گیاه مناسب اتاق خواب

گیاهان مناسب برای اتاق خواب

گیاه مناسب اتاق خواب به گیاهی گفته می‌شود که به بهبود هوای اتاق کمک می‌کند. این بهبود کیفیت می‌تواند به چند طریق توسط گیاه صورت بگیرد. مثلا گیاه مناسب اتاق خواب خاصیت تصفیه کنندگی دارد. یعنی باعث دفع سموم از محیط می‌شود. همین ویژگی برای ترقیب شما جهت خرید یک گیاه مناسب اتاق خواب کفایت می‌کند. البته دقت کنید که یک گیاه مناسب اتاق خواب لزوما خاصیت تصفیه‌کنندگی ندارد. ویژگی دیگر گیاه مناسب اتاق خواب، توانایی تولید اکسیژن در شب است. در واقع گیاه مناسب اتاق خواب با بالا بردن سطح اکسیژن محیط، به بهبود کیفیت خواب شما هم کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که همه گیاهان برای اتاق خواب مناسب نمی‌باشند. چون برخی از گیاهان نه تنها تولید اکسیژن ندارند، بلکه در شب دی اکسید کربن آزاد می‌کنند. پس بهتر است جهت خرید گلدان برای محیط زندگیتان، گیاه مناسب اتاق خواب را بشناسید. هر کدام از این گیاهان، نگهداری خاص خود را دارند.

زيبايي گياهان نه تنها چشم و روح را نوازش مي‌دهد بلکه فوايد فيزيکي بسياري دارد.

1-  در صورتي که در خانه فرد سيگاري داريد حتما گلداني در خانه بگذاريد، گياهان هواي خانه را تصفيه کرده و به شما کمک مي‌کنند بهتر نفس بکشيد. از ميان گياهان، گياه پيچک، سانسوریا از جمله بهترين‌ها براي تصفيه فضاي، آلوده منزل، از بين بردن منواکسيدکربن و فورماليدها است. در ضمن اين گياهان سبب بروز آلرژي نيز نمي‌شوند.

2- اگر ديوارهايتان را عايق کرده‌ايد بهتر است يک يا چند گلدان زير آن قرار دهيد تا هواي آلوده به فومالدهيد که از عايق‌هاي قديمي متصاعد مي‌شود را گرفته و هوا را تصفيه کنند. براي اين منظور گياه سينگونيوم يا آلئوبار بادنسيس بسيار مناسب است.

3- در صورتي که در منزل شومينه داريد و با گاز يا چوب، آتش روشن مي‌کنند، قرار دادن چند گلدان در محيط احتمال بروز مسموميت يا خفگي با منواکسيدکربن را کاهش مي‌دهد. البته قرار دادن گياه هرگز جايگزين چک کردن‌ها و کنترل‌هاي مرتب شما نبايد باشد. براي اين منظور گياه پوتوس مناسب است. اين گياه قادر است بيش از 90 درصد گازهاي سمي را در کمتر از 24 ساعت جذب کرده و هوا را تصفيه کند.

4- در صورتي که به تازگي کف منزل را موکت کرده‌ايد بهتر است چند گياه پهن گياه مانند گربراس در منزل بگذاريد. اين گياهان سموم ناشي از چسب موکت را جذب کرده و هوا را تصفيه مي‌کنند. اگر از جريان الکتريسته موکت خود ناراضي هستيد مي‌توانيد از گياهان بهره ببريد که آب زيادي درون خون ذخيره مي‌کنند براي مثال گياه فوژر براي اين منظور مفيد است. اما اگر از وجود کنه‌ها رنج مي‌بريد هيچ گياهي نمي‌تواند به شما کمک کند و تنها تهويه مرتب درمان درد شماست.

5- خز و برخي پارچه‌هاي رومبلي گازي از خانواده بنزن از خود متصاعد مي‌کنند که سمي است اگر نمي‌خواهيد اين گازها را تنفس کنيد بهتر از گياه اسپاتيفيلوم بگيريد تا در عرض نصف روز هواي خانه کاملا تصفيه شود.

6- اگر از مواد شوينده آمونياک را در خانه استفاده مي‌کنيد احتمال مبتلا شدن‌تان به ناراحتي‌هاي ريه بسيار زياد است. گياه «ازاله» نيازي به نور مستقيم ندارد و مي‌توانيد آن را در آشپزخانه، حمام و دست‌شويي قرار دهيد.

بر اساس نتایج به دست آمده از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، کم خوابی و بی خوابی، مشکل عمومی و همه گیری در میان مردم جهان است. کم خوابی تأثیر مستقیمی بر سلامت جسمی و روحی افراد دارد. افرادی که مشکل بی خوابی دارند، معمولا در طول روز از سردردهای مکرّر رنج می برند. اما گویا باید برای حل مشکل بی خوابی، بار دیگر باید به دامن پر مهر طبیعت پناه ببریم. در اینجا نام گیاهانی را برای شما آورده ایم که به بهبود خواب شما کمک می کند.

فواید قرار دادن گیاهان در اتاق خواب

بهبود بویایی

بهبود کیفیت هوای اتاق

کاهش اضطراب

کاهش استرس و فشار روانی

تسکین دردها

افزایش فعالیت مغز

کمک به بهتر شدن خلق و خو و سرحال آوردن افراد

پیشگیری از سرماخوردگی و بیماری های دیگر

خواب بهتر

گیاهان مناسب اتاق خواب:

1/ اسپاتی فیلوم: اسپاتی فیلوم یکی از محبوب‌ترین و ماندگارترین گیاهان آپارتمانی برای نگهداری در اتاق خواب است. برگ‌های براق این گیاه در مکان‌هایی با نور زیاد یا نور کم، رشد خواهند کرد. از طرفی ریشه‌ها، دوره‌های آبیاری متفاوت را نیز تحمل خواهند کرد. اگر این گلدان را در کنار پنجره قرار دهید تا نور خوبی دریافت کند، گل های سفیدی می‌دهد که تا هفته ها ماندگار خواهند بود.

اسپاتی فیلیوم

2/ نخل شامادورا: این گیاه، در مناطق نیمه روشن سواحل گواتمالا رشد می‌کند و به همین دلیل است که شما این گیاه را بارها در دفاتر ادارات، شرکت ها و فضاهای داخلی کم نور و بدون نور طبیعی مشاهده کرده اید. در حقیقت نور زیاد، برگ های این نخل را می سوزاند. بنابراین این گیاه را از پنجره های پرنور اتاق خوابتان دور نگه دارید. مکانی نزدیک به حمام (که مرطوب است)، برای این گیاه ایده آل خواهد بود.

شامادورا

3/ پاپیتال: پاپیتال می‌تواند به عنوان یک گیاه فضای باز بسیار خوب عمل کند و گره های چسبنده ای را به ستون ها و تنه های درخت متصل کند و بالا برود. اگرچه شما می توانید از تمایل این گیاه برای چسبیدن به دیوار استفاده کرده و آن را به زیبایی هدایت کرده و در دکور اتاق خوابتان استفاده کنید.

پاپیتال

4/ سانسوریا: سانسوریا نه تنها یک گیاه مناسب اتاق خواب است، بلکه در اتاق خواب‌های تاریک هم می‌تواند دوام بیاورد. شما هم حتما این گیاه را در مکان های متفاوتی اعم از ادارات کم نور تا خانه های پرنور دیده اید و این نشان دهنده ی مقاوم بودن سانسوریا است برگ های چرم مانند و سفت و سخت این گیاه، برای زنده ماندن در شرایط سخت غرب آفریقا سازگار است.

سانسوریا

5/ دراسنا بلالی: دراسنا بلالی یک گیاه مناسب اتاق خواب است که به شکل درختچه می‌باشد. این گیاه، به شما این شرایط را می‌دهد تا احساس کنید از درختی در خانه‌تان نگهداری می‌کنید، بی آن که مشکل محدودیت ارتفاع داشته باشید. برگ های براق و بلند این گیاه، بر فراز ساقه ی بلندش زیبایی بسیاری دارد و در اتاق خوابتان خودنمایی خواهد کرد.

دراسنا بلالی

6/ گل ژربرا: ژربرا یک گیاه مناسب اتاق خواب است که در دسته گیاهان گلدار هم قرار می‌گیرد. این گیاهان در شرایط گلخانه ای خاص پرورش می یابند و در شرایط معمولی اتاق خوابتان ماندگاری طولانی ای نخواهند داشت.

گل ژربرا

7/ فیکوس لیراتا: فیکوس لیراتا یکی از ژورنالی ترین و معروف ترین گیاهان عصر حاضر است و گیاه آپارتمانی خانه های مدرن در مطبوعات و مجلات خارجی محسوب می‌شود. دارای برگ های پهن و ویولونی شکل براقی است و به همین دلیل به برگ ویولونی نیز معروف است. برای نگهداری از این گیاه، لازم است اتاق خوابتان نور خوبی داشته باشد.

فیکوس لیراتا

8/ فیلودندرون: این گیاه که در ایران با نام پوتوس قلبی نیز شناخته می شود. ضمن این که یک گیاه رونده است و گلدان آویزش زیبایی این گیاه را چند برابر خواهد کرد. این گیاه، هوای اتاق خوابتان را تصفیه می کند و یک گزینه ی زیبا و کوچک برای نگهداری در اتاق خوابتان است.

فیلندرون

9/ گندمی: گیاه گندمی (یا عنکبوتی)، یکی از گیاهان تصفیه کننده ی هوا است. بر روی ساقه های آویزان این گیاه، گندمی های کوچکی رشد می کنند که شما می توانید آن ها را قلمه زده و پس از ریشه دار شدن در آب، در گلدان بکارید و به اتاق های دیگرتان انتقال دهید تا هوای خانه تان کاملا تصفیه شود.

گندمی

10/ آلوئه ورا: برگ های گوشتی آلوئه ورا مانندِ انواع کاکتوس، نیاز به یک نقطه ی پرنور در اتاق خواب شما دارند. همانطور که می‌دانید این گیاه، علاوه بر خاصیت تصفیه کنندگی، خواص درمانی نیز دارد و از ژل موجود در برگ هایش برای مصارف مختلف استفاده می‌شود.

آلوئه ورا

11/ گاردنیا: دارای برگ‌های براق و همیشه سبز و گل‌های زیبا و خوشبو بوده و استفاده از آن در اتاق خواب معمول است. مطالعات نشان می‌دهد نگهداری یک گلدان گاردنیا کیفیت بهتر خواب را به دنبال دارد و حتی تاثیر آن با قرص والیوم در کاهش استرس و خواب‌آوری برابری می‌کند.

گاردنیا

12/ پوتوس: این گیاه دارای برگ‌های قلبی‌شکل، مرمری و پیچکی بوده و از دیگر گیاهانی است که هوا را تصفیه و پاکیزه می‌کند. همچنین کیفیت خواب را افزایش می‌دهد. اصلا لازم نیست نگران پرورش آن باشید؛ چراکه چند ساعت نور در طول روز و کمی آب هفته‌ای یک‌بار برایش کافی است.

پوتوس

13/ زامیفولیا: زامیفولیا یک گیاه مناسب اتاق خواب زیباست. زامیفولیا گیاهی کلاسیک و رایج و به صورت عمودی است و برگ های براق به اندازه یک دست دارند. گیاه زامیفولیا رشد آهسته دارد و از گلدان خود بیشتر و بزرگ تر نمی شود، حتی اگر آن را از سال اول تا دکتری نگه دارید و می توان گفت خراب نمی شوند.

زامیفولیا

14/ اسطوخودوس: این گیاه زیبا پشه ها را دور می کند، هوا را سم‎زدایی می کند و به کاهش فشار خون کمک می کند. به علاوه، اعتقاد بر این است که گیاه اسطوخودوس زمان به خواب رفتن را کاهش می دهد. برخی تحقیقات بیان می کنند این گیاه به جلوگیری از بیدار شدن نوزادان و گریه ی هم کمک می کند.

اسوخدوس

15/ سرخس: سرخس گیاه بسیار مناسبی برای محیط های مرطوب است، بنابرانی اگر اتاق تان هوای مرطوبی دارد، می توانید از این گیاه استفاده کنید. به علاوه، این گیاه به مقابله با انرژی منفی مشهور است و با جذب سموم مضر هوا، کیفیت آن را بهبود می بخشد.

سرخس

6/ ارکیده: این گل ها طرفداران زیادی دارند. آن ها رایحه ی بسیار خوشی دارند و شب ها سختکوشانه هوای اتاق خواب تان را تصفیه می کنند. تماشای این گیاه حس حضور در طبیعت را تداعی می کند.

ارکیده

17/ کاکتوس: کاکتوس‌ها گیاهان ساده و زیبایی هستند و علی‌رغم تنوع فوق‌العاده‌شان، به‌راحتی می‌توانید از این گیاهان مراقبت کنید. شرایط نگهداری کاکتوس‌ها نسبت به محیط طبیعی و محیط منزل متفاوت است، پس باید شرایطی فراهم کنید تا کاکتوس‌ها در محیط خانه رشد کنند.

کاکتوس

18/ یاس سفید: گل یاس سفید، معروف‌ترین گونه از گل‌های یاس است، دارای عطر و بویی مثال زدنی است که در جهان شهرت فراوانی دارد. این گیاه تاثیر بسیاری بر بدن و ذهن می‌گذارد. موجب کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب می‌شود که به دنبال آن هوشیاری و بهره‌وری در طول روز افزایش می‌یابد.

یاس سفید

19/ آگلونما: آگلونما یا همیشه سبز چینی، ساده‌ترین گیاه خانگی به شمار می‌رود زیرا در نور کم و مناطقی از خانه (مثل اتاق خواب تاریک) که هیچ گیاهی رشد نمی‌کند، به خوبی رشد می‌کند. بهترین نکته این گیاه این است که در زمان کمتر سموم بیشتری را از بین می‌برد.

آگلونما

20/ گل داوودی: گل زیبای داوودی در رنگ های متنوع می‌تواند در اتاق خواب به دلیل اکسیژن سازی در شب، سبب تصفیه هوا و از بین رفتن آلودگی های موجود در هوا می‌شود. این گیاه به نور خورشید نیاز دارد و مستعد ابتلا به قارچ است. بنابراین باید در نگهداری و میزان آبیاری آن دقت کرد.

گل داوودی

21/ والرین: گیاه والرین یک گیاه گلدار جاودانه است که با دارا بودن گل‌های سفید و صورتی تابستان‌های شما را سرشار از انرژی و نشاط می‌کند. وقتی برای انتخاب گل اتاق خواب اقدام می‌کنید باید گوشه چشمی به این گل زیبا داشته باشید.

گل والرین

22/ بامبو: این گیاه تضمین یک خواب عالی و راحت را به شما می‌دهد در صورتی که شما اجازه ورود آن را به اتاق خواب خود صادر کنید. ریشه‌های گیاه نیز ضمن خواص گرما بخشی به محیط باعث ایجاد یک حالت نشاط در خانه خواهد شد. از طرفی نگهداری آسان و بدون دردسر را نیز به قابلیت‌ها و ویژگی‌های آن باید افزود.

بامبو

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *