گیاه مناطق سرد

گیاهان مناسب برای مناطق سرد

سرما برای بسیاری از گیاهان مضر است و آنهارا از بین می برد و اجازه ی نگهداری از گیاهان در مناطق سردسیر را به علاقه مندان گل و گیاه نمی دهد . با این حال گل های آپارتمانی مقاوم به سرما و گیاهانی وجود دارند که در عین زیبایی مقاومت بالایی نسبت به سرما از خود نشان میدهند و برای کسانی که در مناطق سردسیری زندگی میکنند و در بیشترین فصول ، هوای محیط آنها سرد است ، بسیار مفید است. علاوه بر مناطق سردسیری در فصول پاییز و زمستان نیز بسیاری از خانه ها ، مکان مناسبی برای نگهداری گل ها و گیاهان نیستند چرا که بعضی اتاق ها سرد و بعضی گرم هستند . علاوه بر این هوای این فصول خشک است و نور خورشید برای رشد گیاه کافی نیست پس قبل از خرید هر گونه گل و گیاه ابتدا باید شرایط محیطی خانه را بررسی کنیم سپس با گیاهان مناسب با این شرایط آشنا شویم .

گل های مقاوم به آب و هوای سرد:

1/ همیشه بهار: گیاهی یک ساله است، در فصل پاییز و زمستان در روزهایی که خیلی سرد نباشد از ساعت ۹ الی ۱۰ صبح باز می شود و تا ساعت ۴ الی ۵ بعدازظهر به این حالت می‌ماند. این گیاه از آفتاب ضعیف روزهای سرد نهایت استفاده را می‌برد. شما با مراقبت بیشتر و رساندن خاک حاصل خیز به این گل، می‌توانید زمان گل دهی آن را افزایش دهید.

گل همیشه بهار

2/ سینرر یا سینره: این گل قادر است تا بیش از ۶۰ سانتی‌متر رشد کند. گل سینرر دارای رنگ‌هایی چون: سفید، صورتی، قرمز، آبی، ارغوانی و بنفش است. این گل برای شکوفه کردن نیاز به سایه جزئی همراه با آب و خاک غنی دارد.

سینره

3/ سیکلامن: گل سیکلامن دارای شکوفه‌هایی با رنگ‌های متفاوت است. این گل نیاز به کمی سایه و آب دارد. برای همین استفاده از گلدان به شما این امکان را می‌دهد تا آن را از زیر نور مستقیم خورشید در یک سایه پناه بدهید.

سیکلمه

4/ مروارید یا مینای چمنی: این گل با ساختار گوشت آلود و چابک لبه گلبرگ هایش شناخته شده است. این گل به آبیاری معمولی نیاز دارد و در روزهایی که هوا گرم می‌شود به سایه نیاز دارد. چرا که در چنین آب و هوایی سایه را به ماندن زیر نور خورشید ترجیح می‌دهد.

مروارید

5/ اریکا: گل اریکا با برگ‌های گوچک و سوزنی شکلش که گل‌های ریز فرورفته در آن قابل شناسایی است. این گیاه کوچک ماندگاری خوبی دارد. گل اریکا نیاز به آبیاری دقیق و منظم دارد این گیاه خشکی خاک را نمی‌تواند تحمل کند. از این رو خاک این گل باید همیشه مرطوب باشد. رشد این گیاه به نحوی است که ممکن است، پس از یک دوره رشد به شاخه‌های خشک شده دوره قبل برسد. این نشانه خشک شدن آن نیست.

اریکا

6/ خربق: گل خربق دارای شکوفه‌های زیبایی در فصل زمستان و بهار است. این گیاه قادر است، زیر نور مستقیم آفتاب و یا در سایه و وضعیتی بین سایه و آفتاب را نیز تحمل کند. گل خربق بنا به نوع گونه خود نیاز به آبیاری منظم دارد. این گیاه به خاک حاصل خیز که با مواد آلی اصلاح شده، نیاز دارد.

خربق

7/ خشخاش: این گل در باد تکان‌های زیادی دارد و جزء گل‌های سردسیری شناخته شده است. این گل نیاز به تابش مستقیم نور خورشید دارد و میزان آبیاری آن نیز متوسط است. گل خشخاش ایسلندی در شرایط آب و هوای سرد و ملایم در پاییز و زمستان گل می‌دهد. شما برای پرورش آن می‌توانید، بذر گل را در روزهای سرد زمستان در خاک فرو کنید و در ابتدای بهار منتظر رشد و نمو آن باشید.

خشاش

8/ نمسیا: تمام گونه‌های گل نمسیا به خاک خشک و نور مستقیم خورشید نیاز دارند. این گل قادر است در هوای خفیف زمستانی زندگی کند. با برداشتن گل‌های پژمرده نمسیا می‌توان عمر بیشتری به به این گیاه ببخشید. شما می‌توانید در فصل زمستان و یا تابستان دانه‌های این گیاه را برای به وجود آوردن گل نمسیای جدید در خاک فرو کنید.

نمسیا

9/ کلم زینتی: گل کلم زینتی با برگ‌های غول پیکر که دارای تنوع رنگی بسیار جالبی است، می‌تواند در طول فصل سرما زیبایی خاصی به حیاط منزل و یا گلدان‌های شما بدهد. این گیاه تحمل زیادی در فصل زمستان دارد و با رنگ‌های شاد و جذابی که دارد، می‌تواند زیبایی خاصی را در فصل زمستان به خانه شما بدهد. جذابیت و درخشندگی رنگ برگ‌های این گل در فصل زمستان جلوه زیباتری به خود می‌گیرد.

کلم زینتی

10/ بنفشه: این گل می‌تواند بین ۱۵ الی ۲۵ سانتی متر رشد کند و دارای تنوع رنگی جذابی نیز است که می‌تواند در فصول سرد سال گلدهی کند.

بنفشه

11/ پریموس انگلیسی: بیشتر گل‌های پریموس در فصل بهار و تابستان گل می‌دهند اما گل پریموس انگلیسی می‌تواند در فصل زمستان نیز گل بدهد. این گیاه قادر است، در زیر نور خورشید و حتی سایه رشد کند. نیاز به آب این گل کامل معمولی است. همچنین گل پریموس انگلیسی به گل پامچال مغربی نیز معروف است.

پریموس انگلیسی

12/ کوکب: به دلیل باز شدن شکوفه های زیبای این گیاه در اواخر تابستان و ورود به پاییز ، به گیاه زمستانی معروف است . اگر میخواهید گل کوکب را در باغچه ی خود نکهدارید باید در تابستان به طور کامل آفتاب و آب فراوان داشته باشد تا زیبایی خود را بیشتر نشان دهد .

کوکب

13/ آنتوریوم: آنتوریوم یکی از گیاهان مقاوم به سرما است که بومی گواتمالا و کوشاریکاست. گلها با اسپات قرمز، صورتی، زرد و یا سفید می باشد . در اواخر بهار یا فصل تابستان گل ها ظاهر می شوند و از وسط اسپات گل آذین سنبله ای بیرون می آید که زرد یا قرمز رنگ است ماندگاری این گل ها بین ۲ تا ۳ ماه هست.

آنتوریوم

14/ بگونیا: این گل نیازمند نور غیر مستقیم است و گونه های فراوانی دارد اما همه ی گونه های این گیاه زیبا در زمستان و در منزل گل نمیدهند تنها بگونیای زمستانی در طول شب های بلند زمستان گل میدهد و پس از گلدهی باید اجازه دهید استراحت کند و صبر کنید تا خاکش کامل خشک شود ولی در زمانهای غیر از گلدهی تنها باید نیمی از خاک خشک شود سپس آبیاری کنید .

بگونیا

15/ ارکیده سیمبیدیوم: ارکیده سیمبیدیوم معمولا در طول زمستان و بهار گل دارد و به خاطرخوشه‌های بزرگ رنگارنگش محبوب است و گل آن حدود ۱۰ هفته عمر می‌کند. ارکیده نیز یکی از گل های آپارتمانی مقاوم به سرما است .

ارکیده

16/ گل برفی: این گیاه یک گل زمستانی کلاسیک است. اگر انواع مختلف از گل های برفی را انتخاب کنید ، همه ی آن ها از محبوبیت و مشهوریت کافی برخوردارند و باید هزینه های زیادی بپردازید تا بتوانید که پیاز آن را خریداری کنید.

گل برفی

17/ گل داوودی: از جمله گیاهان مقاوم به سرما و باغچه ای است که هم بیرونی وهم آپارتمانی می باشد. به طور مصنوعی در تمام فصول در گلخانه های با تجهیزات کافی به گل می نشیند. یکی از گلهای بسیار مهم است. در باغ ایرانی رایج و متداول بوده است و رنگبندی فراوانی دارد .

گل داوودی

18/ گل پنج پر: گل پنج پر در بیرون از منزل، پروانه‌ها را به خود جذب می‌کند و گل‌هایی رنگارنگ به شکل ستاره‌ای دارد. می‌توانید از ابتدا آن را در آپارتمان پرورش دهید و یا   در فصل سرما باید آن را به داخل منزل بیاورید .

گل پنج پر

19/ تاج الملوک: برای باغبان هایی که دوست دارند تا در کل زمستان باغچه آن ها همانند بهار پر گل باشد ، کاشت این گیاه توصیه می شود این گل زمستانی توسط یک گل سبز رنگ فنجانی احاطه شده است که عاشق یک خاک مرطوب و سایه است و مناسب ترین مکان برای رشد این گیاه در زیر درختان جنگلی است.

تاج الملوک

20/ استرپتوکارپوس: این گل بسیار شبیه گل ارکیده است و در داخل آپارتمان عمری طولانی دارد. از خانواده‌ی بنفشه‌ی آفریقایی است و مانند آن به نور غیرمستقیم نیاز دارد. برای آبیاری، حتما بگذارید تا روی خاک خشک شود جرا که آب بیش از حد این گل را از بین می‌برد.

استرپتوکارپوس

21/ کالانکوئه: این گل آپارتمانی مقاوم در روزهای کوتاه زمستان غنچه می‌کند و گل‌هایش تا چندین هفته دوام دارند. بهتر است آن را در سمت جنوبی خانه و در معرض نور کامل خورشید قرار دهید تا به شکل کامل گل دهد. همچنین میزان آب مصرفی کالانکوئه بسیار کم است.

گل کالانکوئه

22/ گلایل سفید: گلایل از اوایل خرداد تا اوایل زمستان گل می دهد. در ایران با توجه به تنوع اب و هوایی مناطق مختلف، امکان تولید گل بریده گلایول در سراسر سال وجود دارد.  در سراسر پاییز می توان از این نوع گل لذت برد اما بخاطر داشته باشید که اگر می خواهید این گیاه با ساقه ی سبز و پرگل ببینید ، باید ترجیحا در با سرمای زمستانی بیرون مواجه نشود.

گلایول سفید

23/ گل خورشیدی: گل خورشیدی از جمله گل های آپارتمانی مقاوم به سرما است . اگر اتاقی دارید که هوای آن سرد است و نور کافی ندارد میتوانید از این گیاه در اتاق خود استفاده کنید . خاک این گیاه نباید خیلی مرطوب باشد و به آب کمی نیاز دارد .

گل خورشیدی

24/ یاس ستاره ای: برای کاشتن آن در منزل دمای اتاق باید کمتر از ۱۸ درجه باشد و نیاز به میزان کمی نور مستقیم خورشید دارد. البته بعد از غنچه دادن می‌توانید آن را به محل گرم‌تری منتقل کنید. این گل آپارتمانی مقاوم به شکل پیچک رشد می‌کند و شکوفه‌های ستاره‌ای شکل سفید رنگش جلوه‌ی زیادی دارد.

یاس ستاره ای

25/ گل استرنبرجیا: این گل آپارتمانی مقاوم شبیه زعفران ، یکی از گل های پیازی در پاییز است.  گل ها در پاییز و پیش از برگ ها ظاهر می شوند  به سرما مقاوم بوده ونیاز به آفتاب کامل دارد.. ریشه آن ها به شدت در تابستان نیاز به آفتاب و گرما دارد.

گل استرنبرجیا

26/ کاکتوس کریسمس: کاکتوس کریسمس در اواخر آذر و اوایل دی (نزدیک کریسمس) در گل‌فروشی‌ها موجود است. کاکتوس کریسمس از جمله گل های آپارتمانی مقاوم به سرما بوده و ریشه‌ی بزریلی دارد و به طور طبیعی در جنگل‌های بارانی رشد می‌کند. با این حال کاشت آن در خانه بسیار آسان است. این گل نیاز به نور غیر مستقیم دارد و تابش مستقیم نور آفتاب، برگ‌هایش را می‌سوزاند.

کاکتوس کریسمس

27/ نرین: گل های پاییزی نرین معمولا در سپتامبر و حتی دیرتر ، شکوفه می کنند. تا زمانی که ساقه و شاخه های آن آسیب نبیند تا زمستان و فصل سرد می تواند پابرجا باقی بماند.

نرین

28/ زعفران: این گل معمولا در اوایل بهار یا اواخر پاییز گل می‌دهد اما اگر پیاز آن را در فصل پاییز، در آپارتمان بکارید، در زمستان گل می‌دهد. گل زعفران انواع مختلفی دارد که یکی از آن ها زعفرانی است که در خراسان کاشته شده و از آن طلای سرخ ایران به دست می‌آید.

زعفران

29/ گیاه یشم: گیاه یشم یکی از مقاوم ترین گیاهان است که میتواند تغییرات دمایی زمستان را تحمل کند و در کنار یک پنجره ی باز در فصول سرد نیز دوام بیاورد . این گیاه شبیه یک درختچه ی کوچک است و زیبایی فراوانی به خانه ی شما میدهد.

گیاه یشم

30/ گل رز: از میان تمامی گل و گیاهانی که عاشقانه سرما را دوست دارند؛ شاید هیچکدام به اندازهء گل رز و  انواع آن زیبا نباشند. هرچه هوا سردتر و خنک‌تر باشد، کیفیت رشد و نمو گل‌های رز هم بیشتر خواهد بود.

رز

31/ زنبق: پیازهای این گیاه بایستی در اوایل پائیز کاشته شوند و در اواخر زمستان تا اواسط بهار نیز نوبت گلدهی آنها خواهد بود. سرما و نور کافی از نیازهای اصلی گیاه زنبق است. زمانی که زنبق در ابتدای رشد قرار دارد ابتدا مکان نیم سایه را انتخاب میکند و بعد از آن نیاز به آفتاب فراوان دارد. اما به طور کلی زنبق آفتاب شدید و مستقیم را نمیپسندد.

زنبق

32/ نرگس: به اعتقاد بسیاری از افراد گل یاس و نرگس خوشبوترین گل‌های جهان هستند؛ بوی این گل در فصول سرد زمستانی چنان انسان را از خود بیخود میکند که چیزی جز لذت و شعف به جای نمیگذارد.

نرگس

33/ آگاو: ‌گیاه آگاو از مقاوم‌ترین و زیباتری گیاهان زینتی است که می‌تواند نقش یک نقطه کانونی در فضای سبز شما را داشته باشد.‌ این گیاه ظاهری شبیه آلوئورا دارد اما تیره آن از انواع نرگسیان است. در حدود 300 گونه مختلف از این گیاه در دنیا وجود دارد.

آگاو

درختان مقاوم به آب و هوای سرد:

1/ درختچه کاملیا: درختچه کاملیا به درختچه همیشه سبز معروف است. گل‌های این درختچه، بزرگ و همانند گل رز هستند. از طرفی اندازه و طیف رنگی گلهای کاملیا بسیار متنوع است.

کاملیا

2/ کاج نوئل: اینکه خاستگاه اصلی این درخت زینتی زیبا مناطق سرد، نیمه کره شمالی و ارتفاعات کوهستانی است؛ متضمن این مساله خواهد بود که شما با خیال راحت میتوانید در مناطق سردسیری مانند دماوند و یا فیروزکوه آنها را بکارید.کاج نوئل آبی با سرما زیاد و آب کم میانه بسیار خوبی دارد، هرچه آب کم و سرما زیادتر باشد؛ نوئل آبی شما آبی‌تر خواهد بود.

کاج نوئل

3/ بوته برگ نو: برگ نو گیاهی است که زادگاه اصلی‌اش از جنوب اروپا، شمال آفریقا، و جنوب غرب آسیا و از طرف دیگر از مراکش، شرق تا لهستان و جنوب غرب گسترش پیدا کرده است.

برگ نو

4/ سرو فری: اگر می‌خواهید فضایی همیشه سبز در فصل پائیز و زمستان در محوطه ویلا و یا حیاط خانه‌تان داشته باشید، میتوانید بر روی زیبایی چهارفصل این سرو زیبا حساب کنید.

سرو فری

5/ به ژاپنی: این درختچه که از خانواده گل رز است، بومی کشور چین و ژاپن میباشد. شروع گلدهی به ژاپنی، اوایل زمستان به شکل گلهای صورتی و قرمز است. ویژگی جالب این گیاه مقاومت بسیار بالای آن در مقابل سرماست به طوری که در دمای -10 درجه نیز این گیاه مقاومت بالایی را از خود نشان میدهد.

به ژاپنی

6/ کامیس پاریس: این گیاه اصلا مرگ نداشته و بسیار مقاوم است ، مقاوترین درختچه برای نقاط سردسیر و گرمسیر بوده و خیلی سازگار هست !

کامیس پاریس

7/ جونی پروس: این درختچه پیوندی هست واگه روی سرو زربین پیوند بشود خیلی سرما رو خوب تحمل میکیند، ولی اگه روی شیراز پیوند بخورد ، حساس می باشد، موقع خرید باید سوال کرد.

جونی پروس

8/ ژینکو: این درخت از ۲۰۰ میلیون سال قبل تا الان تنها گونه ی باقی مانده از دوران ژوراسیک هست و سرما نمیتواند به آن آسیبی برساند و حتما توصیه میکنم یکی از این درختان را داشته باشید چون  واقعا خزان زیبا و دیدنی دارند.

ژینکو

9/ عنبر ساعل: عنبرساعل یکی از زیباترین درختان ممکن هست که خزان بسیار زیبایی دارد و همیشه  مکمل درخت ژینکو هست ، این درخت خزانش قرمز بوده و ضمن اینکه اصلا به چیزی به اسم سرما و یخبندان اعتقادی ندارد.

عنبر ساعل

10/ درختچه سه رنگ: این درختچه اعیونی و زیبا همیشه سبز هست و هر سه رنگ زرد و قرمزو سبز رو همزمان باهم روی درخت در طول سال دارد، در مورد سرما بسیار مقاوم بوده و تازه گرما را هم خوب تحمل میکند و به کم ابی هم مقاوم است.

درختچه سه رنگ

11/ افرا قرمز: این درخت زیبا با برگهای قرمز و سفید و سبز با بافتی نرم ولطیف بسیار به سرما مقاوم هست و رنگ برگ های آن در تابستان خیلی زیبا خواهد شد چون عاشق خنکی هستند، افرا سلطنتی و برگ چناری  غیره به خوبی زمستان رو تحمل میکنند.

افرا قرمز

12/ شمشاد: انواع شمشاد سبز و طلایی و نعنایی و توپی هم به خوبی سرما رو تحمل میکنند فقط به این نکته باید دقت کرد که در پاییز به آن ها کود شکری یا کامل نداد که رشد رو تحریک کند و گیاه سرما بزند.

شمشاد

13/ گوجه قرمز: این درختچه زیبا با برگهای قرمزخودش اصلا اعتقادی به سرما ندارد و به خاطر همین رنگش خیلی فضا را سبز رو زیبا و دیدنی میکند.

گوجه قرمز

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *