گیاهان مناسب سرویس بهداشتی

گیاهان مناسب برای سرویس بهداشتی و حمام

حمام و سرویس بهداشتی معمولا فضای کمی دارند و قرارگیری گیاهان نیز با محدودیت مواجه می‌شود. این شرایط موجب می‌شود که معمولا گیاهان بزرگ و بلند قامت مناسب این فضا نباشند. گزینه مناسب تر انتخاب گیاهانی است که می توانند از سقف آویزان شوند یا در طبقه ای بلند به حالت آویز قرار داده شوند. تاقچه‌ی پنجره نیز می تواند گزینه مناسبی برای گذاشتن گیاهان باشد به خصوص که گیاهان در این محل می توانند نور مناسب نیز دریافت کنند. استفاده از گل و گیاه در دکوراسیون بخش های مختلف آپارتمان از جمله سرویس بهداشتی ایده بسیار عالی می باشد که علاوه بر ایجاد فضای سبز به تصفیه و پاکسازی هوا نیز کمک خواهد کرد. از یک سو با توجه به فراهم بودن آب و رطوبت کافی در محیط هایی همچون حمام و دستشویی به نظر می رسد این مکان ها برای نگهداری گیاهان مختلف مناسب باشند و از سوی دیگر نوسانات دما در سرویس بهداشتی معمولا زیاد بوده و در صورت نبود پنجره، نور کافی برای رشد گیاهان وجود ندارد بنابراین لازم است هنگام انتخاب گل و گیاه برای این بخش ها دقت کرده و به سه عامل نور کم، رطوبت بالا و نوسانات دما توجه بیشتری داشته باشیم.

معرفی گیاهان مناسب سرویس بهداشتی و حمام:

1/ آلوئه ورا: آلوئه ورا ، گیاه آپارتمانی زیبایی است که شرایط سختی برای نگهداری ندارد و با نور کم در محیط خانه رشد می کند . این گیاه می تواند با کمترین مراقبت و توجهی زنده بماند. این گیاه به مکانی با نور روشن و غیر مستقیم نیاز دارد زیرا نور زیاد باعث سوختن برگ های آلوئه ورا می شود.

آلوئه ورا

2/ مارچوبه زینتی: مارچوبه زینتی در ظاهر گیاهی لطیف و نرم است اما ساقه گیاه دارای تیغ است . این گیاه زینتی به نور متعادل برای پرورش نیاز دارد پس بهتر است آن را جلوی پنجره قرار دهید همچنین این گیاه زیبا و ظریف عاشق رطوبت موجود در حمام است.

مارچوبه زینتی

3/ بگونیا: بسیاری از گونه های بگونیا را می توان در آب و هوای گرم و مرطوب حمام نگهداری کرد . این گیاه در این شرایط خیلی خوب رشد می کند مثلا بگونیای رکس که دارای شاخسار زیبا و رنگارنگی است ، در این شرایط خیلی خوب پرورش می یابد. بگونیا ها به نور کم و غیر مستقیم جهت رشد نیاز دارند.

بگونیا

4/ بامبو: گیاه بامبو که جزو محبوب ترین گیاهان آپارتمانی است ، احتیاج به مراقبت کمی دارد بنابراین می توان آن را در خانه به راحتی پرورش اد و نگه داری کرد ، برای پرورش این گیاه نور غیر مستقیم و کم مورد نیاز است و هوای مرطوب حمام برایش عالی است.

بامبو

5/ برومیلیاد: این گیاه با ظاهر عجیب و غیر معمولی به صورت انگلی رشد می کند و برای پرورش در محیط مرطوبی مانند حمام مناسب است . آبیاری این گیاه نباید زیاد باشد زیرا این گیاه ، رطوبت مورد نیاز خود را از هوا به دست می آورد و از اینکه خاکش خیس و مرطوب باشد خوشش نمی آید. برومیلیاد به مکانی با نور زیاد وغیر مستقیم احتیاج دارد.

برومیلیاد

6/ برگ عبایی: گیاه برگ عبایی گیاه مقاوم و سرسختی است که در نور کم یا غیر مستقیم به خوبی رشد می کند و اغلب از آن برای پوشاندن زمین استفاده می شود. از این گیاه می توان در خانه نگهداری کرد زیرا نگهداری آن بسیار آسان است.

برگ عبایی

7/ آگلونما: آگلونما گیاهی بخشنده و تطابق پذیر است که عاشق رطوبت است وقادر به تحمل سرما و باد های سرد نیست . این گیاه برای رشد و پرورش به نور کم و غیر مستقیم نیاز دارد. اگر آبیاری و کود دهی این گیاه را فراموش کنید ، این گیاه باز هم رشد خواهد کرد.

آگلونما

8/ کروتون: گیاه کروتون که رشد آرامی دارد ، می تواند در محیط مرطوب بسیار بلند و عریض شود. گیاه کروتون به مکانی با نور زیاد و غیر مستقیم نیاز دارد و در حالی که در محیط مرطوب به خوبی رشد می کند اما دوست ندارد خاکش خیس بماند.

کروتون

9/ سیکلامن: این گیاه گلدار و شاداب شرایط سخت تری نسبت به گیاهان قبل برای نگهداری در خانه دارد و ممکن است با گذشت زمان گیاه از بین برود. کمی مراقبت از گیاه سیکلامن آن را مانند روز اولش شاداب می کند . سیکلامن، در فصل زمستان به مکانی با نور روشن نیاز دارد.

سیکلامن

10/ دیفن باخیا: دیفن باخیا گیاهی است که با مراقبتی اندک هم می تواند سالم و سرحال باقی بماند . این گیاه زمانی به آبیاری نیاز دارد که چند سانتی متر خاکش خشک باشد. دیفن باخیا در زمستان به نور بیشتر، و در تابستان به نور لکه دار نیاز دارد. برای رشد صاف و قائم گیاه چند ماه یک بار گیاه را بچرخانید.

دیفن باخیا

11/ اسپاتی فیلوم: اسپاتی فیلوم گیاهی گرمادوست است و نمی تواند دمای زیر 13 درجه را تحمل کند . این گیاه به رطوبت هوای بالا احتیاج دارد و باید روزی یک بار غبارپاشی شود. نباید داخل گلدان این گیاه آب بریزیم و بهتر است همیشه زیر گلدانش پر از آب باشد.

اسپاتی فیلیوم

12/ کالاتیا: این گیاه به نور متوسط، گرمای زیاد، آبیاری معمولی، رطوبت هوای 50 تا 90 درصد و خاک کمی اسیدی نیاز دارد. حداقل دمای قابل تحمل برای این گیاه در زمستان 16 درجه سانتی گراد است .این نوع گیاه سایه دوست است یعنی از نورمستقیم آفتاب فراری است به طوری که با تابش مستقیم راه راه برگ هایش را از دست می دهد.

کالاتیا

13/ گندمی: این گیاه تابش مستقیم نور خورشید را دوست نداردو تابش نور خورشید سبب سوختن نوک برگ هایش می شود. این گیاه در تابستان به هفته ای دو تا سه بار آبیاری نیاز دارد در زمستان ها یک بار آبیاری برای این گیاه کفایت می کند. نهایت سرمایی که این گیاه می تواند تحمل می کند 2 درجه سانتی گراد است.

گندمی

14/ سرخس برگ شمشیری: این گیاه در کنار پنجره و جایی که نور زیاد دریافت می کند، مناسب می باشد. رطوبت و دمای بین 55 تا 75 درجه برای رشد این گیاه مناسب هستند. گونه های دیگر سرخس هم برای قرار گیری در حمام مناسب هستند، مانند مارچوبه، پلاتی سریوم و گونه آشیانه پرنده.

سرخس.

15/ دراسنا پرچمی: این گیاه نور کم را ترجیح می دهند زیرا در معرض نور زیاد برگ ها چروک می خورند. همچنین وجود رطوبت برای رشد آنها الزامی است. به همین دلیل با قرار دادن این گیاه در حمام نور و رطوبت مهیا بوده و برگ و گیاه سبز و سالم می مانند.

دراسنا پرچمی

16/ عشقه: عشقه، مخصوصا عشقه انگلیسی، برترین گیاه پاکسازی هوا از سوی ناساست که می تواند با از بین بردن کپک و آلودگی حمام را تمیز و بهداشتی کند. از آنجایی که معمولا فضای آشپزخانه کوچک است می توانید آن را در سبد آویزان کرده یا روی قفسه قرار دهید. این گیاه با وجود کمی نور خورشید و رطوبت بالای حمام به خوبی رشد می کند.

عشقه

17/ ارکیده: با قرار دادن این گیاه لوکس می توانید رنگ و بوی حمام را عوض کنید. ارکیده را روی پنجره حمام قرار دهید، جایی که نور غیرمستقیم به اندازه کافی به آن برسد و برگ ها چروک نشوند. رطوبت بالا برای رشد این گیاه ضروری است.

ارکیده

18/ فیلودندرون: این گیاه آپارتمانی گرمسیری به مراقبت اندکی نیاز دارد. زیرا نور کم موجود در جنگل ها را ترجیح می دهد. گرچه این گیاه مقاوم رطوبت متوسط را تحمل می کند اما در صورت وجود رطوبت بالا برگ ها درخشان و سالم می شوند. دمای ایده آل برای رشد آن 75 تا 85 درجه فارنهایت است.

فیلندرون

20/ پوتوس طلایی: پوتوس طلایی برگ های مرمری قلبی شکل دارد و به دلیل نگهداری اندک برای حمام مناسب است. شرایط ایده آل نگهداری این گیاه در گلخانه عبارتند از نور غیر مستقیم، رطوبت بالا و دمای زیاد. با این حال از آنجایی که حمام دو مورد از این شرایط را داراست، می توانید آن را در حمام قرار دهید و در صورت وجود نور اندازه آن دو برابر می شود.

پوتوس نئون

21/ گاردنیا: گاردنیا گیاهی مشهور هم برای داخل خانه و هم برای باغچه‌ی شماست. اما آیا می‌دانید این گیاه محیط مرطوب حمام را دوست دارد؟ ماگنولیا به مقداری نور خورشید نیز نیاز دارد بنابراین حمام‌هایی که کمی نور طبیعی دارند بهتر هستند.

گاردنیا

22/ آزالیا: گل زیبا و معطر آزالیا گیاهی عالی برای حمام است. شکوفه‌های رنگارنگ آن به حمام شما زندگی می‌دهند. آزالیا در سایه‌ی نسبی رشد می‌کند اما به کمی آفتاب نیز نیاز دارد. این گیاه برای حمام‌های روشن عالی است. حمام شما باید حداقل کمی نور طبیعی در طول روز دریافت کند.

آزالیا

23/ سانسوریا: سانسوریا یا برگ شمشیری که یکی از مقاوم‌ترین گیاهان آپارتمانی است،به صورت عمودی رشد می‌کند و اغلب لبه‌هایی به رنگ زرد یا سفید دارد.این گیاه بسیار بادوام بوده و در محیط‌های کم‌نور نیز به رشد خود ادامه می‌دهد.حضور سانسوریا در سرویس بهداشتی و حمام، باعث تصفیه هوا و حذف برخی از آلاینده و سموم مانند فرمالدئید که در محصولات پاک کننده و دوغاب کاشی‌ها می‌شود.

سانسوریا

24/ فیکوس بنجامین: از گیاهان مناسب حمام و سرویس بهداشتی مخصوصا برای فضاهای کوچیک است. که زیبایی آن‌ها واقعا بی نظیر بوده و حس و حال تازه‌ای به شما خواهد داد. فقط باید مراقب باشید تغییرات شدید دمایی رخ ندهد. رطوبت حمام را دوست دارد اما نباید خاک آن غرق در آب باشد. عاشق نور غیرمستقیم یا فیلتر شده خورشید هستند که اگر کلا نورگیر کمی دارید لامپ رشد گیاه هم کافیست.

بنجامین

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *