقاط و خطوط تاریک و روشن استفاده شده است، می‌توان از گیاهانی مثل پتوس ابلق، آگلونما، دیفن باخیا، برگ بیدی (زبرینا)، پیرومیا (انواع ابلق)، پیله‌آ و امثال آنها استفاده کرد. هنگامی كه در دکوراسیون از منحنی‌ها و زاویه‌های نرم استفاده كرده‌ایم، گیاهان گوشتی که معمولا برگ‌های نرم، ضخیم و بدون زاویه دارند ترکیب چشم‌نوازی ایجاد می‌کنند. علاوه بر بافت و شکل گیاه، از  رنگ نیز غافل نشوید. برگ گیاهان، تنوع رنگی بسیاری دارند، حتی حضور یا عدم حضور نور هم روی رنگ آن‌ها تاثیر می‌گذارد. گیاهان در صورتی بر زیبایی خانه می‌افزایند كه شرایط نگهداری درست گیاهان را بدانیم.

 

 

منابع:

سلامت نیوز

ladieez.com

houselogic.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *