گیاه مناسب بالکن

گیاهان مناسب برای بالکن

در زندگی‌های آپارتمانی امروزی ایجاد فضای سبز اهمیت زیادی دارد. وجود گل در محیط خانه می‌تواند باعث آرامش اعصاب شود. از لحاظ روانشناسی نیز، گل تاثیر مثبتی در خلق و خو و روحیه افراد می‌گذارد. غالب افراد در جستجوی گل مناسب تراس و بالکن هستند تا بتوانند نوع مقام آن را در فضا آپارتمان پرورش دهند. بالکن و تراس محیط مناسب و خوبی برای نگهداری گل‌های زینتی است. گیاهانی که در بالکن‌ها استفاده می‌شوند باید مقاومت به گرما را داشته باشند چون نه فقط آفتاب بلکه گرمای خروجی از ساختمان، گرمای کولر و انعکاس نور خورشید فضای زیست آنها را گرم می‌کند. در بالکن‌هایی که رو به خیابان واقع شده‌اند بایستی گیاهان مقاوم به گرد و غبار و آلودگی هوا انتخاب شوند. بالکن خانه، فضای خوبی است که با تزئین آن زیبایی و طراوت را به ساختمان تان بیاورید. برای سبز کردن بالکن می‌توانید از باکس‌های گل، گلدان‌های آویزی، گیاهان رونده و گلدان‌های زمینی استفاده کنید. با این حال، برای داشتن یک انتخاب درست، شناخت دوام گل‌ها و طو ل زمان گلدهی آن‌ها ضروری است. ‏

درختچه ها و گل های مخصوص تراس

1/ گل کاغذی: این گل در فضاهای باز به راحتی نگه داری می شود. یک درختچه است که به سمت بالا رشد می کند و دیواری پر گل را برای شما نمایان می سازد. گل کاغذی نور پسند است و از نظر شرایط آبیاری، نیاز کمی دارد. به همین خاطر به عنوان گل مناسب تراس معرفی می شود.

گل کاغذی

2/ محبوبه شب: این گیاه در هوای گرم و خشک رشد خوبی دارد. محبوبه شب به دلیل باز شدن بعضی از گل هایش در شب چنین نامی را از آن خود کرده است. گل همیشه سبز است و تقریباً در تمام فصول گل خواهد داد. این گیاه نیز از نظر پرورشی به صرفه بوده و به همین دلیل به عنوان گل مناسب بالکن توصیه می گردد.

محبوبه شب

3/ بنفشه معطر: بوی متفاوتی دارد و به همین دلیل لقب معطر گرفته است. در نگاه اول این رایحه و بو عامل جذب شما به سمت بنفشه معطر است. بنفشه معطر در رنگ بنفش تیره نمود می یابد و برای کاشت آن از نهال و بذر کمک گرفته می شود. البته بنفشه معطر به شکل خودرو و با زندگی وحشی نیز در طبیعت یافت می شود.

بنفشه معطر

4/ تاج خروس: گل تاج خروس یک نوع گل مناسب تراس است. خواص تاج خروس باعث شده که نگاه ویژه ای از نظر مصرفی به آن شود. تاج خروس در کنترل کلسترول خون موثر بوده و باز شدن عروق را به همراه دارد. جنس مخملی این گیاه در محیط تراس بسیار خودنمایی می کند.

تاج خروس

5/ گل داوودی: گونه های زیادی دارد و تاکنون ۲۰۰ گونه از آن شناسایی شده است. گل ملی کشور ژاپن است و مقاومت بالایی دارد. این مقاومت بالا امکان پروش این گل را در محیط های نامناسب فراهم می آورد. به همین خاطر به عنوان گل مناسب تراس انتخاب می شود.

گل داوودی

6/ بگونیا: بگونیا به سه دسته بگونیا لورن، بگونیا الاتیور و بگونیا غده ای تقسیم شده و دو گونه گلدار و برگی یا همان ریشه افشان دارد. گیاهی سبز با عمر چند ساله است و برای رشد مناسب به دمای ۱۲ تا ۲۱ درجه سانتی گراد نیاز دارد. این دمای متوسط از الزامات رشد بگونیا می باشد.

بگونیا

7/ شمعدانی: گل شمعدانی عطر خاصی دارد و معمولاً به شکل معلق در فضای بالکن مورد استفاده قرار می گیرد. شمعدانی به دلیل گل های متفاوت رنگی و عطر خاصی که  دارد، در محیط منزل به عنوان گل مناسب تراس مورد استفاده قرار می گیرد.

شمعدانی

8/ اطلسی: از گل های زیبا و نازک با تنوع رنگی زیاد می باشد. ریشه آن به خانواده سیب زمینیان بر می گردد. در رنگ های متفاوت بنفش، سفید، قرمز و یا دو رنگ ترکیبی شکوفا می گردند. عطر خوبی را در فضای بالکن منتشر می سازد. در نمونه سایزهای مختلفی هویدا می شوند. بعضی از این گل ها پرپر، بعضی درشت یا چین دار و متراکم رویت می شوند.

اطلسی

9/ یاس رونده: یاس رونده یک گل مناسب تراس است. چون تراس فضای کافی را برای رشد این گیاه رونده در اختیار می گذارد. ضمن اینکه یاس رونده، امکان خصوصی سازی بالکن را به طور طبیعی و دلپذیر فراهم می کند. گل خوشبویی است و با عطر معطر خود فضای متفاوتی به وجود می آورد. این گیاه برای رشد و نمو به نور کافی نیاز دارد. بنابراین بالکن برای آن مانند یک محیط ایده آل پرورشی است.

یاس رونده

10/ حنا: ز گل‌های مناسب تراس با میزان نورگیری کم که قطعا با پس از گذشت مدت زمانی کم عاشق آن خواهید شد. هر چقدر آن‌ها را نزدیک‌تر به هم بکارید، گل‌های آن بلندتر می‌شود. کل فصل تابستان و بهار را رشد می‌کند و باید هر روزانه به شکل منظم آب داده شوند.

گل حنا

11/ شاهپسند: این گیاهان رشد بسیار خوبی دارند و ساقه آن‌ها رشد خوبی می‌کند. می‌توان آن‌ها را در گلدان‌های آویز رشد داد تا دیوارهای شما بسیار زیبا و دیدنی شوند. یا حتی می‌توانید در گوشه تراس خود قرار دهید. از گیاهان مقاومی هستند که در برابر نور شدید خورشید و کمبود آب نیز زنده می‌مانند.

شاه پسند

12/ کالادیوم: از گل‌های مناسب تراس که برگ‌های قلبی شکل و برگ‌های بنددار آن که ترکیبی از رنگ سبز، صورتی و رگه‌های قرمز است تشکیل شده. و حتما باید با توجه به جنس آن خریداری کنید چون ارتفاع رشد متفاوتی دارند.

کالادیوم

13/ افرای ژاپنی: افرای ژاپنی انتخاب خوبی برای بالکن های سایه انداز است. برای اینکه رشد کمتری داشته باشد می توانید واریته هایی را انتخاب کنید که رشد زیادی ندارند و در نهایت سنگین وزن هم نمی شوند. این نکته را هم در نظر داشته باشید که بن سای این گیاه هم از نظر ابعاد بسیار مناسب بالکن است.

افرا ژاپنی

14/ توت فرنگی: توت فرنگی یکی از معدود میوه هایی است که می توانید آن را درون گلدان پرورش دهید. گلدان های آویز هم برای این گیاه مناسب است.

توت فرنگی

15/گوجه فرنگی: گوجه فرنگی یکی از محصولات تطبیق پذیر برای رشد در گلدان یا انواع آویز است. این گیاه در بالکن های نورگیر و گرم بهترین نتیجه را می دهد.

گوجه فرنگی

16/ پیراکانتا: یکی دیگر از گیاهان مخصوص تراس، پیراکانتا است که همیشه سبز است و با شاخه‌های تیز و تیغ‌دار خود جلوه ای زیبا به بالکن شما میدهد . با هرس کردن می‌توان به آن فرم داد.

پیراکانتا

17/اسطوخودوس: گیاهانی چند ساله ، بوته ای شکل و گلدار هستند که معمولا حدود 60 سانتیمتر ارتفاع می یابند و  برخی از آنان به عنوان گیاهانی زینتی و همچنین دارویی مورد کشت و کار قرار میگیرند. رنگ برگها در انواع مختلف از سبز تا سبز- خاکستری متغیر است .

اسطوخدوس

18/ درخت زیتون: درختچه‌های زیتون گیاهانی همیشه سبز و دائمی هستند و در گلدان مانند یک درختچه سبز و زیبا، بدون مراقبت خاصی خانه شما را سبز می‌کنند. این گیاه، نیاز به رسیدگی و آبیاری زیادی نخواهد داشت و مقاومت بالایی دارد.

درخت زیتون

19/ یوکا: یوکا نیز از گیاهان مناسب برای کاشت و نگهداری در تراس است و انواع آپارتمانی آن وجود دارد. قسمت پایین ساقه این گیاه، به صورت غده دارای مواد غذایی است که باعث می‌شود در مقابل گرسنگی و تشنگی مقاوم باشد، همچنین فضای زیادی را اشغال نمی‌کند و از اینرو برای استفاده در بالکن‌های کوچک، گیاه مناسبی است‎.‎‏ یوکا به نور زیادی نیاز دارد و ارتفاع آن به چند متر هم میرسد .

یوکا

20/ نخل زینتی: این گیاه نیز، گزینه خوبی برای کاشت در تراس است و به دلیل مقاومتی که در مقابل شرایط سخت محیط دارند، به راحتی آن را می توان نگهداری کرد. نخل زینتی، در تابستان به تهویه خوب و در زمستان به دمای ۱۰-۵ درجه سانتیگراد نیاز دارد.

نخل زینتی

21/ ترور: درختچه ای است با برگ های سبز یا کِرِم. نوع کرم یا ابلق، زیباتر از برگ سبز است. این گیاه همیشه سبز اگر در گلدان یا باکس گل کاشته شود می تواند زینت بخش بالکن باشد. شاخه هایش پر از برگ هایی است که به صورت متقابل سبز شده و همه شاخه ها را در بر می گیرند.

ترور

22/ آندرومدا: مختص مناطق نیمه گرمسیری تا معتدل است. برای رشد نیاز به خاک اسیدی دارد. اگر فردی هستید که اغلب رسیدگی به گیاهان را فراموش می کنید، این درختچه بسیار گزینه مناسبی است. پوشش گیاهی خوبی ایجاد می‌کند و شکوفه‌های آن صورتی رنگ است که در اواخر زمستان و اوایل بهار شروع می‌شود.

آندرومدا

23/ آزالیا: این درختچه مناسب مناطقی است که بارندگی سالانه خوبی دارند و تابستان‌های نیز مرطوب است. از درختچه‌هایی است که گل‌‌های زیادی می‌دهد و برای رشد نیاز به خاک مرطوب، نور نسبتا کم خورشید و خاک اسیدی دارد.

آزالیا

24/ بودلیا: این درختچه بسیار زیبا را می‌توان در مناطق معتدل و گرمسیری پرورش داد که بوته‌های پروانه‌ای پشمی دارد. این درختچه‌ها با گل‌های مناسب تراس خود رشد بسیار سریعی دارد. بخاطر همین همیشه باید به کوددهی و هرس آن دقت کنید.

بودلیا

25/ بروگمانسیا: از درختچه‌های همیشه سبز که حتی در نواحی سرد نیز رشد آن بسیار راحت است. این درختچه دارای گل‌هایی است که در شب بوی خوبی از خود متصاعد می‌کنند. حتی می‌توان در گلدان نیز رشد داد و به آن ترومپت فرشته هم می‌گویند.

بروگمانسیا

26/ رزماری: گیاهی بی خزان است که بیشتر به خاطر شاخ و برگ معطرش پرورش داده می شود. این گیاه معطر را در جایی بکاریدکه رایحه ی شاخ و برگش مشام عابران را بنوازد.رزماری را در گلدان می توان پرورش داد. تا ارتفاع ۱/۵ تا ۲ متر رشد می کند و در بهار گلهایی بار نگ آبی ظاهر می سازد.

رزماری

27/ شمشاد: تقریبا در تمام پارک‌ها، باغ‌ها و فضاهای سبز از این مدل شمشاد استفاده می‌شود. نه تنها در کشور ما، بلکه در سایر کشورها هم به همین اندازه محبوب است. شمشاد یک گیاه تزیینی بسیار پرکاربرد است و به دلیل ظاهر جذاب و برگ های مستحکم خود، انتخاب مناسبی برای فضای باز است.

شمشاد

28/ رز: گل رز بطور قطع محبوبترین گل دنیاست. نمی توانید فردی را پیدا کنید که این گل اغواگر مورد پسندش نباشد. به همین دلیل هنگامی که تصمیم به خرید رز یا دسته گل داریم ، رز با جذابیت فوق العاده الویت انتخابهای ماست.

رز

29/ ساناز: گل ساناز از خانواده رز مینیاتوری است که از ترکیب رز معمولی و رز چینی بدست می آید. سایز گلهای ساناز از رز مینیاتوری بزرگتر است و البته دارای طول دوره ی گلدهی زیادی می باشد و می تواند مدتی طولانی زینت بخش فضای بیرونی منزل شما باشد.راهنمای نگهداری از گل ساناز.

ساناز

30/ نسترن: گیاه نسترن درختچه‌ کوچکی است با ارتفاع حداکثر 3 متر و برگ‌هایی شامل پنج تا هفت برگچه دندانه‌‌‌دار که به شکل بیضی نوک‌تیز بوده و گل‌ها به رنگ‌های گلی (قرمز کم‌رنگ)، سفید مایل به گلی و یا سفید هستند. این گل زیبا و خوش‌عطر سرشار از خواص دارویی است.

نسترن

31: ناز هفت رنگ: این گیاه در ابتدا کوچک است ، اما با رشد سریع سالانه به 30 سانتی متر بلندی میرسد، هر چند که معمولا کمتر از این است. با این حال اگر به درستی کشت شود به راحتی می تواند به این ارتفاع برسد. برگ های آن ضخیم و گوشتی ، تا 2.5 سانتی متر ، مرتب و متناوب در خوشه های کوچک است.

ناز هفت رنگ

32/ یاس رازقی: گل یاس رازقی یکی از گل‌های بیرونی و آپارتمانی است با گل‌های بسیار زیبا و خوشبو و این گیاه بومی جنوب آسیا است. جز گیاهان همیشه سبز می‌باشد. یک گل بسیار معطر و زیبا ، مخصوص راه پله ها یا بالکن ها در فصل رشد ، برخی به اشتباه این گل را در داخل منزل نگهداری میکنند که باعث عدم گلدهی این گیاه می شود.

یاس رازقی

33/ شمعدانی اژدر: گیاه اژدر را می‌توانید هم در باغچه و هم در گلدان کاشت. با آب‌ و‌ هوای سرد و خشک سازگار است و خوب است بعد از پایان زمان گلدهی هرس شود. با رسیدن فصل سرما می‌توانید گلدان‌ها را داخل برده تا از سرمازدگی اجتناب‌ شود.

شمعدانی اژدر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *