گیاهان مناسب اتاق خواب

گیاهان مناسب نگهداری در اتاق خواب

محققان سازمان ناسا تاکنون بررسي‌هاي فراواني در رابطه با خاصيت آلودگي‌زايي گياهان انجام داده‌اند.
آغاز اين تحقيقات به سال 1970 بازمي‌گردد. و پروفسور بيل ولورتون آمريکايي اولين کسي بود که سعي کرد  عقيده خود را به اثبات برساند. نظريه بيل ولورتون بسيار جالب بود و اکنون اين موضوع کاملا به اثبات رسيده که گياهان مي‌توانند بين 20 تا 100 درصد آلودگي هوا را به خود جذب کرده و هوا را کاملا تصفيه کنند.

آلودگي‌هاي داخل خانه مي‌توانند سبب سرفه، سردردهاي  ميگرني، التهاب ریه، اگزما يا حتي خستگي‌‌هاي جسمي شوند.

زيبايي گياهان نه تنها چشم و روح را نوازش مي‌دهد بلکه فوايد فيزيکي بسياري دارد.

1-  در صورتي که در خانه فرد سيگاري داريد حتما گلداني در خانه بگذاريد، گياهان هواي خانه را تصفيه کرده و به شما کمک مي‌کنند بهتر نفس بکشيد. از ميان گياهان، گياه پيچک، سانسوریا از جمله بهترين‌ها براي تصفيه فضاي، آلوده منزل، از بين بردن منواکسيدکربن و فورماليدها است. در ضمن اين گياهان سبب بروز آلرژي نيز نمي‌شوند.
2- اگر ديوارهايتان را عايق کرده‌ايد بهتر است يک يا چند گلدان زير آن قرار دهيد تا هواي آلوده به فومالدهيد که از عايق‌هاي قديمي متصاعد مي‌شود را گرفته و هوا را تصفيه کنند. براي اين منظور گياه سينگونيوم يا آلئوبار بادنسيس بسيار مناسب است.
3- در صورتي که در منزل شومينه داريد و با گاز يا چوب، آتش روشن مي‌کنند، قرار دادن چند گلدان در محيط احتمال بروز مسموميت يا خفگي با منواکسيدکربن را کاهش مي‌دهد. البته قرار دادن گياه هرگز جايگزين چک کردن‌ها و کنترل‌هاي مرتب شما نبايد باشد. براي اين منظور گياه پوتوس مناسب است. اين گياه قادر است بيش از 90 درصد گازهاي سمي را در کمتر از 24 ساعت جذب کرده و هوا را تصفيه کند.
4- در صورتي که به تازگي کف منزل را موکت کرده‌ايد بهتر است چند گياه پهن گياه مانند گربراس در منزل بگذاريد. اين گياهان سموم ناشي از چسب موکت را جذب کرده و هوا را تصفيه مي‌کنند. اگر از جريان الکتريسته موکت خود ناراضي هستيد مي‌توانيد از گياهان بهره ببريد که آب زيادي درون خون ذخيره مي‌کنند براي مثال گياه فوژر براي اين منظور مفيد است. اما اگر از وجود کنه‌ها رنج مي‌بريد هيچ گياهي نمي‌تواند به شما کمک کند و تنها تهويه مرتب درمان درد شماست.
5- خز و برخي پارچه‌هاي رومبلي گازي از خانواده بنزن از خود متصاعد مي‌کنند که سمي است اگر نمي‌خواهيد اين گازها را تنفس کنيد بهتر از گياه اسپاتيفيلوم بگيريد تا در عرض نصف روز هواي خانه کاملا تصفيه شود.
6- اگر از مواد شوينده آمونياک را در خانه استفاده مي‌کنيد احتمال مبتلا شدن‌تان به ناراحتي‌هاي ريه بسيار زياد است. گياه «ازاله» نيازي به نور مستقيم ندارد و مي‌توانيد آن را در آشپزخانه، حمام و دست‌شويي قرار دهيد.

بر اساس نتایج به دست آمده از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، کم خوابی و بی خوابی، مشکل عمومی و همه گیری در میان مردم جهان است. کم خوابی تأثیر مستقیمی بر سلامت جسمی و روحی افراد دارد. افرادی که مشکل بی خوابی دارند، معمولا در طول روز از سردردهای مکرّر رنج می برند. اما گویا باید برای حل مشکل بی خوابی، بار دیگر باید به دامن پر مهر طبیعت پناه ببریم. در اینجا نام گیاهانی را برای شما آورده ایم که به بهبود خواب شما کمک می کند.

 

فواید قرار دادن گیاهان در اتاق خواب

بهبود بویایی
بهبود کیفیت هوای اتاق
کاهش اضطراب
کاهش استرس و فشار روانی
تسکین دردها
افزایش فعالیت مغز
کمک به بهتر شدن خلق و خو و سرحال آوردن افراد
پیشگیری از سرماخوردگی و بیماری های دیگر
خواب بهتر

گیاه آلوئه ورا نمادی از ابدیّت است. یکی از بهترین گیاهانی که می توانید در خانه از آن استفاده کنید. نگهداری و حفاظت از آن بسیار آسان است. بر پایه نتایج یک تحقیق، گیاه آلوئه ورا، شب ها میزان زیادی اکسیژن آزاد می کند و این امر به بهبود کیفیت خواب شما کمک خواهد کرد. شما یک منبع اکسیژن در اتاق خود خواهید داشت.

گیاه اسطوخودوس از استرس و اضطراب و گریه کردن بچه ها جلوگیری می کند.

گیاه یاسمن بسیار خوشبوست. توصیه می شود یک گیاه یاسمن را در کنار تخت خود قرار دهید. این گیاه بوی خوشی دارد و به شما آرامش می دهد.

 

بر پایه تحقیقات یک مرکز پژوهشی، گیاه پیچک باعث تصفیه هوای اتاق و باعث جذب فرمالدئیدهای موجود در هوا  می شود. حفظ و نگهداری این گیاه آسان است و نور و دمای متعادل می خواهد.

 

این گیاه  تزئینی زیبا شب ها از خود اکسیژن متصاعد می کند و نگهداری آن در اتاق خواب  برای افرادی که  افت تنفس و سردرد دارند توصیه می شود.

 

محققان ناسا در ادامه تحقيقات خود دريافتند تمامي اجزاي يک گياه از جمله برگ‌ها، ساقه، ريشه و حتي ميکروارگانيسم‌هاي داخل خاک نيز به فرآيند تصفيه‌سازي هوا کمک مي‌کنند و اين بدان معني است که تنها برگ‌هاي سبز تصفيه‌کننده هوا نيستند، تحقيقات در اين زمينه همچنان ادامه دارد.

برای آشنایی کامل با گیاهان تصفیه کننده هوا  و نحوه عملکرد آنها میتوانید مطالب مرتبط با این موضوع را در همین بخش مطالعه نمایید.

 

منابع:

pezeshk.us

tabnakbato.ir

salamatiran.com

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *